Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäpp kaninmamma!  (läst 3923 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Knäpp kaninmamma!
« skrivet: 24 mar-11 kl 14:49 »
Blir snart galen på ena bj honan.
Från att hon blev dräktig har hon blivit  >:D, djävulen själv. Från att varit en trevlig tjej innan.
När ungarna kom, 1 v sen, så började hon anfalla. Men det har gått å sätta upp foten mot henne, har hästboxar om nån undrar, men idag försökte hon flera ggr >:(
Har säkert med å göra att jag i går hitta en unge 2 meter från boet å gick å la i den igen. Ville idag kolla så att den va ok då den va lite kall igår, men levande.
Hon har en "brudkista" som är uppsågat hål i. Men hon envisas med & gräva igen HELA med spån. Å då menar jag hela! Det fanns lite spån kvar i boxen bara. Fattar att hon vill skydda ungarna men det sluta med att ungarna nästan kokade & allt i boet var pisseblött av värmen, så allt "satt fast" på ungarna. När hon gjort det 3 ggr så tog jag bort locket.

Nu tycker hon som sagt inte om mig alls så när jag kolla i morse hade hon fyllt hela igen fast denna gången så högt det gick, typ som man bygger sandslott >:( :o
Gick in igen å bestämde att jag inte skulle röra, men efter mycket grävande så hittar jag 7 st fnysande ungar, kokheta & 2 döda. (Det var inte den jag hitta utanför innan.)

Behöver jag säga att hon är en ung förstföderska ???
Blir galen på kaninskrället :-\
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Gösta

SV: Knäpp kaninmamma!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 15:32 »
Hon uppför sig pricis som en ansvarsfull kaninmamma ska göra!
Hon anser dig som en inkräktare, därför anfaller hon.
Felet du har gjort är att ge henne spån. Detta blir för kompakt och ger då värme som kväver ungarna. Använd halm till bomaterial. Hon skyddar sina ungar genom att täcka igen. Vid matdags gräver hon fram dem. Ju mera du river i boet, ju mera kommer hon att försöka täcka. Till sist kan det bli så att hon struntar i ungarna eftersom hon inte får ha dem ifred.
Låt henne vara kanin i fortsättningen så kommer det säkert att fungera för både dig och din hona.
Gösta

neppelina

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 17:16 »
Självklart har hon INTE spån som bomaterial!
Hon har spån i botten på boxen & MASSA halm. I bolådan var det bara halm som jag lagt dit, men inte så mycket för jag vet hur dem brukar boa. Å mycket riktigt har hon tagit varenda halmstrå i hela boxen å boat med, så det e liksom inte problemet.

Om jag skall förtydliga mig så hade hon rivit bort massa halm & sen tryckt in allt spån. Jag har delat boxarna så de är nu 5 kvm/ kaninhona. Å jag ser det som självklart att jag har spån i boxen & halm uppe på, å självklart massa halm som bomaterial.

Har fött upp flera kullar som det har funkat perfekt för. Så då kanske jag haft tur innan ??? Men jag har aldrig bara haft halm då jag tycker att det stinker kiss & halm har inte så bra uppsugningsförmåga.

Har ni andra bara halm?
Kan väl hålla med om att man kanske är för nyfiken, men jag la in en unge vad skulle jag annars göra, kan ju inte låta den dö heller.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 17:30 »
Nej, jag har också spån i botten och sen får dom en hög med halm att boa med. Vissa kaniner verkar dock proppa igen värre än andra... Vet inte varför...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 17:43 »
Självklart har hon INTE spån som bomaterial!
Hon har spån i botten på boxen & MASSA halm. I bolådan var det bara halm som jag lagt dit, men inte så mycket för jag vet hur dem brukar boa. Å mycket riktigt har hon tagit varenda halmstrå i hela boxen å boat med, så det e liksom inte problemet.

Om jag skall förtydliga mig så hade hon rivit bort massa halm & sen tryckt in allt spån. Jag har delat boxarna så de är nu 5 kvm/ kaninhona. Å jag ser det som självklart att jag har spån i boxen & halm uppe på, å självklart massa halm som bomaterial.

Har fött upp flera kullar som det har funkat perfekt för. Så då kanske jag haft tur innan ??? Men jag har aldrig bara haft halm då jag tycker att det stinker kiss & halm har inte så bra uppsugningsförmåga.

Har ni andra bara halm?
Kan väl hålla med om att man kanske är för nyfiken, men jag la in en unge vad skulle jag annars göra, kan ju inte låta den dö heller.

Hej!

Jag kör för det mesta bara med halm.

Dräktiga honor får extra mycket och ännu mer när jag ser att de går och börja bygga. Under kalla perioden blir det ibland stoooooora byggen. Precis som Gösta säger blir spån vått, kompakt och syrefattig när den blir rejält packad.

Mot lukten hjälper det om du mockar ut toahörnan oftare - där kan det finnas spån med halm på utan att mina damer har visat benägenhet att tar bomaterial där - vem vill ha ett barnrum som luktar toa om det finns alternativ??

Sedan kolla jag boet när jag ser eller har räknat ut att hon har fått ungar (mest för att jag är nyfiken men med alibin att kolla om det finns döda ungar)  och sedan låter jag det vara till dag 5 när man ser lite färg på ungarna och de är enklare räknade. Enstaka tillfällen har det varit med ungar utanför boet och är de vid liv flyttar de tillbaka....

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 23:36 »
Jag tycker inte honor skal anfalla sin ägare! Om man bara har några få kaniner som man dagligen pysslar med bör de tåla att man städar buret medan dom är där och att man kikkar i bolådan. Detta är min mening  ::)

Jag har haft några kullar och har nu for första gong en hona som anfallar meg. Hon kommer inte stanna här lenge  :-\
Men nu har jag vädurar och deras temperament ska ju vara bra  :D 
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

neppelina

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 23:51 »
Jag tycker inte honor skal anfalla sin ägare! Om man bara har några få kaniner som man dagligen pysslar med bör de tåla att man städar buret medan dom är där och att man kikkar i bolådan. Detta är min mening  ::)
Detta är min mening med!
Hon är en ung mamma men det spelar ingen roll i mina ögon. Har oxå fött upp flera men bara haft en bj innan som va likadan & en frasse :o, som annars är känd för sitt snälla humör.
Hoppas att hon bättrar sig när de är på benen annars blir det inte kul :(
Vi får se....

neppelina

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 00:06 »
Mot lukten hjälper det om du mockar ut toahörnan oftare - där kan det finnas spån med halm på utan att mina damer har visat benägenhet att tar bomaterial där - vem vill ha ett barnrum som luktar toa om det finns alternativ??

Denna hona är som hon är för hon har 3 toahörn & de mockas varannan dag. Så det är inte problemet.

Enstaka tillfällen har det varit med ungar utanför boet och är de vid liv flyttar de tillbaka....

Nej, det gör det inte om de skall hitta tillbaka till en låda med kant när de inte är en vecka. Och dessutom är boxen 2x2,5 meter så de fryser ihjäl innan de har kunnat klättra in där. Det är min erfarenhet.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 08:13 »

Nej, det gör det inte om de skall hitta tillbaka till en låda med kant när de inte är en vecka. Och dessutom är boxen 2x2,5 meter så de fryser ihjäl innan de har kunnat klättra in där. Det är min erfarenhet.

Jag uttryckte mig klantig.. de flyttas tillbaka.. om de är vid liv...

Allmänt sagt hade jag en FV med ett sådant bo-försvar som annars var världens gulligaste kanin.
Slutade med att honomplacerades till en familj där hon inte skulle ah ungar och uppskattade deras klappade och gosande ;)

Hos gotlandshonor har jag aldrig upplevt sådant, inte så markant. Sådana honor plockas nog bort från aveln i tid.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser