Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak höna  (läst 3296 gånger)

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
Elak höna
« skrivet: 28 mar-11 kl 17:22 »
Har en pytteflock bestående av en vit f.d. hönserihöna, en islandstupp och en islandshöna. Vi har kläckt tre kycklingar (alla verkar vara tuppar) som fick flytta ut i hönshuset i helgen, först i en bur så att de stora inte kom åt dem och sedan då utsläppta. Islandsparet är jättesnälla och bryr sig inte nämnvärt men den vita hönan är inte så rar. Hon vill gå på dem hela tiden, de får knappt finnas till och absolut inte närma sig någon som helst mat, alla skålar jag ställer in verkar vara hennes. När hon är inne och härjar, går islandsparet ut och vill inte gå in igen förrän hon har slutat eller kommit ut. De stackars småtupparna sitter i en klump i ett hörn. Jag har stängt ute de stora hönsen några gånger under dagen så att de mindre ska få i sig lite mat. Men hur länge ska jag låta henne hålla på så här? Ska jag tänka att hon slutar när de har ordnat in sig i flocken? Eller ska jag hota henne med liemannen?
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

sonja på slätten

• Halland
SV: Elak höna
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 21:05 »
Om det är som du tror, att de är tre tuppar, och du redan har en tupp, är det väl inte lönt att offra en höna för deras skull, de ska väl ändå inte bli så långvariga hos er. Ge dem ett utrymme där de kan komma in men inte hönan, där de kan ha sitt foder och vatten, och kan ta skydd.
Dessutom ska ju kycklingar inte ha värpfoder.
Ska ni sedan ha fler kycklingar varav en del förhoppningsvis hönor som ska bo kvar i flocken,  kan det  förstås  vara en annan sak.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 21:40 »
Jag har ju nya ägg i kläckaren och hoppas att det ska finnas någon höna där. Antar att detta kommer upprepas var gång jag försöker introducera nya individer i flocken. Det känns inte som ett helt sunt beteende, eller är det jag som är blödig? Jag är novis på höns, ska kanske tilläggas.  :)
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-11 kl 08:42 »
Det finns två aspekter på din industrihöna.
Dels har ofta denna typ av höns en benägenhet att vara  elaka mot andra höns.
Dels är det så, att om det kommer nya , underlägsna djur till en flock, så är det den som är lägst i rang som är mest elak  mot de nya.  Hon är fast besluten att få de nya under sig och på så sätt "komma upp sig" i flocken. De ranghöga känner sig inte hotade av de nya, och ignorerar dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #4 skrivet: 29 mar-11 kl 13:23 »
Det märkliga är ju att även den andra hönan och tuppen flyr fältet när hon sätter igång. Jag får för mig att hon är högsta hönset, men har som sagt inte mycket erfarenhet av höns (är ju hunduppfödare sedan länge men ny på höns). Hon är ju äldst i gården så islandsparet har också fått smaka på hennes medicin. Jag förmodar att den kraken inte har ett helt normalt beteende, det har ju visat sig även i andra sammanhang.

Tar jag bort den vita har ju tuppen bara en höna att ägna sig åt och det antar jag blir besvärligt för henne. Kan det vara idé att försöka hitta en annan vuxen höna och ta bort den vita?
.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 30 mar-11 kl 08:21 »
Har du möjlighet att hålla kycklingarna avskilda lite längre så kanske du kan härda ut med "dumhönan" tills du vet att du har ett på unghönor på gång...Då har du ju inom rimlig framtid fler fruar till tuppen. Har man inte en väldigt aktiv tupp brukar det gå fint att ha ett par åtminstone under en mer begränsad tid.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #6 skrivet: 30 mar-11 kl 14:59 »
De bor ju i barnens lekstuga, som vi isolerat och gjort i ordning. Lite svårt att skärma av något där. I sommar har jag tänkt att bygga in verandan också, så blir det liksom två avdelningar och då kan jag enkelt skärma av. Men där är jag inte nu.  :-\

Jag tror att hon får ryka, det blir inte bättre utan de små har mer eller mindre panik. Jag går ut flera gånger per dag och då håller hon sig undan (hon är ju väldigt osocial med oss) men så fort jag stänger dörren så hör jag hur hon sätter igång. Det är svårt att bygga något där inte hon kommer åt heller, eftersom hon är nästan lika stor som den största av kycklingarna.

Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör när ni introducerar nya i flocken. Jag känner att jag behöver lära mig lite här inför framtiden. Så tipsa gärna!

.

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser