Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut hjälp!!!  (läst 2668 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Akut hjälp!!!
« skrivet: 30 mar-11 kl 11:27 »
Min dvärgkochin hadde gömd bort sig och ruvde på 20 ägg. Innan jag hittade henne hadde hon varit stängd inne en natt så jag fryktade att äggen var "sundfrusna".
Jag blev i går rådat att ta bort alla äggen och ge henne nya fordi en dvärgkochin inte klarar så många ägg. Jag gjorde så i dag. Så öppnade jag 4 av dom 20 äggen -och det var levande kycklingar i 2 av dom (inte nu mer  :'()

Jag har lagt tilbakars dom 10 minsta äggen. Dom 6 största vet jag inte om jag ska lägga tilbakars eller inte  ???
Hon har jo värmat 20 ägg til nu, och jag vet inte vilka som har liv och vilka som inte har???

:-\ What to do???
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

fauve

• Gäst
SV: Akut hjälp!!!
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 11:39 »
Lys alla äggen, så ser du vilka det finns liv i och lägg under henne så många som ryms om du inte har en kläckare att lägga in dem i.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 11:39 »
Hej

Lys de och lägg tillbaks de som är befruktade.

Nettan

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 12:18 »
Hur gick det?

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 12:30 »
Tack for svar  :)

Inte lätt att vara förstegongskycklingväntande, alt måste man lära  :-[
Ja, nu såg jag liv i 12 av äggen. De jag var osäker på ligger i soptunnan.

Hönan la seg på dom 12 äggen (världens bästa klukkhöna). Så nu er det kycklingar på gong  :D

Ann-E: Metoden din funket inte här, det gick bättre med bara lykten i ett mörkt rom.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 21:40 »
I dag var det liv under hönan  :D
Sist jag kollade var det 4 kycklingar och én til på väg ur äggen. Blir spännande att kolla i morgon.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 12:29 »
Happy ending  :D

Her behövs ingen varmlampa  ;)

7 kyclingar är dvärgkochin/mille fleur, 2 är italienar/mille fleur och en är ren mille fleur

Dom 2 sista dog tyvärr i äggen. Hørte dom den ena dagen och den nästa var dom döda -själv om hönan fortfarande låg på dom.
Va har gått fel när dom inte fick sönder äggskalet själva?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 20:02 »
Grattis till bebbarna  ;D ;D ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 22:54 »
Vad roligt att det gick bra med så många av kycklingarna i alla fall. Grattis!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser