Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  självförsörjande på grönsaker  (läst 4751 gånger)

rosita51

• Skåne
självförsörjande på grönsaker
« skrivet: 11 jul-06 kl 19:06 »
Är det någon här som är självförsörjande på grönsaker, frukt och bär? ;)
MVH Rosita zon 1

Totto

• Gäst
Re:självförsörjande på grönsaker
« Svar #1 skrivet: 12 jul-06 kl 15:09 »
Vi är till största delen självförsörjda, även om det kan bli lite knappt framåt försommaren. Vi köper exotiska frukter som paprika och avocado, men nästa år hoppas vi på större egen paprikaskörd.

Rotfrukter, kål, ärter, bönor, diverse blad, tomater, äpplen, päron, plommon, körsbär, vinbär, kapkrusbär, hallon, jordgubbar, vindruvor, majs, gurka, jordärtskockor, kronärtskockor, purjo, vitlök, det är väl en del jag glömt. Nötter har vi dåligt med, men ska ändra på det.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jul-06 kl 17:15 »
Vi är till största delen självförsörjda, även om det kan bli lite knappt framåt försommaren. Vi köper exotiska frukter som paprika och avocado, men nästa år hoppas vi på större egen paprikaskörd.

Rotfrukter, kål, ärter, bönor, diverse blad, tomater, äpplen, päron, plommon, körsbär, vinbär, kapkrusbär, hallon, jordgubbar, vindruvor, majs, gurka, jordärtskockor, kronärtskockor, purjo, vitlök, det är väl en del jag glömt. Nötter har vi dåligt med, men ska ändra på det.

Låter intressant! Hur många är ni i hushållet? Vilka nötter kan man odla själv? Hur förvarar ni grönsakerna över vintern?
MVH Rosita zon 1

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #3 skrivet: 12 jul-06 kl 20:06 »
Hej
Jag har ca 200 kvm grönsaksland med blandade grödor + potatis. Det är inte så att det räcker hela året men under sommaren och en bit in på hösten behöver vi inte köpa grönsaker. Vi fryser också in en del bla bönor och broccoli till vintermiddagar. Hade jag haft mer tid så skulle vi nog ha större skörd. Jobbar heltid och har småbarn och är den ende som är intresserad av att odla så tiden räcker inte riktigt som jag vill.
Jag försöker satsa på grönsaker som är fleråriga eller går att skörda på våren, salladslök, jordärtskocka, palsternacka (tas upp så fort tjälen går ur), strandkål (osäkert kort).
kan själv

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 13 jul-06 kl 12:10 »
Det här med självförsörjning är en knepigare fråga än vad det verkar, för det beror ju på vad man vill äta - och vad man kan avstå från! Vi strävar efter att inom några års tid ha potatis, rotfrukter, kålväxter, ärter av olika slag, gröna blad, örtkryddor, bär och äpplen så vi klarar oss större delen av året. Därtill gurka/pumpa/squash-växter, bönor och tomater sommartid.

Men eftersom vi inte har växthus så kan vi inte klara paprika, tomater i större mängd eller diverse exotiska ting. Så då får vi köpa -  eller avstå. Eller bygga växthus - kostar en del trots allt, även om man väljer lågprismetoder.

Vi bygger ut köksträdgården successivt och planterar träd och buskar. Till våren ska det också bli några kallbänkar. Men det kommer som sagt att ta några år innan det blir fullt utbyggt. För oss är det inte bara utrymmet i landen det handlar om utan också tid och förvaring. Tid att sköta om odlingarna och ta hand om skörden; förvaring eftersom vi inte har någon riktigt bra matkällare. Fixa förvaring har vi planer kring, tiden är det värre med, om vi båda ska jobba.

Men i slutändan handlar det ju delvis om vad man vill äta och hur mycket pengar man är beredd på att lägga på att köpa exotiska saker. Vilket i sin tur hänger ihop med hur mycket man vill lönearbeta resp. jobba med odlingarna o.s.v. Många överväganden...

Totto

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jul-06 kl 09:09 »
Vi är två vuxna, men har rätt många gäster - bor man på Gotland blir man populär sommartid.

Hasselnötter och valnötter. Vi har planterat hassel och letar efter ett bra ställe till valnötsträdet. Hassel klarar sig nog lite överallt, valnötter är känsligare. Funderar på att plantera en äkta kastanj.

Eftersom vi bor i zon 1 får de flesta rötterna och den härdiga kålen stå i landet över vintern.  Täcker man med halm fryser det inte så djupt. Vi har inte haft problem med möss, men hararna äter gärna av det mesta om man inte skyddar det med nät e dyl.

Vi torkar en del över vedspisen och fryser in annat.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jul-06 kl 17:49 »
Hasselnötter och valnötter. Vi har planterat hassel och letar efter ett bra ställe till valnötsträdet. Hassel klarar sig nog lite överallt, valnötter är känsligare. Funderar på att plantera en äkta kastanj.

Hur mycket nötter kan man räkna med att skörda? Vi äter ca 10 kg nötter / år.
MVH Rosita zon 1

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #7 skrivet: 17 jul-06 kl 22:52 »
Tips på valnöt för zon 5. Manchurisk valnöt. Var på Zetas för en månad sedan och köpte ett träd. Det var dyrt men jag ser fram emot att sitta och knäcka mina egna nötter till jul ;) om sisådär 10 år  :-\
kan själv

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 31 jul-06 kl 11:44 »
Jag planterade ett valnötsträd ifjol så då kanske jag kan få en valnöt redan om 9 år!?  ;) Hassel har vi inget alls av där vi bor, så det skulle man kanske plantera? Kan man föröka genom sticklingar? (Heter det så när det gäller träd?) Äktra kastanj skulle jag också vilja ha ett men, måste klura ut ett bra ställe att plantera det på först.
« Senast ändrad: 31 jul-06 kl 11:45 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #9 skrivet: 31 jul-06 kl 13:00 »
Det borde gå att ta sticklingar av hassel. Om man sätter dem i fuktig sandblandad jord.
Jag hade tänkt att plantera hassel runt barnens koja, fast jag vet inte. Lillpojken har blivit dödligt allergisk mot nötter :'(
kan själv

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 31 jul-06 kl 13:09 »
Det borde gå att ta sticklingar av hassel. Om man sätter dem i fuktig sandblandad jord.
Jag hade tänkt att plantera hassel runt barnens koja, fast jag vet inte. Lillpojken har blivit dödligt allergisk mot nötter :'(

Då ska jag nog ta och prova det. Tråkigt att din pojke blivit allergisk. Du får hitta på något annat att plantera istället! När jag var liten hade vi kojor i ett "snår" av moreller.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gryning

• Mirandas have
« Svar #11 skrivet: 31 jul-06 kl 17:36 »
Vi har varit självförsörjande på sylt i några år, men nu har hallonen blivit fulla av virus + nedätna av rådjur och/elller vildsvin i vinter, så nästa år blir det svårt att få ihop sylt till fem pannkaksälskande familjemedlemmar. Dessutom har vi plockat jordgubbar på självplock så det är kanske lite fusk.  :)
Saft köper vi aldrig.
färsk chili har vi haft fram till jul sen har chiliplantorna tynat bort/fått löss/frusit bort i brygghuset. därefter torkad chili tom mars., Vitlök har vi som mest haft fram till februari/mars.Fr o m juli to m september köper vi inte potatis, morötter, lök mm. I år hoppas jag vi har egen potatis längre tid.
Pumpor har också gått att spara och ibland har jag hunnit/orkat koka in och frysa pumpamos att ha till soppa eller paj senare.
I övrigt brukar vi inte få något över att lagra, utan det mesta av grönsakerna går åt relativt omgående.
Största delen av året är vi självförsörjande på fläsk och alltid på fågel men det är p g a att det ingår i jordbruksnäringen.

Richard

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jul-06 kl 22:28 »
Är det någon här som är självförsörjande på grönsaker, frukt och bär? ;)
Iaf är jag beroende av elbolagen ,så vad är självförsörjande?

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 aug-06 kl 12:01 »
Iaf är jag beroende av elbolagen ,så vad är självförsörjande?

Grönsaker, frukt och bär odlar jag i landet. Vilket elbolag leverar grönsaker till dig?  ::)
MVH Rosita zon 1

Richard

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 aug-06 kl 16:25 »
Grönsaker, frukt och bär odlar jag i landet. Vilket elbolag leverar grönsaker till dig?  ::)
Värme och ljus på vintern...
Frysboxen behöver el.
Eller menar du självförsörjande på sommaren?
Då är jag självförsörjande
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser