Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringmärkt, vad innebär det?  (läst 4698 gånger)

Staaf

• Gäst
Ringmärkt, vad innebär det?
« skrivet: 06 mar-11 kl 09:52 »
Exakt vad betyder det egentligen att en höna är ringmärkt?
Jag köpte en flock höns för några veckor sedan. Det var blandade sorter, tre värphybrider, tre silkeshöns och tre trolliknande saker. I går upptäckte min pappa att en av silkeshönsen är ringmärkt. Hon har en gul ring med siffror på. Vad betyder egentligen det?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Ringmärkt, vad innebär det?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 10:08 »
Beror på vad det är för slags ring. Men eftersom det är siffror på den så antar jag att det är SRF fotfasta ring. För att kunna ställa ut ett djur så måste de vara ringmärkta med en sådan ring.
Sedan så finns det ju andra ringar man kan sätta på och ta av hur man vill i olika färger och typer från t.ex. högberga. Kan vara bra att ha för att kunna skilja på olika individer, att man bestämt att den färgen får vara det årtalet, så vet man att den hönan är född då. Eller att man kläckt från 2 olika ställen och kanske vill märka kycklingarna så man vet att den kycklingen kommer därifrån och den därifrån utan att blanda ihop dem. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 10:35 »
De har komigt från en som har haft de till utställning eller tänkt använda de i utställning men det inte blit så.
Men det är en SRF ring.
Vet inte vilket år man hade gula ringar men troligen är den hönan gammal.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Staaf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 10:38 »
Ok, så den här hönan är kanske utställd då? Kan man ta reda på om det är så på något vis?
Att ringen är gul betyder alltså att den ringen användes ett visst år?

Kan man på något sätt få reda på hur gammal en höna är om man inte vet? Jag har ingen aning om hur gamla dessa höns är nämligen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 11:36 »
Om du läser på ringen ska årtalet stå på ringen. Dock så kan man ju ringa ett djur som är född 2011 med en ring från 2008 (vet en del som gör om ringarna från rätt årtal tar slut) så inte alltid man ska förlita sig på siffran som står på ringen.
Du kan ju höra med säljaren om hönan har varit utställd någon gång. Långt ifrån alla ringade djur blir det.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 06 mar-11 kl 11:42 »
Tog lite kort på ringar här för att visa. "11" är årtalet (2011). Sedan siffran bredvid som i detta fallet är "15" är storleken på ringen.

Staaf

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 11:53 »
Om du läser på ringen ska årtalet stå på ringen. Dock så kan man ju ringa ett djur som är född 2011 med en ring från 2008 (vet en del som gör om ringarna från rätt årtal tar slut) så inte alltid man ska förlita sig på siffran som står på ringen.
Du kan ju höra med säljaren om hönan har varit utställd någon gång. Långt ifrån alla ringade djur blir det.
Jag är rätt säker på att det inte är personen jag köpte hönsen av som är den som märkt hönan, tyvärr.
Ska gå ut och kolla på ringen igen :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 06 mar-11 kl 12:17 »
Har för mig att du kan spåra upp uppfödaren av hönan med hälp av ringens numer.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Staaf

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 12:21 »
Har för mig att du kan spåra upp uppfödaren av hönan med hälp av ringens numer.
Ok, det lät bra! Det skulle jag vilja göra isf, bara för skoj skull.

Jag känner mig rätt lurad av säljaren nu iaf. Jag gick och kollade på ringen och det stod 05! Jag antar att åtminstone de andra silkeshönsen är i samma ålder som henne. Förmodligen är de andra också det.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 06 mar-11 kl 12:24 »
Att det står 05 på ringen innebär bara att hönan är kläckt då eller senare. Har själv en Araucana som är kläckt i fjol (hon var fortfarande ungdjur när jag köpte henne) men hon är också ringad med en ring från 05.

Det är inte ovanligt att höns blir ringade med gamla ringar om de är kläckta för sent på året för att vara färdigvuxna till utställningssäsongen eller om årets ringar är slut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Staaf

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 mar-11 kl 12:32 »
Att det står 05 på ringen innebär bara att hönan är kläckt då eller senare. Har själv en Araucana som är kläckt i fjol (hon var fortfarande ungdjur när jag köpte henne) men hon är också ringad med en ring från 05.

Det är inte ovanligt att höns blir ringade med gamla ringar om de är kläckta för sent på året för att vara färdigvuxna till utställningssäsongen eller om årets ringar är slut.
Ok, men han jag köpte dem av är en jäkla skojare så är rädd att han lyckats lura mig :) Men Jag hoppas att jag har fel.

Staaf

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 mar-11 kl 22:34 »
Det går inte att kolla på själva hönsen ungefär vilken ålder de är i?

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser