Jag är också sugen på vaktlar!
Kan man ha vaktlar ute fritt på dagarna under "övervakning" som med höns eller är de för rädda av sig? Eller blir det kanske bråk med hönsen? Kanske jättekorkad fråga, jag gissar på att man inte kan, hehe
Är det jättevanligt att de slåss? Har läst hemska historier här på alternativ :/
Det går inte att ha de ute fritt, då flyger de bort. De har väldigt mycket vildfågelinstinkter.
Vaktlar kan vara brutala ibland. Beror nog på vilken linje man fått, en del är väll bråkigare än andra. Jag har under 2 års tid råkat ut 4 gånger för elaka vaktlar (de första 2 kom tätt inpå varandra, sedan var det lugnt i något halvår tills nästa kom och sedan var det lugnt i ett år tills för någon månad tillbaka då det senaste hände). Första var en dominant tupp som hackade upp ryggen på en annan tupp vi trodde var en höna (men var en sen tupp). Andra var en höna som dödade allt nytt som kom in i buren (henne tog jag bort). Tredje var också en höna som plötsligt efter flera månader fick ett idiotryck, stod och vrålade som värsta t-rexen och hackade upp skallen på sin tupp så hela skallbenet var framme, hål i ryggen, rivsår och ett hål i strupen... Hon gav sig sedan på och hackade mot ögonen och nacke efter en annan höna... F*n vad arg jag var!! Hon slutade såhär...

Den fjärde var OCKSÅ en höna som hackade upp bakskallen på sin tupp. Hon är numera änka som endast ger matägg, vilket hon verkar trivas med. Hon kan se hönsen under sig (hon står på en hylla), så hon är inte helt ensam.