Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klöverpollinering  (läst 1606 gånger)

t_n

• Skåne
klöverpollinering
« skrivet: 01 apr-11 kl 15:36 »
min svärfar skall odla klöverutsäde och undrar om jag vill ha mina samhällen där för att pollinera så mycket som möjligt. har inte haft mina på klöver innan så undrar lite om hur honungen ter sig om den blir hård, mjuk, god,? är där något speciellt man behöver tänka på?

tar tacksamt emot råd och dåd
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

ptakaplay

SV: klöverpollinering
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 17:42 »
är det röd eller vit klöver?

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 18:46 »
Rödklöver ger vad jag förstått ingen honung, bina kommer inte åt i de djupa blommorna.

Men vitklöver kan ge ganska bra med honung, det kan ju även bli flera skördar. Det är inget speciellt med honungen, inget speciell smak, men den kristaliserar långsamt. Det är nog inte värt att flytta på klöver, men finns det ok växtlighet omkring kan det vara bra platser att ha stadiga bigårdar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 19:08 »
Har läst någonstans att rödklöver ger, men inte särskillt mycket.
Kanske även beror på vilken ras man har, vissa raser har längre snabel än andra.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 19:29 »
År han en snäll svärfar ?

Vit klöver är det mest bonden som tjänar på , om han ska producera frön. Det kanske kommer andra grödor sen , raps kanske så det blir lite win win.

Röd klöver ger rikligt med nektar men bierna når sällan det med deras tunga. Humlor har längre tungor och når nektarn utan problem .

I bland tröttnar de store humlesorter allt sugande och tuggar sönder blomman så det blir lättare att nå , efter denna behandlingen når även honungs biet oxå

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Mårten gås

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 20:06 »
Räkna med 6 kilo honung per hektar rödklöver.
En av dom bästa ljusa sorterna, och är rödgul till färgen.

« Senast ändrad: 01 apr-11 kl 20:35 av Bisson »
Red´s Dead.

t_n

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 apr-11 kl 09:17 »
tror det va vitklöver. men när man odlar utsäde måste där va en zon runtom hela området så det inte pollineras med annan klöver än vad som är tänkt och då är det en stor jävla bit med raps! ;D ;D ;D

synd jag inte hade mina bin hemma i fjol för då hade alla bönder här raps så långt man kunde se men om jag har fått rätt information så hade ett gods ca 65 samhällen men lyckades inte få ut så där spec mycket per smh tror det var mindre än ett ton
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Mårten gås

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-11 kl 09:26 »
Vit ger mer än röd.
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser