Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inackorderingar  (läst 3082 gånger)

mikado

• Småland
Inackorderingar
« skrivet: 28 feb-11 kl 23:14 »
Hejsan,
tänkte bara höra om det är någon som har erfarenhet av att driva ett inackorderingsstall? :)
Kan det vara möjlig verksamhet att få in lite av de där extra pengarna som ändå behövs vid självhushåll, eller är det svårt att få det att gå runt?

Känns som att det skulle kunna vara himla mysigt om man får in trevliga hästar och häst-människor!
Mvh Mia

Tacitus

• Ångermanland
SV: Inackorderingar
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 00:05 »
I närheten av tex Stockholm kan inackorderingar ge ett litet tillskott, men om det inte är i direktt närhet till storstaden så riskerar du att gå back på verksamheten.

Kan säga att häromkring finns det stall som tar 1500 i månaden, vilket inte ens täcker kostnaderna för foder och strö - vi skulle behöva ta 2500 för att gå med nollresultat  :-X

Mitt råd är att du inte bor precis i/vid storstaden så ger det mer att använda tomma boxar för att ha tex kaniner eller höns i istället för att ha inackorderade.

Jag har drivit "hyrstall" i många år - mycket utgifter och dåligt med inkommster.... så nu bor det kaniner i tomboxarna  ;D

malinzz

« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 08:21 »
Hejsan,
tänkte bara höra om det är någon som har erfarenhet av att driva ett inackorderingsstall? :)
Kan det vara möjlig verksamhet att få in lite av de där extra pengarna som ändå behövs vid självhushåll, eller är det svårt att få det att gå runt?

Känns som att det skulle kunna vara himla mysigt om man får in trevliga hästar och häst-människor!
Mvh Mia

Hej! Prova absolut. Mina erfarenheter är att minst gnäll och mest pengar blir det om man har helinackordering. Var inte rädd att ta ut arbetslön. Gör du jobbet så blir det inte överdrivet med halm eller överdrivet med hö som sedan måste slängas. Jag har ett skräckexempel på ett större inackorderingsstall där man satte upp en tavla att skriva på och ägarna bara skrev massa arga meddelanden hela tiden- om att man inte fick rida här eller där, att man måste sopa nogrannare, köra hela vägen ut på gödselstacken mm. det gav jätte dålig stämning. Bättre att ha ett sådant ledarskap och kurrage att man vågar tala om när något inte riktigt stämmer.
men jag tror inte man skall ha för många inackorderingar heller, hellre en ägare som tar dit alla sina hästar än en ägare och kanske en fodervärd per häst. Då blir det mkt åsikter och grupperingar. hoppas det gav lite tips:)

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 11:47 »
Jo då det skulle vara hemskt mysigt om det fungerar,tyvärr så är det inte ofta det fungerar.Hyr ut boxen och inget mer,ägaren till hästen får skaffa strö o foder och sköta hästen på eget bevåg,då kan det fungera.Sedan så brukar inte häst tjejer fungera i grupp,det blir alltid tjafs om det mesta som det går att tjaffsa om.Sedan så finns det den kroniskt panka hästtjejen som bara vill låna lite av varje,som ringer och undrar om jag vill släppa ut eller ta in hästen.Du får dubbel hyra nästa månad ,för jag fått en jätte räkning osv.
Den mest irriterande hästtjejen är den som "Men jag trodde"
Att inbilla sig att man skulle få hjälp med hästarna, om man skall bort någon gång kan man glömma.Skulle man mot förmodan få hjälp med hästarna så har det garanterat hänt något.

Så mitt råd är Glömm det.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-11 kl 17:49 »
Hej,

Vi har ett litet stall med fyra boxar varav en-två brukar vara upptagna av egna hästar och en-två hyras ut till inackorderingar.
Min erfarenhet har varit mycket god, men jag har sållat kraftigt när jag hyrt ut boxarna.
För mig är det viktigt att få hjälp med vissa saker (div.fodringar, när vi reser bort osv.) så jag har prioriterat den typen av hästägare som haft möjlighet att ställa upp med detta.

Mat, strö osv har funnits möjlighet att köpa av oss eller köpa in själva. Vi har inget eget hö/hösilage så där har vi inte kunnat tjäna några pengar direkt.

Tyvärr finns det ingen större ekonomi i detta då vi har mkt dyr gödselhantering och  inte kan ha så höga priser på boxarna då tillgången här är större än efterfrågan, så för vår del har det varit mest för att få hjälp.

Du får räkna på vilka extra utgifter som du får och ställa det mot de extra inkomsterna och se om du tycker att det är mödan värt.

Dock kan jag säga att de som hyrt in sig här hos oss har varit underbara, vuxna människor och något "stalltjafs" har det aldrig varit tal om!
(Skulle inte acceptera något sånt hos mig, här skall man få ha sin sköna fristad och njuta av djur & natur!!)

Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-11 kl 03:00 »
Jag borde kanske inte svara eftersom jag inte hyr ut, utan bara har hästen inhyrd. Där jag har min tar dom 1700 i månaden. Då ingår hösilage + 4 säckar halmpellets i månaden. Behöver man mer halmpellets så får man betala extra. Morgonutsläpp på vardagarna ingår, men ska hästen ha täcke på sig så kostar det extra. Vi har rullande schema för insläpp och även för lördag-söndags mornar och storhelger. Vi har haft små stallmöten då och då och vi har kommit överens. Eftersom gården producerar hö´t själva och självklart sprider gödseln på egen mark så har dom i alla fall en liten förtjänst per häst. (Nu ska jag ändå snart flytta från detta stall pga bråk då min häst fick regnskållor, stallägaren ville absolut att jag skulle antibiotikabehandla för att minska risken för att det smittade andra och jag vägrade, nu är han frisk ändå.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser