Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför dör dem??  (läst 3072 gånger)

ivy

• Gotland
varför dör dem??
« skrivet: 24 mar-11 kl 10:01 »
Jag fattar ingenting, att vaktlar inte är någon nybörjarfågel, iaf att kläcka fram själv fick jag förklarat för mig och nu också erfara.
Först en dålig kläckning(åkte själv och hämtade ägg & de fick vila ettpar dygn efter bil/båt resan), hälften kläcktes fick 21kycklingar men de fortsätter dö?! Nu är de bara 17 (snart 16, den minsta ser hängig ut). De blir inte blöta, de har mat (äter kycklingmat från Granngården för dagsgamla kycklingar) De får bara mjöl/smulor då det krossas extra i mortel. Värmen ligger kring 30grader och kycklingarna är ca 1vecka &/+ 2-5dagar gamla.
De bor inomhus i källare, får rent varannan/var 3:e dag beroende på hur mtk de grisar ner, Har gått på t-shirt men nu när de blivit stabilare har de fått rent med tidningspapper idag och de halkar inte omkring utan går även stadigt nu. 
Vad gör jag för fel ??? :'( eller är det inte ovanligt att de lägger benen i vädret när de är såpass gamla och börjar få riktiga fjädrar? Det är inte de minsta som strukit med hittills, dok speciellt de som var köpte på ett ställe(köpte ägg från 2olika).

Förstår varför folk köper tillräckligt gamla kycklingar ist för att själva kläcka, de är otroligt söta o charmiga o man fester sig ju vid de söta små popcornen men att de ska vara så förbenat svårt eller maximal otur??

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: varför dör dem??
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 10:20 »
prova att göra rent varje dag... de är känsliga för coccidiosbakterier... rent vatten måste finnas hela tiden..ge dem lite mindre mat så det inte finns någon risk att de äter gammalt/förorenat foder... lycka till..
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 11:45 »
30 grader? Det är för kallt för så små vaktelbebbar. Mina blir svaga och dör om de har under 37 grader under sin första levnadsvecka. Testa höja värmen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 11:50 »
Eller nu ser jag att jag uppfattade lite fel kanske? Såg ut som du hade veckogamla och några som var 2-5 dagar gamla?  :-[ Men testa höja värmen ändå. Jag brukar inte sänka så att det hamnar under 30 grader förrän de iaf. blivit 3 veckor gamla. Vid 4 veckor har de lite över 20 grader. 5 veckor under 20 grader.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 23:04 »
prova att göra rent varje dag... de är känsliga för coccidiosbakterier... rent vatten måste finnas hela tiden..ge dem lite mindre mat så det inte finns någon risk att de äter gammalt/förorenat foder... lycka till..

Intressant. Är det likadant när vaktlarna är fullvuxna? Alltså överkänsliga och krav på att rensa buren Dagligen?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 23:08 »
Intressant. Är det likadant när vaktlarna är fullvuxna? Alltså överkänsliga och krav på att rensa buren Dagligen?
nej ..men i början är de väldigt känsliga vad jag har märkt..jag använder dagstidningar som underlag som jag strör med bursand..byter tidning dagligen när de är små och har fått mycket färre dödsfall..tidigare bytte jag med 3-5dagars mellanrum och det var ofta att de dog.
 de vuxna är väldigt tåliga tycker jag..
Fjäderfän och kaniner

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 23:13 »
Min erfarenhet är att de är betydligt känsligare för kyla än coccidios när de är små. Tror aldrig jag haft nån med coccidios faktiskt och jag har nog fött upp ett par tusen vaktelkycklingar vid det här laget. Men blir det för kallt då går det fort med dem.

Aklejan

• -
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 08:51 »
Mina Vaktlar dör inte...å så här gör jag!

Jag fixar exakt 37 grader i deras bur, flera timar innan jag flyttar dom dit!
Sen håller jag den temperaturen i 10 dagar...
Som strö använder jag klippt halm och jag städar INTE ut allt på samma g,
för att inte orsaka temperatur skillnad...
Vatten får dom på ett blomfat med små färgglada stenar av glas i...
Vaktlarna kan springa i vattnet på stenarna vilket kanske gör att dom dricker mer...
Visst, man får byta vattnet hela, hela tiden....men dom överlever!  :D
Jag ger ekologisk A-fil blandat med vetekli och undulatfrö i början...
Vaktlarna bor inne hos oss..första 3 veckorna...sen flyttar dom ut i stallet!

Tänk... VÄRME!!!

ivy

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 10:15 »
Tack för tipsen, testar göra rent dagligen, vaktlarna är mellan 1vecka till 1vecka och 5dagar menar jag (det tog 5dagar från först till sist kläckta). De har strax över 30grader (temp visade 32), dagtid eldar vi och då är det varmare och natten lite svalare, svårt att reglera mer än att stänga av elementet nere hos dem...Men de har inte visat likt hönskycklingar att de står och kurar ihop sig när det är kallt?!

Jag använder mig också av ett fat med "glas stenar" i, nattetid ställer jag även in en "vatten automat"(creamfraich bytta upp o ner, ingen risk de blir blöta.) för att det inte ska riskeras bli slut på vatten.

ja de vuxna vi har är betydligt piggare och tåligare än de små popcornen(lite smartare men ändå inte :P), ska genast ändra och bättre för dem så jag får behålla de kvarvarande 16små.

Aklejan är det ett uppvärmt stall?
När vågar man flytta ut dem (+ de vuxna) i ej uppvärmd ladugård? Minst plusgrader hela dygnen kan jag räkna ut eftersom de vuxna bott inne hela vintern.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 25 mar-11 kl 10:33 »
När man flyttar dem tycker jag att temperaturskillnaden inte ska vara mer än 5o. Som vuxna klarar de låga temperaturer, om de vant sig gradvis och har tillräckligt med mat.

Jag tror också att temperaturen är för låg till kycklingarna, jag brukar hålla 37-40 grader den första veckan, och inte mindre än 35 tills de är ca 3 veckor, sedan kan man sänka temperaturen gradvis. Håller med linkoso om att de vid ca 5 veckor klarar normal rumstemperatur eller strax därunder.

Har du en så liten vattenbehållare så förstår jag att du fyller på ofta. Själv använder jag vattenautomater till undulater, de är omöjliga att drunkna eller bli våt i. En tanka, om de skitar ner i vattnet, är att placera mat och vatten en bit ifrån varandra. Mina spiller gärna lite mat i vattnet om vattnet står nära fodret. Och när det är så varmt växer det snabbt bakterier och otrevligheter i vattnet.

Jag tycker inte att vaktlar brukar kura nämnvärt, om det inte är mycket kallt, typ strömavbrott och de brukar ha värmelampa. Så de kan mycket väl behöva varmare trots att de inte kurar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Aklejan

• -
« Svar #10 skrivet: 25 mar-11 kl 11:51 »
Ivy... Jag håller 37 grader första 10 dagarna ,
sen höjer jag lampan en liten bit varje dag/var annan dag...
När dom är 3 veckor får dom abrupt flytta ut till stallet utan värmelampa!
Där har jag ca 12 grader varmt ... *Med stallet menar jag inne hos mina Brahma tanter*
Mina Vaktlar är friska och glada och börjar lägga ägg när dom är 6-8 veckor gamla!

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser