Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderrör 125mm yttermått?  (läst 3632 gånger)

westwood

• Uppland
Foderrör 125mm yttermått?
« skrivet: 07 apr-11 kl 16:40 »

Då jag har ytvatten som rinner in i min borrade brunn så har jag fått tips av ett "brunnsproffs" att förlänga foderröret, de låter ju enkelt om man kunde få tag på ett 125 mm rör, "proffset" säger att så klena rör finns inte numera. Hur kul va de då???? Jag behöver en bit på ca 1 meter.
Någon som har något förslag?

Anders G.

• -
SV: Foderrör 125mm yttermått?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 21:55 »
Inner- eller ytterdiameter? Förmodar inner? (:)
Edit: Det första man blir blind på är ögonen.
« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 07:56 av Anders G. »

trädman

« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 00:01 »
Det tillverkas med säkerhet stålrör med en diameter tillräckligt nära 125 mm för att det ska gå att svetsa samman med det du har.

Jag kollade hos Ahlsell. Handelstub DN125 har en ytterdiameter på 139,7 mm. Handelstub DN 100 har en ytterdiameter på 114,3 mm. De kostade drygt 200 respektive drygt 150 kr per meter med mitt inte allt för rabattavtal. Listpris var 560 respektive 740 kr /m, men den stackare som betalar det är lurad...

Det finns säkert andra rörtyper som går bra att använda. Det är ju inte direkt några höga tryck eller temperaturer som ska hanteras.

westwood

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 20:11 »
Tack för tipset "Trädman" och ursäkta Thomas G för den luddiga rubriken.  :)

westwood

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 20:47 »
Hej alla!

Nu har jag löst alla problem med mitt vattensystem och vattnet är så bra att jag har fått erbjudande från Skellefteå att sälja vatten till dom, men jag nobbade dom och tog ett ett bud från RAMLÖSA istället, d e ju nästan för bra för att vara sant å de e de inte heller. Men vattnet är bra å de e huvudsaken...............Så nu vill jag ta bort detta inlägg, men hur gör man???

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 22:12 »
Låt tråden spåra ur i oförskämdheter och personangrepp så tar moderatorerna bort den!  ;D
Varför skulle tråden tas bort? Forumet (och vissa delar av internet) fungerar ju som en sökbar erfarenhetsbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser