Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  märka ägg  (läst 1873 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
märka ägg
« skrivet: 19 apr-11 kl 21:51 »
Morn!

vad kan jag märka äggen med så dom inte blir förstörda? Har en ruvande höna som inte får vara ifred i sitt rede...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: märka ägg
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 21:52 »
blyertspenna eller bläckpenna funkar bra...mvh
Fjäderfän och kaniner

mymlan65

• Småland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 21:55 »
Så länge man inte ska mönstra hela ägget kan man använda en vanlig "fryspenna". Det har alltid funkat för mig iallafall.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 apr-11 kl 23:55 »
Blyertspenna på två sidor av ägget gör vi. I kläckare och under ruvande hönor så har det funkat. Skulle unvika penna med sprit i som tränger igenom skalet och in i ägget.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-11 kl 06:57 »
Hej! Som ovan har skrivit. jag har också samma problem, att ruvhönerna inte får ligga ifred! Häromdagen när jag kom ner till hönshuset hade ett ägg åkt ner på golvet och var trasigt! Däri låg det en kyckling bara ca 1cm , hjärtat slog, så det gick inte o rädda.....Då la jag ruvhönan o äggen i en transportbox, där jag hängde in vatten/ foder koppar, så nu ligger hon i fred... Så lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser