Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika nyanser på skalfärgen  (läst 4090 gånger)

solspjut

• Gäst
Olika nyanser på skalfärgen
« skrivet: 02 apr-11 kl 07:37 »
Hur kan en och samma höna lägga ägg med olika skalfärg? Jag trodde först att de var värpta av två olika hönor men nu vet jag att det är samma. Det är två gröna ägg med väldigt olika nyans, ett är dovt grönt åt det gula hållet och ett är mer skarpt  åt det blåa hållet. Jag försökte lägga in bild men lyckas ej.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Olika nyanser på skalfärgen
« Svar #1 skrivet: 02 apr-11 kl 12:09 »
Det här har jag också funderat på..
Vad är det egentligen som gör äggen färgade? Hur går det hela till? Jag satt och skrapade på ett welsumerägg en dag och funderade på hur den bruna färgen kommer dit och vad dom mörka fläckarna egentligen består av...  ???
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Markus 98

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-11 kl 17:45 »

Skulle vilja vett jag med.
Jag har silkeshöns och äggen kan ibland vara mycket olika i färg.

solspjut

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-11 kl 19:27 »
Jag vet att det finns mycket hönskunniga människor här på forumet??? ;) ;) ??? ???

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 08:54 »
Ja, hallå där? ;D Är det ingen som har nån grymt intressant fakta om detta? :D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-11 kl 18:53 »
Hej!
Kolla med Alltinget på Sveriges Radio Göteborg! De svarar på allt. :)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 00:37 »
Jag är långt ifrån lika kunnig som vissa andra, men har ändå läst mig till att äggfärgen läggs på som allra sista moment i produktionen, i alla fall det bruna. Att gröna ägg uppkommer genom att brun färg läggs på blåaktig-turkos. Så om hönan av någon anledning har missat det sista momentet så kan det bli stor skillnad i färgen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 00:51 »
Den blå färgen finns ju även på insidan så den läggs ju inte på i ett eget lager som den bruna färgen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

fauve

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 08:55 »
  Att gröna ägg uppkommer genom att brun färg läggs på blåaktig-turkos. 

Jag vet otroligt lite om just detta ämne, men att ovan skrivna är fel, det är jag 99,99 % säker på.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #9 skrivet: 12 apr-11 kl 09:48 »
Men alltså...var kommer färgen ifrån? Vad är det som gör att vissa raser har så stark färg på äggen, medan andra har mer..."naturlig" färg, som beige och vit (om ni förstår hur jag menar).

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 09:58 »
Att gröna ägg uppkommer genom att brun färg läggs på blåaktig-turkos.
Jag vet otroligt lite om just detta ämne, men att ovan skrivna är fel, det är jag 99,99 % säker på.

Nej, det är väl rätt? Alltså, blåvärpande hönor bildar ju blå skalfärg istället för vit (blå ägg är blå på insidan också). Om man har en brunvärpare så börjar det ju med ett vitt skal och sen läggs den bruna färgen på utanpå liksom (skalet är vitt på insidan). Och du har en blåvärp+brunvärp så kommer ju ett blått ägg till "stationen" för den bruna färgen och då ser ägget grönt ut på utsidan men blått på insidan.

Hoppas nån fattar mitt svammel.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 12 apr-11 kl 10:15 »
Nej, det är väl rätt? Alltså, blåvärpande hönor bildar ju blå skalfärg istället för vit (blå ägg är blå på insidan också). Om man har en brunvärpare så börjar det ju med ett vitt skal och sen läggs den bruna färgen på utanpå liksom (skalet är vitt på insidan). Och du har en blåvärp+brunvärp så kommer ju ett blått ägg till "stationen" för den bruna färgen och då ser ägget grönt ut på utsidan men blått på insidan.

Så är det! Här finns info om grönläggarnas ägg: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=184916

Färgen är en biprodukt från de röda blodkropparnas sönderfall tydligen - spännande!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 apr-11 kl 10:30 »

Jo, på korsningar blir dte ju så, men jag trodde att vi pratade om "riktiga" grönvärparägg  ;)

Citera
Till skillnad från bruna ägg som har ett brunfärgat ytskikt är de gröna äggskalet genomfärgat grönt.

På sådana läggs ingen färg på vare sig vita eller bruna ägg, eftersom de är helt gröna/blå rätt igenom.

solspjut

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 apr-11 kl 10:46 »
Vad kul att det blivit lite fart på tråden! :) tack för alla svar! ska kolla in länken och lära mej mer.
Jag glömde ju att skriva att det  var  en isbarhöna som hade gett mej detta huvudbry..

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 apr-11 kl 10:48 »
Ja, jag säger ju att äggskalen är blå rakt igenom istället för vita. Då är färgen blå/turkos hos "riktiga" (antar att du menar araucana då som tydligen är den enda ras som är blåvärpare). Så långt är vi överens.

Men så fort man får antydan till grönare ägg så är det även "brunvärpar-gen" som lägger ett lager utanpå den blå/turkosa skalfärgen. Nu finns det ju hur många nyanser "brunt" som helst (allt från gräddgul till mörk choklad) så då kan nyanserna på gröna ägg också variera lika mycket. Om du kollar insidan av skalet på ett olivgrönt ägg så ska du se att insidan inte är samma färg, insidan är den blå/turkos oavsett utsidans nyans.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #15 skrivet: 12 apr-11 kl 11:21 »
Här hittar man info om blå ägg... http://www.krakebergagard.se/blaagg.htm
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #16 skrivet: 12 apr-11 kl 22:12 »
Nu känner jag mej lite klokare iaf ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 13 apr-11 kl 10:08 »
Jo, på korsningar blir dte ju så, men jag trodde att vi pratade om "riktiga" grönvärparägg  ;)

[/quote]På sådana läggs ingen färg på vare sig vita eller bruna ägg, eftersom de är helt gröna/blå rätt igenom.
[/quote]
Isbar är i min värld en riktig grönvärpare och i rasen finns både anlag för grönt och brunt. Det är det som gör att Isbarägg ofta är mer åt det kammogröna hållet än rent turkosgrönt som hos Araucnanan. Att säga att det är fel att det finns brunanlag i Isbar känns inte rätt då en av raserna som användes för att ta fram rasen är RIR som värper bruna ägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser