Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öppna dörren... kommer de tillbaka?  (läst 3419 gånger)

mel_m

• Närke
Öppna dörren... kommer de tillbaka?
« skrivet: 04 apr-11 kl 13:40 »
Jag har 5st myskankor. Dom bor i ladugården. Och har en separat utegård på sommaren som de bor i.
Nu när våren kommer vore det så skönt att öppna lagårdsdörren en stund på dagen så de kunde få en vårpromenad om de ville.... Jag har alltså inget inhägnat utanför.
Vågar jag göra så? Jag tänker att de kommer väl in om inte annat när de vill ha mat?
Vill ju inte att de vandrar iväg.

SannaF

• -
SV: Öppna dörren... kommer de tillbaka?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 14:34 »
Jag hade mina gick helt lösa på dagarna - det var inte något problem när de skulle in - jag fick fösa lite på dem ibland, då de satte sig på en kulle precis utanför dörren - det var allt.

Problemet jag hade var att räven kom på att de fanns där så det strök med ett par innan jag byggde hägn åt dem så att de fick vara ifred.  :-\
Mot nya äventyr!

mel_m

• Närke
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 14:44 »
Okej, jag kan tyvärr inte ha dem helt lösa. Då vi har en väg rakt igenom gården. :/

PIA.H.

• ALLT VÄL !
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 15:26 »
Ja. Lugnt skötta , trygga djur kommer alltid hem igen. Men ...  räven, blommorna. Jag har haft mina får helt fria året runt , de kom alltid hem.  För att vila , sova , äta eller om något skrämt dem. Och med mat kan man få de flesta djur åt va håll och sätt man vill. Låt dem bara ha det lugnt första ggn. de släpps ut, så de kan lokalisera sig.

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 15:53 »
Låt dem gå ut i sin egen takt,när de vill.Mota inte ut dem utan låt dem spana in sin nya omgivning lugnt och fint så går det nog alldeles utmärkt.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

mel_m

• Närke
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 18:56 »
Tack för alla svar! :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 19:36 »
Mina nkor har jag nu släppt ut på sommarbetet.
Och det är att de får gå fritt med ett littet hus hela sommaren med en jättestor dam.
De kommer varie kväll och går in i huset.
Men snart ska de inte få gå till dammen mer då jägare kommer och skjuter ankor och de ska snart få ungar om de börjar lägga ägg.
Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 22:04 »
Mina myskisar går alltid fritt ute hela året. De värmer sig i stallet när det blir för kallt och knallar hemåt när det börjar skymma. Ett par  hundra meter som mest brukar de gå (för att äta lite sniglar hos grannen - mkt uppskattat av grannen).

Oftast håller de sig dock på gården.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

karsten

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 07 apr-11 kl 16:22 »
Min mamma hade myskankor för några år sen. De gick alltid lösa i trädgården, jättemysiga. Men de blev tagna av rovdjur så småningom, men hade alls ingen lust att rymma. Lycka till :)
Hönsmamman i klövsta

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 16:52 »
I Skåne har jag sett skyltar med varning för övergångsställe för ankor..... kan du inte fixa en sån ;)..... så får väl folk sakta ner när de kör igenom gården ::) (:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Misonten

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-11 kl 20:29 »
Hur gör ni för att säkra för räven?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Bullerybo

• Närke
« Svar #11 skrivet: 12 apr-11 kl 08:46 »
Självklart kommer de tillbaka, de bor ju där!

Mina myskankor har alltid gått helt fritt. Vi bor i ett villaområde och har inget staket runt tomten men dessa djur har en fantqastisk revirkänsla. En gång har de rymt ...men det berodde antagligen på att vi hela familjen knatade länstvägenför att gå till glassbilen, och ankorna såg det och struttade efter utan att vi märkte. När vi kom hem var de väck. En hittade grannarna i sin pool...helt nybadad och glad. Den andre var borta hela dagen men när detvar matdags på kvällen så dök hon förståss upp igen.

När vi ät på jobbet stänger vi ibland in dem i en hönsgård men det beror inte på dem utan på att vi är rädda att hundar ska komma in på tomten och jaga dem.

Om ankorna går ute gäller det att "natta" dem i tid. När det börjar skymma ellr är kvällsmat vill de gärna gå in. Däremot om man är för sent ute och de redan hunnit hitta ett lämpligt sovställe för natten (typ på gungställningen) så är de stört omöjliga att få att ändra sig angående det. Vi blev av med en hane när honorna sov på gungställningen och han (för tjock för att komma upp) sov på marken nedanför. Jag hade inte hjärta att schasa in honom när tjejjerna inte gick  att rubba och det var feltänkt -han blev tagenav räven.

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser