Hur får man ankorna att lägga ägg där man vill det? Vi har precis i veckan fått vår första ank-ägg, för ca 5 dagar sedan. Vi har två myskhonor och två cambpell honor. De verkar ha kommit igång allihopa tror jag. I deras lilla ankhus satte vi i höstas in ett litet rede. Där är ett litet krypin med ny, ren halm. Jag har lagt några av deras ägg där.
Problemet är att de lägger äggen utanför redet. Vi fyller regelbundet på med torv på golvet till ankorna, men lite ankskit ligger det ju alltid överst. Ankorna sover på torven och de verkar värpa äggen där de har sovit. Äggen blir ju allt annat än rena och jag blir orolig att de blir farliga att knäcka, för det är ju svårt att få bort all smuts.
De har inte gått in i redet. Ankorna får böja lite på huvudet för att komma in i redet, men det har ett litet tak och är som ett litet rum (en låda alltså). Vet inte om det redet är vad en anka vill ha.
Hur ska vi göra för att få ankorna att lägga ägg i redet? Alternativt hur ska vi göra för att få rena ägg?