Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maran med svullen "mage"  (läst 1421 gånger)

petra 08

• Södermanland
Maran med svullen "mage"
« skrivet: 18 apr-11 kl 09:03 »
Godmorgon på er!
När jag gjorde kväll till hönsen igår så jag att den ena Maran hönans mage var jättesvullen, som en forboll hängde den bakom, ner under sittpinnen. Tog ner henne och kände efter,  svullnaden börjar nästan direkt efter bröstbenets slut och fortsätter upp till kloaken..
Skulle kunna tro att hon har  nästan en "handboll" däri,
Hon känns svampigt mjuk.. Kloaken är ren och fräsh, inga flytningar..
Annars mår hon toppen, äter dricker och springer runt på tomten..och värper!
Äggen hon lägger däremot är som repade, har inte lagt nån större notis vid det förr men det kanske har betydelse..
Nån som har nån aning om vad det kan vara?
Mvh Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Maran med svullen "mage"
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 09:14 »
Låter som om det ändå skulle kunna vara någon form av äggledareinflamation. Även om det är konstigt att hon är så pigg.
Jag tror att din höna kan vara i behov av ett veterinärbesök och antibiotika.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

petra 08

• Södermanland
SV: Maran med svullen "mage"
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 10:39 »

Ja det var det jag var lite inne på..
Har Baytril hemma, ger henne av den då, har för mig att den är ganska bred....
Sist jag var hos vet så gick det på 1700 kr för ingenting ( dom kan inget)..
Eftersom hon är pigg så testar jag och ser om hon blir bättre i svullnaden.

Tack Lina
Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser