Jag har provat en hel del egna fröer och det blir nästan alltid korsningar, väldigt olika "orginalet". Då har vi kanske 30-40 sorter, 300 plantor, i samma växthus.
Rocoto tillhör en annan art, Capsicum pubescens, och korsar sig inte lätt (eller alls?) med "vanliga" chilisorter som brukar vara C. annuum. Det finns fler arter, t.ex. C. chinense (Habanero m.fl.) och C. frutescens (Tabasco t.ex.).
Jag gillar också spontana korsningar och har sparat undan några bra varianter för vidare förädling men har sällan diciplin nog att isolera dem under flera år för att se vad det kan bli av dem. Flera generationer av spontana korsningar brukar bli sämre och sämre tyvärr, generna återvänder mot sitt vilda stadie, för att förenkla det.
Första generationens korsning kan ofta vara bra. Första generationens korsning är sånt som kallas "F1" på fröpåsen. Naturligtvis inte samma sak som en spontankorsning men första generationen kan ha extremt bra egenskaper.
Gör ett nytt försök i år med en orange Thaipeppar som korsat sig med något (naturligtvis ingen aning om vad) och var helt underbar, stark, aromatisk, stor och tidig skörd. Fina plantor också, kompakta, kraftiga grenar och lagom stora frukter, som dessutom står rakt upp och är skitsnygga. Det var första generationens korsning, vem vet vad andra generationen ger??
Har bara några plantor så dom får nog isoleras (pinnar, fiberduk och tejp runt plantorna) och handpollineras så får vi se år efter år om det kan stabiliseras ut nåt intressant av dem.
Nu ska jag sluta svamla, ODLA CHILI, egna frön, köpe frön, bytta frön, ODLA. Chili är bra för alla och att odla sin egen är det bästa man kan göra!