Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hitta en veterinär (i Uppsala/Uppland)  (läst 3629 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Hur hitta en veterinär (i Uppsala/Uppland)
« skrivet: 20 apr-11 kl 18:21 »
Har skickat träckanalys på fåren och undrar nu hur jag hittar jag en veterinär som kan skriva ut antiparasitmedel? Är det distriktsveterinären man ska kontakta eller? Att googla hjälper inte och inte Eniro heller (där finns bara en massa smådjursveterinärer)  ???
« Senast ändrad: 20 apr-11 kl 18:58 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Vilse

• Gäst
SV: Hur hitta en veterinär (i Uppland)
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 18:25 »
Fins veterinärhögskolan vid roslagstull kvar? dom hade alt i djur när jag växte upp.

hästar, får, hundar,,,,,,

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 18:29 »
Har inte Ulltuna för stora djur?? Kolla med dom
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 19:10 »
Har inte Ulltuna för stora djur?? Kolla med dom
Så vitt jag fattar så är det bara häst och smådjur på klinken och så finns det en ambulatorisk klinik för lantbruksdjur men det känns litet konstigt att ringa dit för ett recept
Fins veterinärhögskolan vid roslagstull kvar? dom hade alt i djur när jag växte upp.
.
Glömde bort att halva stockholm också är uppland  :-[
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
SV: Hur hitta en veterinär (i Uppsala/Uppland)
« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 19:17 »
Hör med Rembacken vet inte om de har för annat än vanliga husdjur men de är supergoa och kan säkert tipsa i annat fall :)
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 19:22 »
Hör med Rembacken vet inte om de har för annat än vanliga husdjur men de är supergoa och kan säkert tipsa i annat fall :)
Nej, bara sällskapsdjur där oxå.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 20 apr-11 kl 20:56 »
Det borde väl gå bra med distriktsveterinärerna? Det är ju dom som har hand om 'Produktionsdjuren'. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 apr-11 kl 22:17 »
Det borde väl gå bra med distriktsveterinärerna? Det är ju dom som har hand om 'Produktionsdjuren'. Mvh Charlotte
Ok jag försöker med dem om ingen anna har något bättre förslag förstås!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-11 kl 23:29 »
Jag tror du kan få hjälp även hos smådjurs veterinärer i detta.  men sänder med en länk i alla fall om du nu inte hittat den tidigare  ;)
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurhalsopersonal/distriktsveterinarerna/harfinnsvi/stockholm.4.68dc110a12390c69dde8000935.html
                                               MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 apr-11 kl 23:40 »
Jag tror du kan få hjälp även hos smådjurs veterinärer i detta.  men sänder med en länk i alla fall om du nu inte hittat den tidigare  ;)
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurhalsopersonal/distriktsveterinarerna/harfinnsvi/stockholm.4.68dc110a12390c69dde8000935.html
                                               MvH Cokett

Tack för länken, men distriksveterinärerna var de enda jag redan lyckats hitta, om än de i Uppsala  ;) Vill inte distriktveterinärerna befatta sig med det så får jag väl pröva en smådjursvet om de är villiga men vet de vad de ska skriva ut då?

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 21 apr-11 kl 09:18 »
var gjorde du träckprovsanalysen? Vad jag förstår kunde Vidilab hjälpa till med receptskrivning. När vi fick maskmedel var det distriktsveterinärerna som skrev recept. Om du har stora magmasken i besättningen så hjälper dock inte de klenare medlena, utan då är det Ivomec som gäller, så ett tips från mig (av egen erfarenhet) är att se till att få Ivomec utskrivet direkt ifall dina får har det.

Du kanske kan kolla med stället du gjorde träckprovet på och höra vilket medel de rekommenderar och sedan hänvisa till dem eller till fårhälsovården ifall din veterinär inte är så inne på får? Tydligen är det vanligt att distriktarna här uppe hos mig kontaktar veterinärerna på fårhälsovården.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Luppa

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 21 apr-11 kl 09:33 »
Jag har precis ringt Distriktsveterinärerna, som fixade e-recept direkt till Apoteket.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

hustran

« Svar #12 skrivet: 21 apr-11 kl 21:23 »
Efter samtal med djurhälsovården så fick jag hemskickat ett avmaskningsmedel. Det var snabbt och fantastiskt. Är du med i djurhälsan?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 21 apr-11 kl 21:45 »
I grillby finns vet Hans Kindahl som är super oavsett djurslag.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 22 apr-11 kl 11:04 »
Jag brukar alltid vända mig till distriktsveterinärerna, både om det bara gäller recept och om något djur är sjukt. Har aldrig varit något problem.
Åsenfår, hundar och katter

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 25 apr-11 kl 10:36 »
Efter samtal med djurhälsovården så fick jag hemskickat ett avmaskningsmedel. Det var snabbt och fantastiskt. Är du med i djurhälsan?
Nej det är vi inte, tycker inte att det är värt det när man har så få djur även om det verkar smidigt.
Jag brukar alltid vända mig till distriktsveterinärerna, både om det bara gäller recept och om något djur är sjukt. Har aldrig varit något problem.
De är svåra att få tag på bara opm det inte är akut ärende...
Men det visade sig att Vidilab har en vet knuten som gärna hjälper oss med receptet så det ordnade sig för den här gången. Tack för alla svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser