Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överladdad King Suro?  (läst 1828 gånger)

Höns är kul

• Hönsgalen
    • Småland
    • Hönsfakta
Överladdad King Suro?
« skrivet: 08 mar-11 kl 11:06 »
Hej!

King Suro har en kapacitet på 24 hönsägg enligt specifikationen.

Eftersom mina höns är nybörjare på äggläggning och tillhörande aktiviteter räknade jag med att få kasta bort en andel obefruktade ägg. Helt OK tänkte jag och fyllde den med så många ägg det fick plats. Eftersom jag tog bort rad-avdelarna så fick det plats hela 30 st ägg! På några små fickor som uppstod tryckte jag in lite hushållspapper mellan äggen för att fixera dom, annars inga problem alls.

Idag på dag 5 har jag gjort en ganska snabb genomlysning och jag upptäcker då att bara ett par, kanske 2-3 st av äggen verkar vara obefruktade. Tänker göra en ordentlig genomlysning på dag 7 då jag även plockar bort de obefruktade.

Jag tänkte kolla med er andra om det är någon risk med överladdningen så som jag gjort... Dvs, ska jag kasta bort befruktade ägg så jag kommer ner till 24 st eller borde jag kunna köra vidare med överladdningen? Oroar mig bland annat på risk för syrebrist eller försämrad luftcirkulation.
Hjälp till att bygga upp en helt ny faktadatabas om höns. Din kunskap är avgörande. Se http://hönsfakta.se

Juppepinne

• Östergötland
SV: Överladdad King Suro?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 11:16 »
Beroende på hur stora äggen är så är det väldigt vanligt att få plats för fler. Det som är är ju att det blir lite trångt när de kläcks, det finns ju inte alltför mycket utrymme att lägga ner äggen när man stänger av vändningen heller. Jag har bara kläckt två ggr än så länge och första gången hade jag 27 st ägg. Alla kläcktes inte (lös dem inte heller) men så fort en var kläckt så lät jag den torka och plockade därefter ut den och det överblivna skalet för att göra mer utrymme. Så med andra ord tror jag inte att det är några problem när det gäller syrebrist och luftcirkulation.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Höns är kul

• Hönsgalen
    • Småland
    • Hönsfakta
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 11:28 »
Beroende på hur stora äggen är så är det väldigt vanligt att få plats för fler. Det som är är ju att det blir lite trångt när de kläcks, det finns ju inte alltför mycket utrymme att lägga ner äggen när man stänger av vändningen heller. Jag har bara kläckt två ggr än så länge och första gången hade jag 27 st ägg. Alla kläcktes inte (lös dem inte heller) men så fort en var kläckt så lät jag den torka och plockade därefter ut den och det överblivna skalet för att göra mer utrymme. Så med andra ord tror jag inte att det är några problem när det gäller syrebrist och luftcirkulation.

Tack. Så äggen ska ligga ner när vändningen stängs av? Det låter ju logiskt men jag kan inte påminna mig om att jag sett det i instruktionerna.
Hjälp till att bygga upp en helt ny faktadatabas om höns. Din kunskap är avgörande. Se http://hönsfakta.se

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-11 kl 12:02 »
vet inte om de ska liga ner men när man tar bort skiljeväggarna så blir det så naturligt. Har funkat att lägga dem ner för mig men antar att det fungerar när de är stående också. Jag tänkte väl snarare så att när en höna ruvar så ligger de ju ner när de kläcks..
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 mar-11 kl 12:12 »
Ibland har jag glömt bort att stoppa vändning och ta bort väggarna..  :-[ Det kläcks kycklingar lika bra ändå  ;)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 09:39 »
What!? Ska man ta bort skiljeväggarna på dag 19? Måste ha missat det helt i instruktionerna... men det har gått bra för mina kycklingar ändå förstås... :) Vilken tur...
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #6 skrivet: 10 mar-11 kl 09:59 »
Ja vid dag 18-19 stänger man av vändningen och tar bort skiljeväggarna och lägger äggen ner inför kläckning.

Tyvärr får det inte plats lika många ägg i liggande läge som det gör i stående har jag märkt. Jag fick precis plats med 24 faverollägg förra året och eftersom jag inte hade någon ägglysare då så var det bara att låta alla ägg ligga kvar. Hade svårt att få alla ägg att få plats när de låg ner dock så ett fick ligga lite ovanpå de andra. Men det gick bra ändå.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser