Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad bör vi tänka på om vi ska skaffa får ?  (läst 3702 gånger)

Flisa

• Dalarna
Vad bör vi tänka på om vi ska skaffa får ?
« skrivet: 25 apr-11 kl 14:33 »
Vad bör man ansluta sig till ?
Vad ska man kolla när man köper får ?
Har sett att det finns "fårkurser" men inte hittat någon här i Dalarna, tips?
Har köpt fårboken som jag håller på att läsa nu.
/Flisa
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Vad bör vi tänka på om vi ska skaffa får ?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-11 kl 23:11 »
Några tips från mig...

* Du behöver ha en produktionsplats med SE-nummer, prata med jordbruksverket om du inte redan har ett nummer. En gul journal (eller den elektroniska varianten) behöver du också, tror du får den av sjv.
* Fundera på vilken typ av djur du vill ha och varför. Sällskap? Kött? Skinn? Landskapsvårdare? Genbank?
* Djuren du köper bör ha M3-status, det blir lättast så. Kolla också så att klövarna ser fina ut.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 19:56 »
Jag håller helt med ovanstående :)
Tänk även på att se över hur mycket mark du har och därmed hur många djur som kan leva på betet.
Ett till tips är att bli kompis med en fårägare som du kan åka och hälsa på och kolla på ladugård/byggnader och liknande. Där kan man få många bra tips på till exempel vad som funkar och inte funkar i fårhuset om du skall bygga ett sådant eller inreda en gammal byggnad som använts till annat o.s.v. Det är också perfekt att ha en "mentor" som man senare kan tinga och rådfråga!
Skall du sätta dina djur på en plats där djur inte tidigare vistats tycker jag att det är extra viktigt att djuren är avmaskade/man gjort mask-prov på dem. På så sätt minskar du riskan att föra in parasiter på "rena marker".
Jag vet inte vad som finns i dalarna.. men jag är medlem i hushållningssällskapet och här i norrbotten hålls det ibland fårkurser (klippning bland annat) genom dem, det kan vara värt att kolla upp :)
 Vi skall skaffa nya djur (mv-fria) så småningom och göra oss av med våra gamla djur. Då kommer vi att ansluta oss till fårhälsovården. Det kostar ju en del.. men två "kollamasken-prov" per år ingår i priset bland annat. Och så har de världens bästa veterinärer som man kan få telefonhjälp av (har fått massor av hjälp fast jag inte är ansluten ännu :) )
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 10:25 »
Hej.Kul att du att du vill "informera dig" innan du skaffar får.
Här i värmland,anordnas kurser via länstyrelsen som ger ut en liten tidning som heter Utsikt - där alla aktuella kurser annonseras.
Det borde finnas nåt liknande i Dalarna,ring länstyrelsens växel och fråga. Annars kanske du slinka in på en kurs i värmland... Vet att du har en bit att köra men du kanske är ivrig ändå..?

28 april startar en kurs för nystartare i karlstad kl18-21. De tar upp just om byggnader,utfodring och raser. Andra tillfället är 5 maj om fodermedel,foderproduktion och skötsel för friskare djur. Ifall du har möjlighet,ring Petra Umeland på länstyrelsen i karlstad. Kanske du kan slinka in....det har jag gjort trots att jag missat anmälningsdatum.

Inget är ju omöjligt.... det är mitt motto
Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser