Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu kläcks det hos mig men det går trögt.  (läst 5488 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Nu kläcks det hos mig men det går trögt.
« skrivet: 28 feb-11 kl 14:36 »
En kyckling kläcktes i natt och en här mitt på dagen. Har hålslag på ytterligare 9 ägg av 29. Hur lång tid ska det ta? Blir ju orolig av det här.
« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 14:59 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Nu kläcks det hos mig men det går trögt.
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 15:01 »
Flyttade filmen till filmtråden under höns\övrigt ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 15:03 »
Det är inte ovanligt att det tar 24 timmar från hålslag till kycklingarna är ute. Det är inte heller ovanligt att det kan vara 2-3 dygn mellan första och sista kycklingen i ett kläck, framförallt om det är olika raser.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

blomme

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-11 kl 16:33 »
ska bli kul att se dunbollarna snart!
Kram från oss!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-11 kl 01:17 »
Tack Azoo-Lina, jag tänkte fråga hur lång tid det egentligen kan ta. Har haft mycket färre ägg förr. Hitintills har det kläckts 9 av 30 och jag har flera hålslag på gång.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-11 kl 01:19 »
ska bli kul att se dunbollarna snart!
Kram från oss!

Du får väl komma och hämta dina i morgon kväll då, iaf de som hunnit kläckas tills dess. ;) Resten får vi ta vid ett senare tillfälle kanske. Kram från mig

Turnit

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-11 kl 07:38 »
Här kläcktes första kycklingen i lördags, ordinare kläckdag var söndag, idag är det tisdag, 14 st har kikat ut, pigga och vakna, en är på g och det rör sig i två ägg till.....så detta var en lång kläckning, känns det som, men säkert helt normalt.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-11 kl 09:53 »
Just nu har jag 14 av 30 kläckta eller kanske 15 (det var en som var nära för en liten stund sen). Bara två hålslag till men jag håller tummarna på fler.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-11 kl 21:31 »
17 kläckta, en till på gång. Jag lyste de kvarvarande äggen nyss. Ser inga rörelser men en del av äggen känns varma, speciellt i den toppiga änden av äggen. Jag la tillbaka dem i kläckarn... vågar inte kasta dem än.

Turnit

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 11:33 »
Här blev det 17 av 24.....fick hjälpa en av de tre sista ut, vet att man inte ska göra det, men vi tog en chansning....

Nu får de tre sista vara kvar inne för obs....de andra 14 flyttade till sin nya bostad i matkällaren. Det är en pallkrage låda, som jag satt en skiljevägg i för i andra halvan ligger Celine på 13ägg......

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 15:32 »
Jag levererade min kompis kycklingar idag så nu har jag bara 5 kvar hemma. Med min tur är det säkert bara tuppar. Har fortfarande inte stängt av kläckarn fast jag nog borde, lönlöst nu. Jag kommer starta om kläckarn om nån månad eller så, vill ha fler kycklingar!  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 02 mar-11 kl 15:44 »
Mina började kläckas tre dagar för sent  ??? Nåt måste påverka kläckdatumen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Turnit

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-11 kl 17:51 »
Tre dagar låter mkt....men jag är dåligt insatt.....

Tyckte det var konstigt att mina började en dag innan det var tänkt....

Verkar de friska???

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-11 kl 19:30 »
Vad jag läst här på forumet så kan kläckning försenas om det varit lite för låg temperatur i kläckarn. Om det kläcks för tidigt har det kanske varit lite väl varmt. De utvecklas fortare då men riskerar också att få krokiga ben om jag fattat rätt. Färre risker med låg temperatur liksom. Jag har haft 37,0 -37,4 min ska nog höja lite nästa gång. Frågan är vad som är FÖR varmt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 mar-11 kl 21:33 »
Japp dom är pigga o normala.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-11 kl 06:38 »
Vilken bra tråd du startade, nu fick jag svar på min fråga innan jag frågade något själv ;) För jag har vaktelägg i min kläckare nu och det är första gången som jag kläcker fram :) och jag har hålslag i nästan alla ägg.. jag fick hålslag igår kväll och i morse trodde jag att alla skulle vara ute ur äggen, men som jag förstår på er så är det alltså helt normalt att det tar över 1 natt för dom att komma ut? :) det har gått ca 11 timmar sen jag fick första hålslaget tror jag..

:D
Ha en underbar dag! :)
// Carro

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 19 jul-11 kl 09:16 »
Jag kan ingenting om vaktlar men hönskyklingar kan ta upp till ett dygn på sig att komma ut. Det är väl så (om jag fattat rätt) att när de gjort hålslag så börjar blodådrorna på insidan av skalet att återbildas och gulesäcken dras in genom naveln. Detta kan tydligen gå fort ibland men tar lång tid för andra kycklingar. Det är därför man aldrig ska hjälpa en kyckling ut. Fast jag erkänner... det händer att jag hjälpt till om de tagit riktigt lång tid på sig och de gjort lite större hål och verkar pigga. Men jag pillar bara bort en liten bit i taget.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 20 jul-11 kl 13:57 »
Hejsan!
Jag är inne på 4 kläckningen kycklingar nu och ja har hålslag på ett ägg och denna gång är jag lugn ingen panik utan vet på ett ungefär hur lång tid det brukar ta på sej att komma ut :) är de en snabb kyckling så är den ute ikväll annars vet ja att den kommer ut någon gång under natten/morgonen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser