Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fylla på kläckaren efter första rensning?  (läst 1743 gånger)

nina77

• Hälsingland
Fylla på kläckaren efter första rensning?
« skrivet: 08 mar-11 kl 15:34 »
Hon som jag hyrde kläckaren av sa att man kunde lägga i fler ägg efter första rensningen och på så sätt hinna kläcka fler kycklingar under de 5 veckor man får ha maskinen. Men det låter ju knepigt eftersom att man ska stänga av motorn som vänder äggen på dag 18. Då blir ju de "nya" äggen stilla i flera dagar. Har covatutto 54. Hur gör man i så fall? Nån som vet om man kan göra så??

allvetarn

• Skåne
SV: Fylla på kläckaren efter första rensning?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 15:53 »
När jag kläckte i maskin så stängde jag inte motorn, men de säger ju att kycklingen kan bli förvirrad då, om den har lagt sig tillrätta på det håll den ska ut. Håll koll på äggen bara så om det är någon som börjar picka på undersidan, mot golvet så vänd på ägget, så gjorde jag, men det var ytterst få ändå som la sig på fel håll, kanske 2 av 40 ägg. :)
Brevduvor, höns

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 16:29 »
Eftersom man även ska ändra fuktigheten de sista dagarna är det inte en bra idé att lägga i nya med någon veckas mellanrum.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-11 kl 21:49 »
Vet en tjej som lägger in vartefter hela tiden o tar bara ut dom som har kläkts .
Man behöver ju inte vända äggen helt bara vicka dom lite två ggr om dagen när det närmar sej kläck .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-11 kl 22:22 »
Vet en tjej som lägger in vartefter hela tiden o tar bara ut dom som har kläkts .
Man behöver ju inte vända äggen helt bara vicka dom lite två ggr om dagen när det närmar sej kläck .

Det var lite så jag tänkte, men min sambo tyckte vi skulle ta bort mellanväggarna där de äldsta äggen ligger och behålla väggarna där de nya är. Ev tillverka lite högre skiljeväggar att sätta bredvid äggen och där det blir mellanrum, så att ingen kyckling kan ramla ner. På så sätt kan man ha vändmotorn igång utan att de äldre äggen vänder sig. De nya vänder sig ju iom att de har skiljevägarna som puttar på. Jag testar o lägger i nya imorgon. Ska plocka bort klaräggen då.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-11 kl 22:23 »
Jag skriver datum på mina med blyertspenna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-11 kl 23:02 »
Jag har märkt de nya runt om, så jag vet vilka det är. Har en kartong med 12 st på lut om det behövs. Lyser o kastar ägg imorrn. Får se hur många det kan bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser