Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara vatten  (läst 8703 gånger)

Noviserna

• Östergötland
Förvara vatten
« skrivet: 12 apr-11 kl 09:56 »
Hejsan.
Här går det undan i svängarna kan jag säga. Sist jag/vi skrev undrade vi om en ev vattenkälla på tomten, och även den här frågan gäller vatten. From igår har vi ett nytt hyrestorp att skämma bort med all vår tid, nit och kärlek. Tyvärr upptäckte vi att det första stället var bortom all räddning, iaf med de resurser vi kunde uppbåda :(. Sedan nyår har vi därför letat nytt, och igår blev det klart, torpet på kullen med det rika fågellivet och lugnet är vårt :D ! Då det även på det nya stället saknas el och vatten måste vi forsla det själva, och vår nye underbare hyresvärd säger att han gärna kör upp vatten till oss. I en kubik! Underbart, vatten i massor till att vattna och laga mat med bl a.
Nu till frågan. Hur håller vi bäst kubiken ren och vattnet friskt på bästa sätt? Vi har läst om något som heter chocksyre och tabletter/lösning som håller alger borta. Är det bra alternativ till klor? Vill inte använda klor, vattnet ska ju kunna användas i matlagning, kaffe o dyl. Ett tak eller liten "hydda" kommer också att byggas där kubiken ska förvaras, för att skydda den från solsken. Tack på förhand.

Bo

SV: Förvara vatten
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 13:20 »
Kommer det inget ljus in, blir det inga alger och vattnet håller sig friskt.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 13:46 »
Det beror ju på hur mycket vatten som går åt för er varje dag/vecka. En kubik vatten skulle inte räcka långt hos oss...

Alltså... ursäkta om jag fördummar nån här men en kubik är ju mått på volym, 1x1x1 m = 1 kubikmeter = 1000 liter om jag tänker rätt så här på eftermiddan. Inte nåt föremål eller liknande.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 14:01 »
Jag tror att det avses en 1000-liters vattentank i plast. En sådan man typiskt flyttar med frontlastare eller på ett släp. Ser ut som en kubik och kallas ibland så också.

Täcks tanken över så att det är mörkt och håller sig svalt borde det inte vara några problem. Vill du kan du skaffa en kanna med ett inbyggt enkelt vattenfilter för dricksvatten. Googla filterkanna. Kan bli dyrt och det behövs kanske inte. Du kan eventuellt bygga ditt eget grus/kol-filter också.

Klassiskt är att man har en rostfri mjölkkruka, med skopa, i köket.

Riktigt smart hade ju annars varit om man kunde sätta tanken lite högt. 1-2 meter upp. Då skulle man kunna dra en slang från den och få rinnande vatten rakt in i köket. Utan att behöva konka.

Men vintertid kan denna lösning bli lite jobbigt.  :-X

Det kan också bli lite tjatigt att behöva be om mer vatten. Två kubik hade kanske varit bra. En man tar av och en i reserv. När den ena är tom så ber man om mer vatten, men det är inte panik och man blir inte utan vatten med en gång.

En brunn vore nog bäst iaf.
« Senast ändrad: 12 apr-11 kl 14:03 av sɹǝpuɐ »

Noviserna

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 14:10 »
Bo: skulle det fungera om man noggrant täckte kubiken med en mörk presenning eller liknande, eller bör vi bygga den lilla "hyddan" till den? Helt klart kommer den att hamna på husets norrsida där solchanserna är minst.

Betsla: det finns kubiker att köpa för att förvara bla vatten i, kanske inte alltid i exakta måtten 1x1x1 m, men de kallas ändå kubik, du har säkert sett dem i beteshagar om du tänker efter, många lantbrukare använder dem som extra vattenkälla till sina djur. Vi har ett torp för fritidsboende och använder vatten sparsamt, en kubik räcker långt hos oss. None offence taken, men nu vet du att det finns kubiker.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 14:14 »
Bo: skulle det fungera om man noggrant täckte kubiken med en mörk presenning eller liknande, eller bör vi bygga den lilla "hyddan" till den? Helt klart kommer den att hamna på husets norrsida där solchanserna är minst.

Betsla: det finns kubiker att köpa för att förvara bla vatten i, kanske inte alltid i exakta måtten 1x1x1 m, men de kallas ändå kubik, du har säkert sett dem i beteshagar om du tänker efter, många lantbrukare använder dem som extra vattenkälla till sina djur. Vi har ett torp för fritidsboende och använder vatten sparsamt, en kubik räcker långt hos oss. None offence taken, men nu vet du att det finns kubiker.

Aaah, här uppe kallar vi dem rätt och slätt för vattentankar =D Därav förvirringen!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Noviserna

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 14:19 »
Anders!
Skrattade gott när jag kom till slutklämmen på ditt inlägg ;D Jag/vi tackar allra ödmjukast för alla tips och ideer vi får. Vattnet i kubiken kommer mest att användas som "bruksvatten" dvs till att koka potatis i, koka kaffe i, vattna med och dyl. Dricksvatten tar vi alttid med oss när vi åker hemifrån (har fått tag på en av Kronans gamla 20l dunkar med tappkran- GULD! och en av Kronans mjölkannor, där har du helt rätt, med en skopa i = klassikt. Borde nästan vara lag på att det ska finnas i gamla torp) och en del mineralvatten. Skulle det tryta får vi hämta/fylla på hos "vår" bonde. Ska ändå kolla upp dina tips om filterkanna och annat, om inte annat kommer min karl gå igång på det där, teknik är ju alltid kul ::)

Noviserna

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 14:21 »
Aaah, här uppe kallar vi dem rätt och slätt för vattentankar =D Därav förvirringen!

Hehe, vi är östgötar, möe mer konstigt var det ju inte  ;D

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 18:19 »
Dricksvatten tar vi alttid med oss när vi åker hemifrån ...

Aha! Jag trodde att torpet skulle bli hemma på riktigt. Jag gissar att det handlar om ett sommarställe?

Nullan

• Man kan inte ta i skit utan o få nåt på sig.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 21 apr-11 kl 21:32 »
Är det inte i New York det är grymt vanligt att ha vattnet i stora cisterner av cederträ på taken på höghusen?
Man kan inte ta i skit utan o få nåt på sig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 22 apr-11 kl 15:28 »
Är det inte i New York det är grymt vanligt att ha vattnet i stora cisterner av cederträ på taken på höghusen?

Jepp det stämmer bra..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 apr-11 kl 16:17 »
Jag har bott o land där vatten förvarades i plast eller cement tank ovan jord och utan att hälla något alls i det,,,
inga problem,,hade tak som hade stuprör som ledde direkt in i tanken och bara ett filter på väg in i tanken,,inga problem,hade så i 10 år,,

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #12 skrivet: 22 apr-11 kl 16:36 »
Jag har ingen brunn och har vatten i kubik. De problem jag har stött på är främst vintertid då vattnet fryser  :o, men även vid frost då kranen är gjord av plast och fastnar. Skulle jag ta i kommer den gå av.
Även om man täcker den blir det "läskiga" avlagringar i bottnen, så jag använder vattnet enbart till icke förtäring. Dricks och matlagningsvatten hämtar jag på bensinmacken.

Du skulle ju kunna ställa den i ett isolerat utrymme, men då blir det jobbigare att få den påfylld.

Jag löser mina problem i sommar genom att ge upp och borra brunn (förhoppningsvis, dvs om banktanten är snäll nästa vecka).

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 01 maj-11 kl 12:19 »
det finns kubiker att köpa för att förvara bla vatten i, kanske inte alltid i exakta måtten 1x1x1 m, men de kallas ändå kubik,
En kan kalla dem vad en vill, men de heter IBC:er. En behöver inte slå ner på dem som använder ett annat hittepånamn än vad en själv gör ;) .

Det jag egentligen undrar är om det inte finns någon brunn alls vid ert nya torp? Det är mycket ovanligt att gamla hus byggdes utan att det fanns en brunn eller vattenkälla i närheten. Leta runt lite så hittar ni säkert något. Kanske är vattnet drickbart, i annat fall går det åtminstone att använda till disk och tvätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser