Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lägga ägg på rätt ställe  (läst 2122 gånger)

Stockros

lägga ägg på rätt ställe
« skrivet: 25 mar-11 kl 20:49 »
Hur får man ankorna att lägga ägg där man vill det? Vi har precis i veckan fått vår första ank-ägg, för ca 5 dagar sedan. Vi har två myskhonor och två cambpell honor. De verkar ha kommit igång allihopa tror jag. I deras lilla ankhus satte vi i höstas in ett litet rede. Där är ett litet krypin med ny, ren halm. Jag har lagt några av deras ägg där.
Problemet är att de lägger äggen utanför redet. Vi fyller regelbundet på med torv på golvet till ankorna, men lite ankskit ligger det ju alltid överst. Ankorna sover på torven och de verkar värpa äggen där de har sovit. Äggen blir ju allt annat än rena och jag blir orolig att de blir farliga att knäcka, för det är ju svårt att få bort all smuts.
De har inte gått in i redet. Ankorna får böja lite på huvudet för att komma in i redet, men det har ett litet tak och är som ett litet rum (en låda alltså). Vet inte om det redet är vad en anka vill ha.

Hur ska vi göra för att få ankorna att lägga ägg i redet? Alternativt hur ska vi göra för att få rena ägg?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: lägga ägg på rätt ställe
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 21:46 »
Att lägga in redan värpta ägg i redet är bra. Dom vill gärna värpa där det finns ägg så får dom bara koll på ägghögen kommer dom nog på bättre tankar.

Jag har kattlådor med huv som rede till mina Myskankor dom gillar dem skarpt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stockros

« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 11:09 »
Jag får vänta och se då. Finns det fler idéer? Är de någon som vet hur "farligt" det är att äggen hamnar så att de ev får lite träck på sig?

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 26 mar-11 kl 18:59 »
Det allra enklaste tricket är väl att ställa en lutande skiva i ett hörn. Botten bör vara något slätt material och ovanpå det ett lager med strö. Rikligt med halm och endast ett "lockägg" så brukar det bli bra med tiden. Åtminstone när det klär in redet med dun brukar äggen bli rena och fina.

När det gäller myskankor så är det ingen bra idé att försöka lura upp dem ovanför golvnivån för de bygger helst sina reden lågt eller direkt på marken i en grop eller så.

Har också haft kattlåda som rede men utomhus vill jag inte rekommendera någon att använda detta då det lätt blir översvämning i botten så att äggen drunknar när det regnar snett. Inomhus eller under tak kan det nog fungera riktig bra med kattlådor då ankorna gillar när det är lite trångt men skyddat. Dessutom får äggen och honan vara ifred från den "älskvärda" draken när de ligger så och då riskerar inte äggen att bli mos eller ramla ur redet.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-11 kl 19:10 »
Det allra enklaste tricket är väl att ställa en lutande skiva i ett hörn. Botten bör vara något slätt material och ovanpå det ett lager med strö. Rikligt med halm och endast ett "lockägg" så brukar det bli bra med tiden. Åtminstone när det klär in redet med dun brukar äggen bli rena och fina.

När det gäller myskankor så är det ingen bra idé att försöka lura upp dem ovanför golvnivån för de bygger helst sina reden lågt eller direkt på marken i en grop eller så.

Har också haft kattlåda som rede men utomhus vill jag inte rekommendera någon att använda detta då det lätt blir översvämning i botten så att äggen drunknar när det regnar snett. Inomhus eller under tak kan det nog fungera riktig bra med kattlådor då ankorna gillar när det är lite trångt men skyddat. Dessutom får äggen och honan vara ifred från den "älskvärda" draken när de ligger så och då riskerar inte äggen att bli mos eller ramla ur redet.

Hur menar du med den lutande skivan?
Vill gärna fixa ett mysigt bo inne till Svea, men hon har börjat lägga dom ute, och jag har ingen aning om var hon gömmer dom. Snart lägger hon nog sig och vårens första kull trippar fram om en dryg månad....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #5 skrivet: 27 mar-11 kl 09:28 »
flax: En skiva som t.ex. en meter lång som man lutar upp mot den ena väggen i en hörna och med bredsidan in mot den andra väggen. Det blir ett mysigt krypin i marknivå som man förser med lite halm för bobyggandets goda skull. Resten sköter ankan  :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser