Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Närodlat eller ekologiskt i första hand?  (läst 6731 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Närodlat eller ekologiskt i första hand?
« Svar #20 skrivet: 17 aug-06 kl 00:54 »
Aftonbladet gör under rubriken "Kravmärkt är inte nyttigare" en sak av att ekologiska och vanliga grönsaker har ungefär samma näringsvärde.

http://aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,872383,00.html

Om detta kan sägas att poängen med ekologisk odling väl inte i första hand är att produkten blir särskilt annorlunda, utan att den förhoppningsvis framställs på ett annat sätt.

Det intressantaste med jämförelsen var dock något annat än de eventuella gifterna: alla Krav-odlade grönsaker var importerade. Inget närodlat här inte.
« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 00:54 av Ulric Eriksson »

Gryning

• Mirandas have
« Svar #21 skrivet: 17 aug-06 kl 12:00 »
Nu har jag kikat på AB-artikeln. Flera av de intervjuade kommer från Sveriges lantbruksuniversitet och vad jag har uppfattat skvallervägen så styr känslorna där i lika hög grad som på andra ställen. Dvs de som "tror" på konventionell odling hittat fakta som stödjer deras upppfattning och de som tror på Krav gör likadant.
F ö så gjordes en undersökning i början av 90-talet om varför man väljer ekologiskt. forskarne frågade helt enkelt folk i kassorna i en mataffär varför de handlat Kravmärkt. Det fanns förvisso såna som oss osm gör det för naturens hälsa, men den vanligaste anlednignen var att man väljer Krav för dne egna hälsans skull. Och då kan ju en sån här artikel ställa till med jättemycket.  :(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 aug-06 kl 13:14 »
Nu har jag kikat på AB-artikeln. Flera av de intervjuade kommer från Sveriges lantbruksuniversitet och vad jag har uppfattat skvallervägen så styr känslorna där i lika hög grad som på andra ställen. Dvs de som "tror" på konventionell odling hittat fakta som stödjer deras upppfattning och de som tror på Krav gör likadant.

I senaste Forskning och Framsteg framför ett gäng från SLU tesen att ekologiskt lantbruk varken gynnar miljön eller konsumenterna. Bland annat hävdas att handelsgödsel ger mindre risk för näringsläckage.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #23 skrivet: 17 aug-06 kl 14:47 »
I senaste Forskning och Framsteg framför ett gäng från SLU tesen att ekologiskt lantbruk varken gynnar miljön eller konsumenterna. Bland annat hävdas att handelsgödsel ger mindre risk för näringsläckage.

Det där med näringsläckaget känner jag igen från min tid som lokalreporter på Laholms tidning, några år efter övergödningsskandalen (och säldöden) i Laholmsbukten. De hade omfattande försök om näringsläckage där och med handelsgödsel är det ju lättare att sprida ut exakt "rätt" giva, en kemikalie är ju mera homogen än innhållet i en gödselbrunn helt enkelt. Men eftersom djurhållning också är en stor näring i södra Halland så måste man ju göra någoning av gödseln. Minns att de jobbade med att köra ut optimala givor flytgödsel (urin) med släpslangspridare t ex. en annan läösning de testade var att så in fånggröda, frfa en storts gräd, mellan raderna med gröda, som alltså skulle suga up överflödigt kväve. Tyvärr vet jaginte ritkgit hur det har gått, men Krav vs konventionelllt verkar fortfarande vara ett laddat ämne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser