Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Svart mustika" och "Grå plutock" ?  (läst 4216 gånger)

Vild blomma

• Småland
"Svart mustika" och "Grå plutock" ?
« skrivet: 05 apr-11 kl 20:55 »
Min farmor berättade för mig, när jag hälsade på henne häromdagen, att i hennes föräldrahem hade de två hönsraser som hette "Svart mustika" och "Grå plutock". Jag testade som hastigast att googla namnen för en stund sedan, men hittade inget. Då googlade jag dem här på forumet - även det utan resultat!

Jag undrar om någon vet något om dessa hönsraser - finns de?
Kanske kommer jag ihåg namnen fel (trots att jag skrev upp dem så fort jag kom hem).
Stavningen kan vara fel, andra möjliga stavningsförslag är "Svart mustikka" / "Svart musticka" respektive "Grå plytock" eller liknande... farmor sa bara namnen, så jag har inte sett dem skrivna (hon vet nog inte heller hur de ska stavas).

Farmor bodde i sitt föräldrahem på 40-talet.

Nu är jag nyfiken på om jag får något svar!  :)

Hellre helkvävd i graven än halvkvävd i staden

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: "Svart mustika" och "Grå plutock" ?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 20:57 »
Grå plytock får mig av någon anledning att tänka på Plymouth rock. ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 20:57 »
Det kan inte ha varit "Minorka" (vanligast i svart färg) och Plymouth Rock (grårandig) Båda var vanliga raser "förr i tiden".
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 20:57 »
Mustikka betyder för övrigt blåbär på finska  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 20:58 »
Tänkte också på Minorka angående de svarta.

"Svart Minorka".
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Vild blomma

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 21:13 »
Haha!

Just det, minorka var det ju hon sa! Nu känner jag mig jättefånig... svarta blåbärshöns...

Och vad gäller "Plutock" så är ju farmor inte så bra på engelska... så det kan mycket väl ha varit Plymouth Rock!

Nu märker ni hur hönskunnig jag är!

;D

Tack för de snabba svaren!

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-11 kl 21:15 »
Haha!

Just det, minorka var det ju hon sa! Nu känner jag mig jättefånig... svarta blåbärshöns...

Och vad gäller "Plutock" så är ju farmor inte så bra på engelska... så det kan mycket väl ha varit Plymouth Rock!

Nu märker ni hur hönskunnig jag är!

;D

Tack för de snabba svaren!
Ja och man var inte så noga med vad hönsens exakta rasnamn var förr i tiden, det var nog ungefär som "viskningsleken".. Minorka kunde nog absolut bli Muticka eller liknande.. Fina höns är de dock, båda raserna!

Vild blomma

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-11 kl 21:17 »
Farmor sa att de hade dessa raser, och en grann röd tupp, och när de blandades blev det kycklingar i alla möjliga färger. Det låter kul tycker jag   :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 09:08 »
Grå plytock får mig av någon anledning att tänka på Plymouth rock. ;D

Precis min tanke!  :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser