Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge törs jag vänta innan jag ska flytta ner surhönan ?  (läst 1683 gånger)

Flisa

• Dalarna
Vi går i väntas tider ;D och för första gången verkar det bli kycklingar på naturlig väg (jag ropar inte hej än) på torsdag har det gått 21 dagar och jag funderar över hur länge jag törs ha henne kvar i redet på väggen, jag har henne i en låda i redet så jag kan lyfta ner henne när som helst, men jag är rädd att hon blir störd och kliver av. Hur tidigt har ni fått som tidigast ? vilken dag ? /Flisa
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Krågedal

• Östergötland
Hej! Vad roligt för er! Här finns det också surhönor... Jag berättar bara hur jag gör....mina reden sitter högt upp, så för min del har jag höna o ägg i transportbur el liknande på gallerdörren hänger jag små koppar med frön o vatten i. När kycklingarna kläcks är de nära hönan ca 2-3 dagar för att sen lära sig finna mat. Då har jag flyttat ut dem i mindre hagar, så höna o kycklingar får vara i fred o lära sig, men den hagen är i nära anslutning till hönsgården, så de andra kan besöka dem! i min hönsgård finns just nu inget gräs, men det finns det på gräsmattan... efter ca 3- 4 veckor vill hönan flytta in till de andra, så har jag (just nu ) ett litet hönshus och fyra reden, när alla vill ruva blir det trångt, då tycker jag det är bra med att de ligger i lugn o ro i varsin "box"... Om du flyttar på dem , kan jag tipsa,  kolla äggen så de inte har öppnats, lägg dem sen i ljumet vatten i en "glassbunke" så äggen täcks, när äggen guppar finns det liv, kanske hör du att de piper också? då är det nära....Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Midsommaren

• Bohuslän
de är även första gången för mig som jag får ägg på naturlig väg :) Dom borde komma nu i påskhelgen.. men ska man blötlägga äggen?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Nej, inte blötläggas. Det var bara ett tips hur du kan kolla om det är liv i äggen. Men jag skulle inte våga göra det!

Har själv en höna som ligger på ägg som ska kläckas i morgon. Hon hade lämnat äggen en stund i morse (äggen var svala så jag är lite orolig) men nu har jag stängt in henne i redet. Jag misstänker att hönan känner att det håller på att kläckas för hon var väldigt ilsken. Jag fick absolut inte kolla hennes ägg nu för en stund sen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Midsommaren

• Bohuslän
okej tur jag frågade ;D va spännande! Vad är de för ras?

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser