Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag blir snurrig, detta med fårnät  (läst 10496 gånger)

Snownobs

• Norrbotten
Jag blir snurrig, detta med fårnät
« skrivet: 01 apr-11 kl 14:37 »
Ska nu beställa fårnät till hagen som ska sättas upp till våren. Har ju hört att Julas nät är absolut inget att rekomendera för efter en vinter blir man bara besviken. Det har inte samma stabilitet som ett mera reälare fårnät.
Visst spelar det stor roll hur man sträcker nätet och hur tätt man har mellan stolparna men jag vet också att kvaliten på nätet har stor betydelse.

På några företagssidor läser jag att fårnätet är "galvat" och på vissa står det inget alls om att det är galvat. Så vad menas med det?
Vilken är bäst Fårnät vridknut, fårnär Gunnebo eller fårnär tornado ??

Tips tack, känns som en djungel.
Sen !!, finns det ingen i norrbotten som ska betsälla nät, beställer vi en pall blir det mkt billigare..

574Krusa

• Västergötland
SV: Jag blir snurrig, detta med fårnät
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 14:58 »
Jag har eltråd till mina får och det går utmärkt. Är mycket lättare att sätta upp och flytta, tänk bara på att sätta tre trådar och den lägsta ganska långt ner.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 15:06 »
Jag har eltråd till mina får och det går utmärkt. Är mycket lättare att sätta upp och flytta, tänk bara på att sätta tre trådar och den lägsta ganska långt ner.

Vilka höjder har du dina trådar på?

Jag måste ha tråd så jag vill/ska kombinera med häst
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Snownobs

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 15:32 »
Jag tänkte först ha tråd, men efter kanterna där vi ska sätta upp hagen och det buskar osv. Lite svår teräng för att hålla tråden fri från gräs o buskar. Därför vill jag sätta upp en näthage. Behöver ca 600 m nät.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 16:19 »
Vill oxå veta vilka höjder ni har trådarna på?
Jag har 4 trådar för lammen springer bara ut annars >:D
Förlåt, TS, att jag snodde tråden lite :-[
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

moppe

« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 16:25 »
Vi har både hästar och får/lamm i hagarna. Vi har band på 60 och 120 och ståltråd på 20 40 90. Understa ståltråden har vi så den går att koppla bort med en brytare när den inte behövs och då är inte svår trerräng så stort problem längre.

Snownobs

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 16:37 »
Ok, vad har ni för strömagrigat. Vi har ett vanligt för hästar. Funkar det? Hur mkt gräs o slå kan det ligga på stråltråden för att det ger genomslag o inte ge ström? Måste ni gå med röjsåg osv för att hålla gräs o sly borta från tråden, eller funkar det ändå?

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-11 kl 09:33 »
Jag har bara elstängsel, i vissa hagar har jag fyra trådar 15-35-55-80 cm's höjd. I andra hagar kör jag på tre trådar på ca 20-45-80 och mot skogen har jag bara två trådar på ca 40-80 cm. Fungerar ypperligt (peppar peppar). Men så har jag en ras som oftast håller sig där de ska också  ;D, plus stora hagar så vandringsbehovet tillgodoses. Aggregatet har 16,9 J i laddenergi, ingen uppgift om utenergin. Uppmäter kring 8,500 volt på tråden. Inga problem med växtlighet mot tråden, det mesta bränns bort. Ibland får jag gå en runda på försommaren med röjsåg.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 02 apr-11 kl 11:41 »
Fats, JBF, det räcker med att ett bagglamm tar sig ut, så kan tackan + resten av flocken få "panik" och dra igenom.
Har råkat ut för det med mina roslag. Kör enbart med fårnät nu.
Ett kraftigt nät är bra. Håller längre än de klenare. Men ett klenare med täta trådar längre ner, där inte ens lammen får ut huvudet funkar också väldigt bra.
Vi köpte för några år sedan lite sånt och testade, det funkar även på gutebagglammen ;)

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-11 kl 16:03 »
Fats, JBF, det räcker med att ett bagglamm tar sig ut, så kan tackan + resten av flocken få "panik" och dra igenom.
Har råkat ut för det med mina roslag. Kör enbart med fårnät nu.
Ett kraftigt nät är bra. Håller längre än de klenare. Men ett klenare med täta trådar längre ner, där inte ens lammen får ut huvudet funkar också väldigt bra.
Vi köpte för några år sedan lite sånt och testade, det funkar även på gutebagglammen ;)

Ja, det är sant. Rymmer ett så rymmer alla... Jag bor förvisso väldigt bra till för elstängsel. 300 meter rakt ut i skogen från en liten 70-väg. Inga andra gårdar runt omkring. Hade jag bott med djurhållande grannar nära, eller utmed en väg då hade jag nog (tvingats) satsa på ett kraftigt fårnät med stolpar var 2,5-3:dje meter.
Har än så länge bara råkat ut för rymning från en hage till en annan, det hände en blåsig höstnatt och första fåren hann nog inte uppfatta att grinden var stängd medelst 3 eltrådar. (den ena hagen slutar i en "korridor" mot en annan hage) Hela tack- och tacklammsflocken bröt igenom och hamnade således i hagen som gränsade till bagg-gruppens hage.. Som tur är hade de ej rymt vidare in till varann, utan grupperna låg snällt och idisslade på var sin sida av tre eltrådar när jag kom ut nästa morgon.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mammacaries

• Norrbotten
    • Ljuså 2:5
« Svar #10 skrivet: 03 apr-11 kl 07:40 »
Jag har haft eltråd tidigare, både två och tre trådar, men nu har jag fårnät men en eltråd ovanför nätet, just för att lär dom sig att krypa under tråden så får man ett helvete.
Behöver bara vara så, som någon annan skrev tidigare att ett lamm smiter ut, sen går tackan ut, sen hela flocken. Jag har fårnät med en eltråd överst, då slipper jag både hundar och folk som ska in i hagen och "klappa lammen".
Vi har rätt mycket björn härikring också och hittills har vi klarat oss, kan bero på eltråden.
Fårnät och tryckimpregnerad stolpar köpte jag på Nordpost, de äldsta stolparna har stått i 12 år nu, fast jag har fått byta ut nån.

Cederqvist

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-11 kl 09:39 »
för att svara på en av frågorna som inledde tråden, att nätet är galvat betyder att man galvaniserat tråden som nätet är gjord av.
Galvanisering är en rostskyddsbehandling där metallen doppas i ett bad och täcks med en hinna. räcken utefter motorväg, broräcken och vägskyltstolpar
brukar vara galvade. att det inte står att det är galvat behöver inte betyda att det inte är det. ring leverantören och fråga.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #12 skrivet: 03 apr-11 kl 19:44 »
Tornado får nät är i en klass för sig....  klarar stolpavstånd på 6-8 m på slät mark.
Gunnebo ...   rekomenderas max 4 m mellan stolparna
övriga (typ vridknut och tunnare ringlock) max 3 m
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 apr-11 kl 21:00 »
Vi hade 6 gutebagglamm som skulle skickas iväg, men de rymde genom & hoppa över allt >:( Så det sluta med 5 breda elband & ett starkt aggregat till deras hage >:D Å det fick dem å stanna! Såg ut som värsta bunkern, men det funkade å det var huvudsaken ;D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Anna i småland

• Småland
« Svar #14 skrivet: 05 apr-11 kl 21:16 »
Vi har 5 trådar. Den nedersta håller vildsvin ute!! De mittersta för fåren och den översta håller kor och hästa inne. Länsstyrelsen rekommenderar även 5 trådar för att hålla rovdjur ute. Vi har ett 16 joul agregat på några kilometer stängsel och det funkar men kräver en hel del underhåll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser