Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvning och annat?  (läst 1878 gånger)

Kelso06

• Västergötland
Ruvning och annat?
« skrivet: 26 feb-11 kl 19:47 »
Vi har 2 sura hönor hemma nu. Den första hönan har legat på sina ägg sedan 23/2 och den andra hönan har samlat ägg i ca 2-3 dagar.
 Idag märkte vi dem så vi kan plocka bort nytillkommna.
Jag har lite funderingar...

Vissa ägg syns under ena hönan, är det i sin ordning? Flyttar hon runt dem kanske?

Om man kläcker ägg med äggkläckningsmaskin, hur gör man då för att någon höna ska adoptera dem? Kan man sätta in maskinkycklingarna till hönan och hennes kycklingar om vi lägger ägg i kläckaren imorgon?

Sedan undrar jag om vi behöver bygga varsin vrå till hönorna som ska bli mammor, eller kan dem dela barnkammare? Behöver man ha någon barnkammare alls?

Aklejan

• -
SV: Ruvning och annat?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-11 kl 21:44 »
Va roligt med surhönor  :D
Det funkar nog jättebra att knöla under maskinkläckta kycklingar till någon av hönorna,
men tänk på att inte ha för många kycklingar till varje höna nu när det fortfarande finns risk för kyla,,,
Ja...om du inte har värmelampa också...
Jag hade en höna som adopterade 27 kycklingar  :o Men då hade jag värmelampa i deras "barnkammare"
Har alltid mina kycklingar, med eller utan mamma-höna i stora burar nu för tiden ...
För något år sedan hade jag problem med råttor som tog sig in och dödade kycklingar å även om
det problemet är löst, så vågar jag aldrig chansa igen...
När hönan ligger på ägg så roterar hon dom hela tiden...helt normalt att skymta något ägg!
Det finns exempel på många hönor som tar hand om kyckligar tillsammans,
men tyvärr så finns det också hönor som hackar på andras kyckligar...
Beror nog både på ras och individ...
Lycka till!  :-*

Kelso06

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-11 kl 21:58 »
Tack för svar:-)
Jag har en chabo/dv kochin och en sussex med 6-7 ägg under varje. Det är inte för många va? Menar du att man inte behöver en värmelampa!? Jag trodde man alltid behövde en!

Är det stor risk att hönan går av äggen om jag är där en gång per dag och plockar bort nya ägg?

När kan jag slänga de äggen jag inte ser något i vid genomlysningen och vara säker?

Många frågor:-)

Aklejan

• -
« Svar #3 skrivet: 26 feb-11 kl 22:19 »
Tack för svar:-)
Jag har en chabo/dv kochin och en sussex med 6-7 ägg under varje. Det är inte för många va? Menar du att man inte behöver en värmelampa!? Jag trodde man alltid behövde en!

Är det stor risk att hönan går av äggen om jag är där en gång per dag och plockar bort nya ägg?

När kan jag slänga de äggen jag inte ser något i vid genomlysningen och vara säker?

Många frågor:-)

En fördel med att flytta hönan till en "barnkammare" redan nu är ju att du slipper problemet
med att andra hönor lägger ägg hos henne..
Mina Brahma skulle aldrig bry sig om jag var där och stökade varje dag,
plockade ägg eller flyttade dom...dom ruvar på!  :D
Du känner dina hönor bäst...svårt att säga hur dom reagerar..
Jag lyser mina ägg på dag 7, då ser man tydligt spindeln!
Gå in på Linkosos (här på forumet) hemsida och kolla under avel...
Där kan du få massa tips om lysning av ägg....och annat!  :D

Om u behöver värmelampa beror nog helt på vars du bor å hur varmt/kallt du har i ditt hönshus..
En bra mamma-höna fixar värmen till dina kycklingar om du har +grader i hönshuset..
Jag kör med värmelampa tills dom är 12 veckor nu på vintern...skämmer bort dom lite kanske  :-[
Mina maskinkläckta bor till å med inne hos mej i flera veckor om jag inte har någon surhöna att
stoppa kycklingarna under  :-[

Kelso06

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 20:47 »
Ååååh jag har lyst äggen idag och ser "spindeln" i många ägg:-) vissa ägg är lite mer skugga på ena sidan av ägget. De gröna äggen är helt omöjliga att se igenom.

Men vaaaad spännande! Jag tror jag dör! Mina första kycklingar är på väg!

Kelso06

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 20:57 »
Behöver man sätta mat och vatten extra nära surhönorna så att dem lätt kan gå ifrån och äta?

Aklejan

• -
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 21:00 »
Wow!!! Va kul!  :D Grattis!

Du behöver inta ha maten nära....det är egentligen bra för hönan
att motionera sig lite...
Hon måste ju också bajsa å det kommer när hon gått runt lite..
Hönorna har också koll på hur länge dom kan lämna äggen!
Lycka till nu!  :D

Kelso06

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 mar-11 kl 13:58 »
Nu har ena hönan lämnat sina ägg eftersom den andra bytte ägghög när dem varit ute och ätit. Då ville den första hönan inte ha den andra hönans ägghög.
Idag stoppade vi in den sura hönan med ägg och rede i en stor hundbur så ingen råkar ta hennes ägg.

Beställde också en suro rcom från England som vi kan kläcka lite fler ägg i:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser