Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Max ålder vid slakt?  (läst 2855 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Max ålder vid slakt?
« skrivet: 21 mar-11 kl 09:59 »
Jag har noen honor som av olika årsaker inte skall vara med i vidare avel. Dom äldsta är 2 år i år.

Jag tänkte ge köttet till katten, men vill först fråga om det är noen här med erfarenhet av att äta kött från "äldre" kaniner?!?
Har hört att ett år är maxålder, men folk har ju olika meninger  ???
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Max ålder vid slakt?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 10:00 »
Det finns enligt mig ingen maxålder. Så länge kaninen är frisk kan man äta den om den är 10 år gammal. Dock är det precis som med andra djur så att tillagningstiden blir längre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 10:31 »
Vill gärna vara katt hos dig!  o:)

Fick slakta en gammal kanin häromdan, 7 år, och den smakade alldeles utmärkt den med.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 11:07 »
Låååååång koktid är melodin för äldre kaniner. Köttet är däremot väldigt smakrikt och gott, så det är absolut värt att ta rätt på.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 21 mar-11 kl 11:17 »
Vet inte hur gamla kaninerna är när jag tar upp ur frysen. Kokar lika länge o de smakar likadant. Fast jag tror inte vi slaktat någon som varit äldre än 2 år.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 13:09 »
Det låter som om katten må nöya seg med the leftovers  ;D

Må bara ordna så jag inte vet vem som är vem. Att äta djur man har haft 2 år är lite svårare enn att äta ungdjur som var tenkt som kött från början..
(Nybörjarsjälvhushållar  :-[)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 15:48 »
Slakterier vill inte ha djur som är äldre än 10 månader. Detta beroende på att tillagningstiden blir längre på äldre djur.
Om slakteriet säljer 50 klubbor till krogen så ska dessa vara klara samtidigt. Är det då 8 klubbor som kommer från gamla djur är dess inte klara och då blir restaurangkunden ledsen i ansiktet.
Finns dock ingen övre åldersgräns för köttet som maträtt.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-11 kl 16:34 »
Just på grund av tillagningstid/sätt så brukar jag märka köttet med "äldre" eller "yngre" innan det åker in i frysen. Då har jag lite koll på vad jag kan göra med olika bitar.  :)
Jag kommer att göra samma med höns/kyckling framöver. (Om nu dom små kräken kan börja ägga ordentligt...  ::) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 14:26 »
Här gör vi så att är vi tveksamma så maler vi köttet. Kanske inte så praktiskt om man ska slakta ett enstaka djur, men i alla fall. Måste ju erkänna att färs på kanin är suveränt, och ffa så otroligt användbart! Går att krydda upp och göra i princip vilken rätt som helst på.
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 25 mar-11 kl 21:14 »
Tack for svar alla :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser