Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  första kycklingarna har kommit!!  (läst 1407 gånger)

Wildvittra

• -
första kycklingarna har kommit!!
« skrivet: 29 mar-11 kl 15:28 »
Igår kom våra första kycklingar!!!  ;D ;D
Det är mamma Idun (dvärgkochin) som ruvat fram kycklingar av dv.kochin och brahma. Igår på dag 22 kom två st, imorse var där en till och på lunch idag möjligtvis en fjärde, lite svårt att se då de gömde sig i mammas fjäderdräkt. Nåt sötare har jag aldrig sett!  :) och full fart var det på dem redan efter några timmar, de kravlade runt bland hönans fjädrar och en var till och med utanför och sprang en stund, stod och pickade lite på golvet.  ::) :D

Men hur gör ni med de ägg som blir kvar i redet då hönan lämnar?
Det fanns åtta ägg kvar när hon lämnat, vi vet ju inte om resterande ägg är befruktade (har inte lyst dem) och de borde väl vara kläckta redan då det idag gått 23 dagar? Men vi tog in dem och la dem varmt i alla fall, vet inte om det funkar då vi inte har nån kläckare, men ville inte låta dem ligga kvar där ute utan hönan, för tänk om det finns nåt däri...
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: första kycklingarna har kommit!!
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 15:37 »
Grattis  :)

Vilka söta små påskkycklingar
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Oggy

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 17:15 »
Grattis, gud vad härligt!
Jag går själv i väntans tider 14 dgr kvar dock.
Om hönan har lämnat äggen eller puttar bort dem när kycklingarna har kommit tar jag bort dem men jag brukar knäcka dem. Detta gör jag för att kunna se om någon höna ger detta fel eller om tuppen inte fungerar osv..

Wildvittra

• -
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 08:57 »
Bilder på de bruna också:

~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 10:07 »
Grattis till söta småpyttor  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nina77

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 30 mar-11 kl 10:25 »
Det är lätt att lysa äggen med en stark ficklampa. Håll till i ett mörkt rum så ser du om det rör sig i ägget. Vid det här laget så bör ju kycklingen kommit upp i luftblåsan (lys i den trubbiga änden) är ägget dött sen ett tag tilbaka ser du en klump som flyter runt i ägget. Helt klara ägg är obefruktade. färdiga döda foster fyller ut hela ägget, men rör sig inte. Det brukar även gå att lyssna på äggen om det pickar/prasslar eller piper i dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser