Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skattjakt på ägg  (läst 3357 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
skattjakt på ägg
« skrivet: 30 mar-11 kl 21:25 »
vill bara fråga hur lägger era vaktlar sina ägg,  mina japaner är det som att gå på skattjakt varje dag de lägger sina huller om buller de kan vara svåra att hitta har ni bra knep så dela med er. om reden bon eller hur ni gjör

Aklejan

• -
SV: skattjakt på ägg
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 21:43 »
Hos mej bor det ganska många Vaktlar i ganska många olika burar..
Vaktlarna är obesläktade och jag har Japanska, Japansk Jumbo Och Fransk Fläskis!
Nästan alla mina Vaktlar lägger sina ägg i små bon!
Det kan vara bon jag gjort av hampasnöre eller små korgar...
Jag fyller botten på boet med hampaströ..å ställer det i något mysigt hörn...
Gärna med något buskigt som hänger över...
Lovar att mina skulle ruva om jag lämnade kvar äggen...  :P

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 21:46 »
vill bara fråga hur lägger era vaktlar sina ägg,  mina japaner är det som att gå på skattjakt varje dag de lägger sina huller om buller de kan vara svåra att hitta har ni bra knep så dela med er. om reden bon eller hur ni gjör

Har många reden, hade ännu fler tidigare. Används något? Knappast. Här är det precis likadant rena skattjakten.
Har strö i botten och om jag ska slippa känna igenom hela botten i detalj dagligen så är lösningen lite strö.

Tycker det är lustigt att vaktlar inte är som höns på den punkten med ett rede.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 21:52 »
Min lägger sina ägg på samma ställe.. Hon har grävt en liten grop i spånet där hon lägger äggen :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 20:11 »
Vaktlarna lägger sina ägg lite överallt under tre omständigheter: när de är stressade, när de inte hittar nåt bra läggställe eller när de är på en ny plats. Därför finns det goda chanser att få dem att lägga alla ägg på samma ställe (nåja, de flesta i alla fall, jag hittar väl ett par i veckan som ligger avigt). Tricket är en lugn, gömd och avskild plats. Ett hörn med en rejäl granruska över är ett favoritställe i en av mina burar. En ganska stor kartong som står på sidan är värpplats i en annan. Ett tag var det några hönor som turades om att lägga ägg i sandbadet, men det upphörde så snart som de var nöjda med andra utrymmen.

Jag brukar göra så här:

Välj ett hörn som inte är alltför långt från öppningen så att det går lätt att plocka äggen utan att störa alltför mycket.  Det är viktigt att redet är en fredad plats, där man helst inte jagar runt dem eller stressar dem. Just kring redet är vaktlar nervösare än annars, deras viltinstinkter säger åt dem att äggen måste ligga så tryggt som möjligt. Stör man dem i redet för ofta, då slutar de ibland att lägga äggen där.

Se till att ytterväggarna och taket på buren kring hörnet är ogenomskinliga. Hönorna gillar inte att bli spanade på när de lägger ägg. Plocka in en  tallruska (gran barrar och de äter upp barren, så tall funkar bättre), ca 70 cm lång, ca 50 cm bred (bara ungefärliga mått, välj efter burmått och vad som passar) och sätt fast den så att grenen bäddar in hörnet, ca 20x30 cm är ungefär lagom. Se till att det längs någon av sidorna är lite mer fritt, så att vaktlarna lätt kan ta sig in.

Nu ska de kunna ligga därinne och spana och känna sig osynliga, precis som de vill. På ungefär 3-4 dagar brukar det bli favoritstället.

Vaktlar är inte så förtjusta i att ligga under saker, de ligger hellre bakom, liksom. Tänk som när man smög i buskarna som liten, det som funkar för en sjuåring funkar för en vaktel  ;D , fast i mindre skala förstås.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 22:17 »
Jag har lite olika varianter på marsvinshus till mina vaktlar. Det funkar fint.

Precis som tinaw säger märks det tydligt när vaktlarna blir stressade då hamnar äggen överallt. Så fort lugnet infinner sig igen hamnar äggen i marsvinshusen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Evve.o

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 17:28 »
Hej:
Mina kineser lägger sina ägg på ett ställe.
Jag har gjort ett bo av en fågelhålk som jag har på marken.
Där inne har jag måssa (grön)
även pinna,kottarr 
de lägger massa ägg
Vet inte varför

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser