Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag som inte har vaktlar och inte vet nånting...  (läst 2238 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Jag som inte har vaktlar och inte vet nånting...
« skrivet: 20 mar-11 kl 10:41 »
...bara undrar varför ni har just vaktlar? För köttets skull? För äggens skull? För att dom är söta? Har tittat på bilderna här i bildtråden och de är ju supersöta! :D Och sen måste jag ju fråga hur vaktelägg smakar, är det som hönsägg? *nyfiken*

fauve

• Gäst
SV: Jag som inte har vaktlar och inte vet nånting...
« Svar #1 skrivet: 20 mar-11 kl 10:49 »
Som (snart) vaktelägare kan jag ju svara för mig i alla fall  ;)

Jag vill ha vaktlar dels för att de verkar vara ganska roliga att ha och dels för variation i frysboxen. Att de värper ursöta små ägg som blir perfekta prydnader i påskriset om man blåser ur dem när man ska använda innehållet gör ju inte saken sämre  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 10:55 »
Jag har dem för äggens skull och att de är trevliga små fåglar. Köttet är också väldigt gott, dock så föder jag inte upp djur enkom för det utan det är bara ibland som någon/några hamnar i frysen vilket oftast handlar om tuppar man inte lyckas hitta nya hem åt eller själv kan behålla. Sedan kan det hända att någon bitch hamnar där också (händer att vaktlar kan vara väldigt elaka mot varandra ibland, då slaktar jag bort de med "dåliga" gener, alltså de elaka).

Äggen smakar ungefär som hönsägg, dock så har gulan, tycker jag en lite mer krämigare konsistens. Sedan så smakar det väll också mycket mer gula, då om man jämför med ett hönsägg så innehåller vaktlarnas ägg mycket mindre vita i förhållande till gula än ett normalstort hönsägg (och jag gillar gulan bäst ;D därför föredrar jag också dvärghönsägg framför "normalstora" ägg då det är lika där).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ivy

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 11:05 »
Ville testa på dessa småttingar, både ägg och ev. påfyllnad i frysen när/om det blir för många tuppar tex. Mest ett intresse och en kul grej och charmiga söta små fåglar! :)
Kan bara instämma med Linkoso gällande smaken av äggen

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 19:40 »
Jag vill ha vaktlar för äggens skull. Jag är dock bara haft mina i sex veckor och redan för en vecka sedan började dom värpa. Världens sötaste små ägg, och jag håller med Linkoso om att gulan är lite krämigare. Dom smakar himmelskt. Vaktlarna är dock inte så mycket att kela med, och dom har en förmåga att hoppa/flyga rakt upp flera meter upp i luften om man inte passar sig. Snart är det dock dags för min första tupp-slakt. Ser inte fram emot det, men det är ju ett måste. Jag kan i alla fall rekommendera vaktlar!!  ;D
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-11 kl 19:52 »
Jag är också sugen på vaktlar!
Kan man ha vaktlar ute fritt på dagarna under "övervakning" som med höns eller är de för rädda av sig? Eller blir det kanske bråk med hönsen? Kanske jättekorkad fråga, jag gissar på att man inte kan, hehe

Är det jättevanligt att de slåss? Har läst hemska historier här på alternativ :/

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #6 skrivet: 20 mar-11 kl 20:27 »
Vaktlar, kan dom gå ihop med hönsen eller måste man ha dom avskilda?
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 20 mar-11 kl 21:36 »
Jag är också sugen på vaktlar!
Kan man ha vaktlar ute fritt på dagarna under "övervakning" som med höns eller är de för rädda av sig? Eller blir det kanske bråk med hönsen? Kanske jättekorkad fråga, jag gissar på att man inte kan, hehe

Är det jättevanligt att de slåss? Har läst hemska historier här på alternativ :/

Det går inte att ha de ute fritt, då flyger de bort. De har väldigt mycket vildfågelinstinkter.

Vaktlar kan vara brutala ibland. Beror nog på vilken linje man fått, en del är väll bråkigare än andra. Jag har under 2 års tid råkat ut 4 gånger för elaka vaktlar (de första 2 kom tätt inpå varandra, sedan var det lugnt i något halvår tills nästa kom och sedan var det lugnt i ett år tills för någon månad tillbaka då det senaste hände). Första var en dominant tupp som hackade upp ryggen på en annan tupp vi trodde var en höna (men var en sen tupp). Andra var en höna som dödade allt nytt som kom in i buren (henne tog jag bort). Tredje var också en höna som plötsligt efter flera månader fick ett idiotryck, stod och vrålade som värsta t-rexen och hackade upp skallen på sin tupp så hela skallbenet var framme, hål i ryggen, rivsår och ett hål i strupen... Hon gav sig sedan på och hackade mot ögonen och nacke efter en annan höna... F*n vad arg jag var!! Hon slutade såhär... ::)

Den fjärde var OCKSÅ en höna som hackade upp bakskallen på sin tupp. Hon är numera änka som endast ger matägg, vilket hon verkar trivas med. Hon kan se hönsen under sig (hon står på en hylla), så hon är inte helt ensam.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 20 mar-11 kl 21:39 »
Vaktlar, kan dom gå ihop med hönsen eller måste man ha dom avskilda?

Jag har haft vaktlar som gått ihop med höns flertal gånger (reservtuppar =)) och det har gått lite olika. Först testade jag ha med mina Sebright (dvärghöns). Men de var jätteelaka och skulle nog ha stressat ihjäl vaktlarna om jag haft de kvar. Så testade jag att ha ihop med min Isbar, appenzeller och lite annat blandat. De är jättesnälla och funkar bra med vaktlar! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser