Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klukk eller död?  (läst 1473 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Klukk eller död?
« skrivet: 19 mar-11 kl 19:46 »
Den ena dvärgkochinhönan min började for en till två veckor sedan att gömma bort seg om kvällen. Men hon var tilbake om morgonen.
Men nu har hon varit helt borta dom sista dagarna  :'(

Jag fryktar att örnen eller en vildkatt har tagit henne. Eller kan det vara att hon har gömd seg och ligger klukk?

Jag är nybörjare på höns  :-[
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

flax

• Halland
SV: Klukk eller död?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 20:38 »
Hej,

Min erfarenhet av dvärg kochins säger mig att hönan lagt sig att ruva någonstans! Har haft en höna som alltid gjort så här... helt plötsligt varit borta (olika årstider!) sen kommit hem med några kycklingar i släptåg! ::)

Brukar se till så att hönshuset är öppet så att hon har möjlighet att gå in (på dagtid! ej öppet på natten!) för att äta och dricka, men mot slutet av ruvningen har jag inte sett till henne alls.

Hoppas det går bra för din höna!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 19 mar-11 kl 21:03 »
Jag håller tummarna för att hon bara surar någon stans. Har själv haft en "död" höna som återuppstod med en hel skock kycklingar efter 3 veckor. Var hon hade gömt sig har jag aldrig lyckats lista ut.Hade på den tiden en ganska lite trädgård och hade letat precis överallt. Jag håller tummarna  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 10:23 »
Hurra!!! Hönan var tilbaka i dag, hungrig och törst. Hon returnerte till sitt gömmställe -precis var jag har kollat många gonger utan att få ögon på henna  :P Hon ligger under fårens foderbrett.

Min bekymring nu är att kycklingarna är döda i äggene. Förra vecka stängde jag henne inne den ena natten innan hon fikk gömma sig. Kommer inte ihåg hur temperaturen var den natten  ??? Va tror ni om liv i äggene?

Bör jag fånga henne nästa gong hon är ute, plukka inn äggene och ha dom i ett innomhus kaninbur jag har? Vet inte om evt kycklingar kan leva ute nu?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 14:11 »
Nu har vi brutit upp en planka och lyftat ut hönan. Hon låg på 20 ägg (inte bara sina egna ..)
Jag har lagt höna och ägg i en bur och jag har märkt äggen med en tusch. Hönan har fått mat och vatten och en filt over buret, så nu är det bara att hålla tummarna och vänta.
« Senast ändrad: 20 mar-11 kl 14:14 av Skiftestads »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 20 mar-11 kl 14:27 »
Vilken tur att hon bara surade  ;D Vi håller tummarna för att äggen har klarat sig och att hönan accepterar nya boplatsen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser