Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninunge med "skadad" hornhinna  (läst 3690 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Kaninunge med "skadad" hornhinna
« skrivet: 11 mar-11 kl 10:11 »
Har en kull Bj som är 3 veckor på söndag. Alla har öppnat ögonen ordentligt & är pigga å skuttar runt.
En av dem har en skadad hornhinnan på ena ögat. (Vet ej om det är hornhinnan). Det är grå/blått & ser ut som det är typ "mycket starr". Inte att den blivit skadad utan den föddes så här.
Är LITE mindre än de andra men pigg å verkar inte lida av det.
Vad göra?
Tanken är att det skall bli matkaniner till oss, så den skall inte säljas ändå. Men den skall absolut inte lida för det! Som det ser ut nu gör den det inte, men tar hellre bort den nu än senare.
Tacksam för råd!
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kaninunge med "skadad" hornhinna
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 10:48 »
Det är bara på ena ögat? Den ser helt ok på det andra? Om den äter, dricker, växer och skuttar runt, då skulle jag låta den leva till slaktålder. Och sedan skulle jag para föräldraparet igen, och vara uppmärksam på om någon mer kaninunge får problemet, då kan det vara genetiskt, och man bör inte längre avla på de kaninerna, helst ej heller på några av deras ungar.

Att djur har en mindre defekt eller skada under uppväxten, men äter och växer och rör sig ok, är i mitt tycke inget problem. Bara man är uppmärksam på om samma problem uppkommer upprepade gånger i avelsarbetet, och i så fall slår ut de avelsdjuren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 14:48 »
När ungarna ska öppna ögonen måste man vara noggrann och kolla dom minst en gång per dag, kanske hjälpa till att tvätta upp ögonen med ljummet vatten om dom är "gryniga" och halvöppna. Annars blir det lätt infektioner.

Om den ser ut att må bra och äter och skuttar så mår den nog inte dåligt av att ha ett dåligt öga =).
//Lina

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 15:43 »
jag hade en kaninunge som inte öppnade ögonen..den var pigg och kry och uppvisade inga besvär..jag försökte tvätta med koksalt i några veckor men valde att ta bort den..
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 16:49 »
När alla syskonen har öppnat ögonen men en fortfarande har igenklistrade så får man tvätta upp dom, det är inte så svårt, tvätta med koksaltslösning och en bomullstuss, dra försiktigt isär dom litegranna. Dagen efter borde det gå att öppna dom helt.

Egentligen ska ju mamma kanin göra det åt en, men ibland missar dom om dom har många barn.
//Lina

neppelina

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 18:07 »
Har studerat ungen väldigt noga idag & kan säga att det inte är ngt fel förr utom ögat. De bor i en 9 kvm hästbox med sin mamma (LYX ;D ) Å de har skuttat runt som vildar å även själva å hon/han skuttade lika glatt som alla andra så tror absolut inte att den lider. Utan använder andra ögat bara.

Alla mina har öppna ögon & denna unge har helt öppna med så det e inte problemet.

Tack för svaren :D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 20:46 »
Jag menar alltså att om dom inte lyckas öppna ögonen samtidigt som sina syskon så kan dom få skador på ögat, det kan man själv lätt avhjälpa =).

Lyxigt med box!
//Lina

neppelina

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 21:22 »
Jag förstod & alltid lär man sig ngt nytt  :D

Gösta

« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 21:47 »
Dra försiktigt isär ögonlocken och tvätta med jummet vatten INTE SALT!!!
Normalt fixar ungarna det själva men som sagt ibland får man hjälpa till.
Någon reagerar säkert på detta men tänk kanin och inte människa.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 21:50 »
Tänk om man hade det så fint att någon kunde tvätta upp mina ögonlock på morgonen istället för att jag får bända isär dom :D :D :D
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser