Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckare?  (läst 1919 gånger)

linisgirl

• Ångermanland
Kläckare?
« skrivet: 18 apr-11 kl 13:44 »
Någon som vet om nån bra kläckare till bra pris? Jag ska kläcka ankungar och kycklingar i den och vill helst att den vänder äggen själv. Och att fuktigheten funkar bra i den tänkte köpa en covattu24 men den hörs inte vara bra säger vissa då jag gärna vill se då dom små liven tar sej ut :)
MVH/Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kläckare?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 13:52 »
Läs t ex i denna tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=86384.0

Det är mycket billigare att beställa kläckare från t ex England eller Tyskland, även när man räknar in frakten.

Jag har själv en covatutto 40 (tror jag att den heter), och den är lite dålig på att hålla både temperatur och luftfuktighet. Dessutom är de ganska dyra nya, min köpte jag begagnad. Jag använder min till att kläcka ägg i, dvs lägger i dem när det är tre dagar kvar till kläckning. Har en större kläckare där jag lägger i ägg kontinuerligt, därför måste jag flytta äggen när de ska sluta vändas. Till det fungerar den bra, men jag skulle valt en annan kläckare idag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mymlan65

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 13:57 »
Kör precis detsamma, med samma erfarenheter....
Ruvar i en ruvmax och kläcker i covatuttobubblan, som inte duger till något annat...
Har en liten covatuttobubbla till ståendes, med förinställd temp som inte kan ändras. Den är så kass att jag inte ens förmått mig att sluimpa bort den till någon annan, utan får stå i garderoben och skämmas...  >:(
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 14:22 »
Jag har nu beställt en kläckare ifrån blocket vart det
http://www.blocket.se/dalarna/Aggklackningsmaskin_R_com_King_Suro_20_32953639.htm?ca=4&w=3  den vart det

MVH/Lina

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 14:32 »
Du kunde fått den billigare om du köpt från P&T poultry :) ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mymlan65

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 14:38 »
Bra val!
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

ivy

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 14:44 »
Har också en suro, var dok tokig och köpte den från svenskt företag så betalade lite mer  :-[ ::) påverkad av sambon som vill ha någonstans att klaga lättare om nåt inte skulle vara schysst...
Vill ha en till men vågar man beställa utomlands utan att sambon nackar en??  ??? :-X

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-11 kl 16:18 »
Okey Ja men ja tycker det verkade så dyrt å beställa ifrån utlandet? Å förstår inte engelskan å det i beställningen också måste man byta kontakter enklare med en svensk version bara jag får den någon gång :) Så jag får sätta ihop den å greja innan jag ska i med 12 stycken ankägg som jag kommer få på posten så fort kläckaren komit så spännande :)

Men en fråga tycker ni att man ska korta kabeln om de blir problem med pumpen?

MVH/Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

201 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser