Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar på nätgolv?  (läst 3593 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
vaktlar på nätgolv?
« skrivet: 11 mar-11 kl 19:39 »
vad säjer lagen om nätgolv i vaktelbur som ej står på marken? utomlands har dom det till vaktlar i stordrift..lättstädat och med sluttande golv rullar äggen fram för att plockas lätt..en skiva under golvet samlar upp skit mellan varje våning.... gissar på att det är olagligt i sverige eller?
Fjäderfän och kaniner

lantis

• Västmanland
SV: vaktlar på nätgolv?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 21:00 »
Låter inte snällt mor djuren, om det skulle vara lagligt, så skulle då inte jag ha det så, för att underlätta för mig, jag tänker på djuren i första hand.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 23:24 »
Låter inte snällt mor djuren, om det skulle vara lagligt, så skulle då inte jag ha det så, för att underlätta för mig, jag tänker på djuren i första hand.
vaktlar är ju små lätta fåglar...tror du de mår dåligt av att gå på nät? sjukt isåfall att de har det så utomlands...  jag får komma på nåt bättre....
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 08:31 »
vaktlar är ju små lätta fåglar...tror du de mår dåligt av att gå på nät? sjukt isåfall att de har det så utomlands...  jag får komma på nåt bättre....
Utomlands har man höns och kalkoner på nät också  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lantis

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-11 kl 10:13 »
Alla hönsfåglar tycker ju om att gå och sprätta runt i det man har som burmaterial, spån eller vad man nu har, mina vaktlar tycker om att burra ner sig när de ligger och värper. Så jag tror ju att fåglarna mår bättre av det.
Man har ju sett och hört hur de behandlar fåglar utomlands, tänk bara på hur de plockade levande djur på dun.
Jag vill då att mina vaktlar ska må bra de korta liv de har.
Tror också att nätet kan bli kladdigt av avföring, tror inte de prickar hålen i nätet alltid ;D

Simon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 12:48 »
Utomlands har man höns och kalkoner på nät också  :-\

Höns har man på nät i Sverige också .. Alla frigående system för värphöns är byggda så att djuren utfodras och tillbringar mycket tid på nät eller spaltgolv! Sedan har de ju tillgång till ströbädd också, för sysselsättningens skull :) Tror inte djuren lider av nät/spaltgolv ... Det är alltid rent och torrt...skiten som inte ramlar igenom trampas igenom. Är övertygad om att djur lider mer på dåligt skötta ströbäddar!  :-\

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-11 kl 12:58 »
En tanke kunde kanske vara att ha det som man åtminstone hade frigående höns förr, 2/3 nätgolv och 1/3 ströbädd. Har man en rejäl sarg mellan de två golvtyperna borde man ju kunna hålla mängden strö på fel plats under kontroll?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 12 mar-11 kl 22:26 »
Höns har man på nät i Sverige också .. Alla frigående system för värphöns är byggda så att djuren utfodras och tillbringar mycket tid på nät eller spaltgolv! Sedan har de ju tillgång till ströbädd också, för sysselsättningens skull :) Tror inte djuren lider av nät/spaltgolv ... Det är alltid rent och torrt...skiten som inte ramlar igenom trampas igenom. Är övertygad om att djur lider mer på dåligt skötta ströbäddar!  :-\
Jag vet att man delvis har nät/spalt i Sverige men utomlands håller man djuren på endast nät utan tillgång till ströbädd över huvud taget. Då tycker jag faktiskt att den svenska varianten är bättre  :D

Förövrigt håller jag med dig om att nät/spalt förmodligen är bättre än en skitig och dåligt skött ströbädd. Men om man sköter hygienen så tror jag att hönsens fötter mår bättre av att gå på "marken" än på nät.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-11 kl 22:34 »
Hur är det med de här plast/gummi mattorna man har så att urin och sånt rinner bort av sig själv?
Kan man använda det till fåglar och kaniner och sånt?
Nät låter inte så trevligt :/

lantis

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-11 kl 00:05 »
Men hur mycke snack har det inte varit om de stackars hönsen som sitter i trånga burar och på nät. Men man kan ju förstå de som har tusentals med höns att det är svårt att ha som jag har med strö.Men det finns ju sådana av de som har stora stallar med strö på golvet, där de har stora utrymmen att gå på, men det kanske är mest för kycklingar, är inte så insatt i hur hönsen har på de stora hönserierna, och vill nog inte veta heller.  Men som hobbyodlare så skulle jag då aldrig ens komma på tanken att använda nät som botten.
Och har man inte fler än vad jag har så är det inga problem att hålla efter burarna, 4 burar med jumbon, en med tofsvaktlar och en med bob white vaktlar

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-11 kl 13:03 »
då det är en tydlig risk att de far illa på nätgolv så skippar jag ide´n... mvh
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser