Vaktlarna lägger sina ägg lite överallt under tre omständigheter: när de är stressade, när de inte hittar nåt bra läggställe eller när de är på en ny plats. Därför finns det goda chanser att få dem att lägga alla ägg på samma ställe (nåja, de flesta i alla fall, jag hittar väl ett par i veckan som ligger avigt). Tricket är en lugn, gömd och avskild plats. Ett hörn med en rejäl granruska över är ett favoritställe i en av mina burar. En ganska stor kartong som står på sidan är värpplats i en annan. Ett tag var det några hönor som turades om att lägga ägg i sandbadet, men det upphörde så snart som de var nöjda med andra utrymmen.
Jag brukar göra så här:
Välj ett hörn som inte är alltför långt från öppningen så att det går lätt att plocka äggen utan att störa alltför mycket. Det är viktigt att redet är en fredad plats, där man helst inte jagar runt dem eller stressar dem. Just kring redet är vaktlar nervösare än annars, deras viltinstinkter säger åt dem att äggen måste ligga så tryggt som möjligt. Stör man dem i redet för ofta, då slutar de ibland att lägga äggen där.
Se till att ytterväggarna och taket på buren kring hörnet är ogenomskinliga. Hönorna gillar inte att bli spanade på när de lägger ägg. Plocka in en tallruska (gran barrar och de äter upp barren, så tall funkar bättre), ca 70 cm lång, ca 50 cm bred (bara ungefärliga mått, välj efter burmått och vad som passar) och sätt fast den så att grenen bäddar in hörnet, ca 20x30 cm är ungefär lagom. Se till att det längs någon av sidorna är lite mer fritt, så att vaktlarna lätt kan ta sig in.
Nu ska de kunna ligga därinne och spana och känna sig osynliga, precis som de vill. På ungefär 3-4 dagar brukar det bli favoritstället.
Vaktlar är inte så förtjusta i att ligga under saker, de ligger hellre bakom, liksom. Tänk som när man smög i buskarna som liten, det som funkar för en sjuåring funkar för en vaktel

, fast i mindre skala förstås.