Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chili  (läst 4949 gånger)

macahan

• Småland
chili
« skrivet: 20 mar-11 kl 13:16 »
Hej alla!
Jag undrar om olika sorters chili kan korsa sig med varandra om dom står tätt ihop. är det någon som vet?

Vitis

• Skåne
SV: chili
« Svar #1 skrivet: 20 mar-11 kl 16:51 »
Ja, dom korsar sig gärna och tar man eget frö får man räkna med att det blir lite vad som helst om flera olika stått tillsammans.

macahan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 18:26 »
Oj då, hur gör man för att undvika korsningar, räcker det med ett visst avstånd mellan plantorna eller måste man helt isolera dom från varandra?

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 22 mar-11 kl 09:00 »
De måste isoleras alt. kan man trä en tunnstrumpa över någon gren så inga insekter kommer åt och placera annat chilipollen där oc h sedan då det börjat bildas liten frukt kan man ta bort strumpan och märka ut att denna frukt kan jag använda som fröskörd (lätt glömma annars vilken frukt man haft kontrollerad pollinering på)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 16:49 »
Precis som redan har sagts så kan olika sorters chili korsa sig så om man ska vara helt säker på att det blir sortäkta så måste man isolera blomman innan den slår ut fram till att den är befruktad och frukten börjar växa (och man måste då själv vara där och dutta så att den blir pollinerad).

MEN...enligt min erfarenhet är det ganska sällan de faktiskt korsar sig så om du bara vill spara egna frön från år till år så behöver du inte vara så noga. Frön att ge till andra eller speciella sorter som du är rädd om bör du däremot hålla sortäkta. Jag har oftast många sorters chili samtidigt på min balkong (tätt, tätt  ;D) och tar egna frön till mig själv av de flesta (utan att isolera dem) och jag tror bara det är en enda gång (på flera år) som jag har fått en korsning (=plantan eller frukten är inte likadan som moderplantan). Och då såg jag det som skoj att se vad det kunde bli av den där korsningen... :P

Men hur har det fungerat för er andra, får ni ofta korsningar när ni inte isolerar blomman?

(Helt OT: Till och med tomater (som brukar anses sortäkta utan isolering) kan korsa sig andra tomater om de står tätt, men det är extremt ovanligt.)

highland

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 11:29 »
Rocoton ska inte korsas med dom andra utan ses som en egen sort. Jag har också alla mina tillsammans och har bara nån enstaka gång fått en korsning men jag tyckte också det va trevligt :D
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 mar-11 kl 22:14 »
Jag har provat en hel del egna fröer och det blir nästan alltid korsningar, väldigt olika "orginalet". Då har vi kanske 30-40 sorter, 300 plantor, i samma växthus.

Rocoto tillhör en annan art, Capsicum pubescens, och korsar sig inte lätt (eller alls?) med "vanliga" chilisorter som brukar vara C. annuum. Det finns fler arter, t.ex. C. chinense (Habanero m.fl.) och C. frutescens (Tabasco t.ex.).

Jag gillar också spontana korsningar och har sparat undan några bra varianter för vidare förädling men har sällan diciplin nog att isolera dem under flera år för att se vad det kan bli av dem. Flera generationer av spontana korsningar brukar bli sämre och sämre tyvärr, generna återvänder mot sitt vilda stadie, för att förenkla det.

Första generationens korsning kan ofta vara bra. Första generationens korsning är sånt som kallas "F1" på fröpåsen. Naturligtvis inte samma sak som en spontankorsning men första generationen kan ha extremt bra egenskaper.

Gör ett nytt försök i år med en orange Thaipeppar som korsat sig med något (naturligtvis ingen aning om vad) och var helt underbar, stark, aromatisk, stor och tidig skörd. Fina plantor också, kompakta, kraftiga grenar och lagom stora frukter, som dessutom står rakt upp och är skitsnygga. Det var första generationens korsning, vem vet vad andra generationen ger??

Har bara några plantor så dom får nog isoleras (pinnar, fiberduk och tejp runt plantorna) och handpollineras så får vi se år efter år om det kan stabiliseras ut nåt intressant av dem.

Nu ska jag sluta svamla, ODLA CHILI, egna frön, köpe frön, bytta frön, ODLA. Chili är bra för alla och att odla sin egen är det bästa man kan göra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser