Jag håller helt med ovanstående
Tänk även på att se över hur mycket mark du har och därmed hur många djur som kan leva på betet.
Ett till tips är att bli kompis med en fårägare som du kan åka och hälsa på och kolla på ladugård/byggnader och liknande. Där kan man få många bra tips på till exempel vad som funkar och inte funkar i fårhuset om du skall bygga ett sådant eller inreda en gammal byggnad som använts till annat o.s.v. Det är också perfekt att ha en "mentor" som man senare kan tinga och rådfråga!
Skall du sätta dina djur på en plats där djur inte tidigare vistats tycker jag att det är extra viktigt att djuren är avmaskade/man gjort mask-prov på dem. På så sätt minskar du riskan att föra in parasiter på "rena marker".
Jag vet inte vad som finns i dalarna.. men jag är medlem i hushållningssällskapet och här i norrbotten hålls det ibland fårkurser (klippning bland annat) genom dem, det kan vara värt att kolla upp
Vi skall skaffa nya djur (mv-fria) så småningom och göra oss av med våra gamla djur. Då kommer vi att ansluta oss till fårhälsovården. Det kostar ju en del.. men två "kollamasken-prov" per år ingår i priset bland annat. Och så har de världens bästa veterinärer som man kan få telefonhjälp av (har fått massor av hjälp fast jag inte är ansluten ännu

)