Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El-element på toalett!  (läst 8770 gånger)

maroo

El-element på toalett!
« skrivet: 11 mar-11 kl 19:49 »
Hej!
Jag vill sätta in ett el-element på toaletten i vårt hus. rummet är ca 170x170 cm stort, och det finns toa, handfat och en liten tvättmaskin. Vad kan jag sätta in för element? Behöver det ha högre IP-klass än IP20?
Tacksam för kloka tips och råd :)
MVH Marie
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 21:10 av maroo »

finne-robin

• -
SV: El-element på toalett!
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 21:25 »

maroo

« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 21:31 »
Ja, alltså jag har läst lite om IP-klasser och så. Svårt att hitta några konkreta regler tycker jag! IP21 ger skydd mot droppande vatten. I princip kan det ju droppa vatten nästan överallt om man har otur!? Eftersom elementet ska vara monterat så långt bort det går från handfatet och tvättmaskinen (vilket iofs bara är knappt 1m) så borde det ju inte droppa vatten på det, men man vet ju aldrig. Hur skulle ni andra göra?

Lasse46

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 22:50 »
Här http://www.gelia.se/upload/273/kat_badrumsel2_1004.pdf  finns en guide som beskriver vilka kapslingsklasser som är tillåtna på olika platser i badrum.

Lasse

maroo

« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 23:03 »
Tack för svar!
Men det gäller ju bad- och duschrum, väldigt svårt att hitta vad som gäller i tvättstuga eller på en toalett. Ingen som vet eller har någon tanke om vad som borde vara ok? Är det farligt att sätta in el-element med ip20?

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 08:48 »
Vid kunskapsläge "jag har inte en susning" skall man fråga, och anlita, en behörig elektriker. (Tro skall man göra i kyrkan.)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 12 mar-11 kl 09:47 »
Vid kunskapsläge "jag har inte en susning" skall man fråga, och anlita, en behörig elektriker. (Tro skall man göra i kyrkan.)

Dock ska man inte tro att en som har installatörsbehörighet alltid gör rätt bara därför.

Baserat på vad för elradiatorer som man i praktiken brukar se monterade i toalettrum och liknande ställen, så borde det räcka gott och väl med IP20, om inte föreskrifterna har ändrats på de senaste åren. Bl a talar man ju om någon form av skyddszoner i närheten av dusch osv.

Och se till att elradiatorn blir skyddsjordad, samt att den inte matas från samma gruppledning som tvättmaskinen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser