Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  LÄMPLIGA NYBÖRJARHÖNS SÖKES!!!!!!!! Blomme?  (läst 6539 gånger)

ekobondedrömmare

• Bor på landet med min hund och snart mina höns :-)
    • Uppland
LÄMPLIGA NYBÖRJARHÖNS SÖKES!!!!!!!! Blomme?
« skrivet: 30 mar-11 kl 12:08 »
Jag räknar med att mitt hönshus blir färdigt i maj och söker nu bra nybörjarhöns. Blev rekommenderad Skånsk Blomme. Söker 5-6 höns och en tupp. De kommer att få stor inhängnad och gå fritt på tomten när jag är hemma. Tacksam för all hjälp!  :) Jag bor i närheten av Norrtälje, om ni vet någon som säljer höns här i närheten.
Jag bor på landet med min hund och snart, med mina höns :-). Drömmer om att en dag köpa en gård och bli ekobonde i miniformat.

Nina W

• Värmland
SV: LÄMPLIGA NYBÖRJARHÖNS SÖKES!!!!!!!! Blomme?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 10:10 »
Om du ska ha tag i rasrena blommehöns så är det nog enklast att vända sig till rasföreningen. Gå in på www.kackel.se men om du inte är speciellt intresserad av att hjälpa till att bevara en hotad lantras och dokumentera dom i genbanken så finns det ju fler fina raser att välja på. Läs på om hönsraser, ring uppfödare och hör dig för... Jag har några Isbar nu för första gången. Mina värper inte så mycket som jag trott dom skulle göra men dom är lugna, sällskapliga och verkar vara bra på att krafsa runt efter mat...

Husfrun

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 14:17 »
Jag vet inte om jag skulle välja skånsk blomme...jag har haft sånna och tyckte de var flaxiga och lite hispiga...mina andra superlugna höns blev stressade av blommehönsen och jag har hört flera som tycker samma.
Mina egna favvosar är sussex, silkes ,Isbar och sabelpoot...just sabelpoot har jag hört flera som fått väldigt tama :) våran diva hon flyger upp på min axel när jag kommer för att försäkra sig om att få nån godbit ;D
Kolla lite runt omkring vad som finns, det är ju lättast om det bor någon i närheten som man kan köpa av, lycka till med hönseriet!//Anna

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 14:40 »
Hej

Var är det för skitsnack om genbank, för att du kanske har blivit
felbehandlat av genbanken så för inte över det var och en måste
få bilda sedan egen uppfattning.

Jag har haft blomme i många år och är det några av mina raser som
lägger ägg så är det blommerna!

Har i fjor skaffat från genbanksbesättningar som har upptill 90%
av sina blomme som lägger fram sina kycklingar själv.

Har faktiskt en som ligger på 15 ägg just nu så prata inte skit.

Alla höns har för och nackdelar låt folk upptäcka det själva!

Vill han ha blomme så förstå jag det till fullo!!!!!!

Nettan

Gamina

« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 15:06 »
Var hittar du något negativt om genbanken?

Jag skaffade mig Gotlandshöns som första hönsras för några år sedan och har kvar mina underbara höns idag. Jag skulle inte vilja ha några andra än de jag har.
Många tycker man ska ha en lugn ras till att börja med men jag tycker det är vettigare att skaffa en ras som passar ens kynne (ja om man bortser från raser som är väldigt svåra att föröka pga olika saker).
En sak jag tror du ska tänka på är att inte sätta ribban så högt direkt. Många vill köpa höns på våren men det finns inte så många att köpa eftersom man försöker få sin flock till vettig storlek på höstkanten och bara sparar de djur man vill avla vidare på. Jag kan säga att ser jag en annons där någon vill köpa många höns och en enstaka tupp så svarar jag inte på den även om jag har en trio till salu. Du får troligen börja med en trio eller liknande och bygga upp din egen flock från grunden. Vill du köpa en större flock är det troligen hösten som gäller. Det ger dessutom en viss tillfredställelse att se sin stora flock spring runt och veta att det är jag som byggt upp den, för 2 år sedan hade jag bara 2 hönor och en tupp.
Genbank för Gotlandshöns

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 15:23 »
Blomme är kanontrevliga, vackra, friska, lättskötta och smarta höns. Dessutom jättebra äggläggare.
Tycker du gjort ett bra rasval :) Kör på!

Gamina

« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 15:55 »
Kom på en sak till att hade jag itne lyssnat på mig själv utan vad som skrevs här så hade jag inte haft de höns jag har idag utan en helt annan ras. Av någon anledning skulle många prata på mig en ras som jag defenitivt inte var intresserad av och tydligt påpekat att den typen av höns var inget för mig. Mitt råd är att du ska följa ditt eget hjärta vid valet av hönsras.
Genbank för Gotlandshöns

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 16:17 »
Sabelpoot har jag också, en himla fin ras. Fast de är en dvärgras och lägger små ägg, antar att du inte vill ha små ägg om du har hönsen för att få just ägg ;) Blomme har jag bara träffat en gång så jag ska ju inte direkt kasta sten i glashus men då var de VÄLDIGT flaxiga...
Dv. höns, undulater & ragdoll

allvetarn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 16:25 »
Jag håller med ett par föregående, vi har haft blomme o de va mer än väldigt flaxiga, nu pratar jag om egen erfarnhet. De va flaxiga gick inte att få tama något vidare. En nybörjar ras tycker jag iallafall ska va lugn och kelen.. ;) Då lägger jag också min röst på brahma. De trevligaste höns jag någonsin har haft! De lär sig snabbt vilken låda det är med matrester... När man kommer med den kommer de springande. O det ser ju för roligt ut när brahman springer. Lycka till!

/Allvetarn
Brevduvor, höns

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 21:59 »
Måste bara säga att mina Blomme är väldigt trevliga och sällskapliga! Mer än mina dv.kochins till och med!!! :o
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

rackarns

• Närke
« Svar #10 skrivet: 05 apr-11 kl 07:50 »
Måste bara säga att mina Blomme är väldigt trevliga och sällskapliga! Mer än mina dv.kochins till och med!!! :o

Det var mina också :) Och även de vuxna djur jag köpte in från andra.

Starstone

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 apr-11 kl 08:22 »
Hej, som du ser i min presentation har jag diverse olika raser och min favorit är definitivt Blommehönorna. många goda ägg, förhållandevis små i maten och bra födosökare. Tycker inte alls att de är flaxiga ( mina hybrider är hysteriska om man jämför  ;D )Barnen älskar dom just för att de gillar att bli burna och kelade med.
Men som sagt ovan så beror det ju på hur mycket man hanterar dom. Jag har tex. en Minorcahöna som flyger upp och sätter sig på axeln så fort jag går in till det hönshuset, och de räknas som " nervösa"
« Senast ändrad: 05 apr-11 kl 08:28 av Starstone »
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-11 kl 22:13 »
Jag skulle oxå säga att de flesta raser funkar även för en nybörjare, men jag skulle nog råda dig att inte börja med någon av de ömtåligare raserna. Tänk efter vad du ska ha dina hönor till.... äggproduktion, slaktkropp, kycklingar och sånt.

Personligen tycker jag att Blomme är en finfin höna att börja med och det finns lite olika linjer vad gäller ruvning.... tyvärr vet jag ingen i Norrtäljetrakten som säljer höns.... själv bor jag i Göteborgstrakten, men du kan höra med Linkoso eller Fredrikslund, de bor i den landsändan och brukar ha koll ;)

För övrigt tycker jag att denna tråden utvecklats på ett underligt sätt och jag vet inte riktigt vad TS varit ute efter från början.... råd om ras, eller råd om hönsförsäljare.... eller både och ???

Lycka till med dina höns iallafall och vad det än blir för ras har nog vi svårt att sia i vad just du kommer tycka om dem ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser