Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taktips???  (läst 3773 gånger)

mischa2

• Småland
Taktips???
« skrivet: 30 mar-11 kl 19:44 »
Vi har en gammal lada med två våningar. Taket är gjort av trä, sedan takpapp, läkt och tegel. I höstas har en del takpannor slagits sönder och trillat pga av att några träd slog emot. Bad sedan skogsägaren om hjälp med att fälla träden så det inte skulle bli värre. Han anlitar någon som då kommer hit och fäller trädet så det faller på taket!!!! nu blev det också ett hål i taket och vindskivorna ramlade av. Jag har klagat och han tänker inte fixa taket eftersom min sambo "sagt att vi skulle fixa taket ändå" Detta innan de fixade så det blev hål.

Nu har vi brist på både pengar och arbetskraft (sambon väntar på operetionstid för att byta en höftled och ska nog inte klättra vare sig före eller efter operationen).

Funderar nu på vad som kan tänkas vara rimligt för mig att klara att göra med taket. Är det möjligt att laga hålet och sedan bara ha takpapp på taket? Verkar ju som att det skulle vara lättare än att bära upp travar med plåt och läkt också? Finns något annat billigt, hållbart och smidigt alternativ? Tacksam för tips!
Mischa2

Tacitus

• Ångermanland
SV: Taktips???
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 06:17 »
Om det ligger en underlagspapp på taket så kan du lägga en riktig takpapp ovanpå denna och få ett fullgott tak, det är inte så krångligt om man bara ser till att skarvarna blir ordentligt lagda och idag finns det takpapp med "självklistrande" kant som är busenkelt att lägga men skarvarna kan med fördel förses med extra asfalt för ökad säkerhet.

Papptak med underlagspapp + täckpapp är det som används mest på platta och låglutande tak och är smidigt och säkert som tak.

Däremot att bara ha underlagspapp är inget alternativ, underlagspappen är just ett underlag och klarar sig inte ensamt någon längre tid.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 07:59 »
Precis, underlagspapp är inte gjort för att klara sol någon längre tid, men ytpapp är ett utmärkt takmaterial, billigt och lättlagt. Det klarar en person lätt att lägga på ett uthus, bara man är noga med att lägga pappen i rätt ordning, att spika i klisterremsan innan nästa papp läggs på, och att det är varmt nog när man arbetar, annars fäster inte klistret. Lite extra tackpappsklister är att rekommendera, både i den förklistrade remsan, och längs med kortändarna av pappen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 09:13 »
Men här förstår jag det som att en klantskalle har slagit upp ett hål i taket. Då lär det inte gå så bra att bara hänga papp över. En masonitskiva kan funka om inte hålet är för stort.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 10:45 »
Jaha, tänkte inte på det  :-[. Givetvis måste pappen ligga på ett bra underlag, annars håller det inte. Är hålet litet funkar det kanske med masonit, annars bör man ta upp ett hål så att man kan skarva trät över takstolarna. Är det långt mellan takstolarna kan man sätta reglar längs med hålkanterna när man sågat upp ett rektangulärt hål. Man förstärker då med reglar som fäst i takstolarna och i de reglar som ska hålla materialet som ska täcka hålet. Enklast är om man kan hitta trä i samma dimension som det som sitter i taket, men annars får man göra en patentlösning med läkt eller liknande, så att det nya materialet hamnar så nära exakt i samma höjd som det befintliga som möjligt. Papp går lätt sönder om det blir skarpa kanter, och det syns tydligt om det är ett område som är lägre eller högre än omgivande tak.

Det är inte svårt att laga ett hål i taket på detta sätt, förutsatt att resten av taket har god hållfasthet, så att man kan gå på det och så att det håller för att man monterar dit lagningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 11:05 »
Jag hade nog tagit ett nytt snack med skogsägaren.
Han har nog någon försäkring, eller har du hemförsäkring...prata med försäkringsbolaget. Det är viktigt med tak blir det inte ordentligt gjort så kan det bli mycket dyrt i längden, förfallet går fort om fukt och röta kommer in i huset.
Att riskera hälsan genom att balansera på tak om man varken kan eller har vana tycker jag verkar onödigt.
Det hade ju varit skönt att bara få det gjort.
Lycka till och var försiktig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser