Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolering inifrån?  (läst 20845 gånger)

Vildblomster

• Singeltjej på landet
    • Hälsingland
Tilläggsisolering inifrån?
« skrivet: 23 mar-11 kl 15:43 »
Jag ska tilläggsisolera ett par ytterväggar i ett rum inifrån och undrar hur man gör.

Det är ett gammalt hus ( typ 100 år)så det är antagligen bara sågspån som isolering i väggen nu. Och sen målade masonitskivor invändigt. Måste man bryta bort skivorna och kolla vad som finns bakom? Eller kan man bara regla upp utanpå masoniten och trycka i isolering och sen sätta på skivor? Ska man ha en fuktspärr av plast i såna här gamla trähus? (har läst nånstans att man kan vara utan)

Skulle det isolera nåt extra alls ifall man bara sätter på gipsskivor utanpå? Alltså utan isolering under?
Bor i södra Hälsingland

Broberg

• Gäst
SV: Tilläggsisolering inifrån?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 18:02 »
Jag ska tilläggsisolera ett par ytterväggar i ett rum inifrån och undrar hur man gör.

Det är ett gammalt hus ( typ 100 år)så det är antagligen bara sågspån som isolering i väggen nu. Och sen målade masonitskivor invändigt. Måste man bryta bort skivorna och kolla vad som finns bakom? Eller kan man bara regla upp utanpå masoniten och trycka i isolering och sen sätta på skivor? Ska man ha en fuktspärr av plast i såna här gamla trähus? (har läst nånstans att man kan vara utan)

Skulle det isolera nåt extra alls ifall man bara sätter på gipsskivor utanpå? Alltså utan isolering under?

Inte många 100-åriga bostadshus är byggda med regelstomme. Vad man än gör kan det ju vara bra att veta vad stommen består av. Ta väck nån masonitskiva och glo efter.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 18:17 »
Är det timmerstomme med tjock timmer så är inte tilläggsisolering en nödvändighet.. Timmer är värmetrögt och ger en bra isolering i sig själv. De absolut största värmeförlusterna sker uppåt, d.v.s. vind/tak, så i äldre hus är det förmodligen bäst att lägga pengarna där och på att täta det värsta dragen i kåken.

Inte svar på din fråga kanske men en reflektion.. :)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 18:20 »
Bygg en ny vägg av 45-45 utanför så slipper du hålla på och räta den gamla,Svart vindpapp på innsidan mot drag mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

johnolfen

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 18:21 »
Jag skulle rekommendera att du inte sätter upp någon plast. Okej om det är nybygge, men inte i en gammal kåk. risk är att fukt bildas när varmt o kallt möts och på grund av plasten kan den inte "försvinna" utan stannar istället i vägen. svårt att förklara det här med diffusionsspärrar :) men det är mitt råd i alla fall.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 mar-11 kl 18:29 »
Bygg en ny vägg av 45-45 utanför så slipper du hålla på och räta den gamla,Svart vindpapp på innsidan mot drag mvh.

Så mössen får ett riktigt gott och skyddat krypin.

Soidberg

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 20:34 »
Måste sägas att jag inte är någon byggare.

Men det finns något som heter ThermoReflekt  en typ av matta som man kan använda för att isolera inifrån.
En snickare tipsade mig om att använda det för att tilläggsisolera en utbyggnad på mitt hus.

läste någon broschyr om det och det verkar nästan magiskt....eller för bra för att vara sant när det kommer till att isolera.

Du får helt enkelt "googla" om du vill veta mer.  :)

Vildblomster

• Singeltjej på landet
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-11 kl 18:38 »
Tack till er som svarat!

Det ingen timmerstomme i huset, det kanske jag borde nämnt. Det är ett hus med bräd/plankstomme eller vad det nu kan tänkas heta.....

Ska kolla efter vad ThermoReflekt är för nåt...

;D
Bor i södra Hälsingland

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-11 kl 06:10 »
Är det sent 1800 tidigt 1900 med dubbel plankvägg emellan ? Denna variant är skitkall på ren svenska.

Där kan du enkelt spruta polyueratanskum mellan plankväggarna.

Annars om det är på insidan så kan du ju regla och sprutbelägga med pu-skum.

Det är ingen fara alls att ha tätt på insidan av väggen - men bakom "plasten" måste väggen vara diffussionsöppen så att väggen kan torka ur utåt.
Därför är det ingen som helst fara att lägga polyuretan på insidan.

Extruderad polyeten (EPS) kan också vara ett alternativ om du ser till att sätta gips innanför denna.

Thermoreflekt är, om jag har förstått det rätt, bara metallfolie som ska reflektera värmestrålning. Det är ett material som jag är extremt skeptisk mot.
Jag tror inte att det är skadligt för huset men jag tror att nyttan av den är starkt begränsad om man inte har den istället för tapeter  :-X ... ett sånt värmereflekterande lager behöver ju sitta öppet för att göra nytta - inne i väggkonstruktionen är det ju inte så mycket kortvågig värmestrålning utan det är andra mekanismer när värmen väl har passerat ytskiktet på insidan.

Vad gäller timmerhus så måste dessa isoleras och framförallt tätas - annars släpper dom ut massor av energi och är rena miljöboveriet.

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 apr-11 kl 09:14 »
Är det sent 1800 tidigt 1900 med dubbel plankvägg emellan ? Denna variant är skitkall på ren svenska.

Vi har ett sån't hus. Speciellt när det blåser på vintern är det hopplöst att få varmt utan att elda i kaminen i flera timmar (direktel). Den besiktningsman vi hade berömde huset för att det var i så fint skick: "Tilläggsisolera inte! Huset mår så bra eftersom det är i så bra skick!"

Isolera - sämre hus men spara energi
Inte isolera - bättre hus och massor med energi försvinner

Ipidia

« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 09:39 »
Såhär gjorde vi:
Vårt hus är av samma typ som du beskriver, men det finns lite timmer här och var i konstruktionen. Allting lutar åt olika håll dessutom. Vi tilläggsisolerade väggarna och taket i övervåningen för snart två år sen. Där det var timmer (nån meter upp på väggen) drevade vi i med gullfiber i alla springor, och på övriga ytor satte vi vindpapp. Sen reglade vi det otimrade så att reglarna kom i nivå med timret. I med isolering där och sen på med nya reglar på andra ledden. I med isolering igen och papp över. Ingen plast nånstans. På det har vi sedan spikat panel.

Visst låter det enkelt?  :) Det var ett helvetiskt arbete kan jag tala om, särskilt taket. Dels på grund av allt spån, gammal glasfiberisolering, damm, fluglik och muslortar och dels på grund av att det var nästintill omöjligt att få det rakt. Men det har gjort en enorm skillnad i värme! Övervåningen är nu varmare än bottenvåningen istället för tvärtom. Hade vi haft obegränsat med pengar så hade vi dock satsat på att isolera hela huset utifrån. Egentligen behöver vi ju ändå sätta ny brädfodring och byta tak, och då är det ju lämpligt att passa på att tilläggsisolera samtidigt. Men men, är man fattig så är man. Däremot känns det positivt att veta att väggarna i övervåningen faktiskt är fräscha inuti nu.

Mitt tips: räkna med att allting tar fem gånger längre tid än du räknat med och blir minst dubbelt så dyrt, och förvänta dig det värsta när du börjar riva i väggarna. Då har du åtminstone möjlighet att bli positivt överraskad.

sub rosa

« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 22:45 »
Var först i Sverige och isolera med hampbetong!  :)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser