Kommer precis hem från en barfotapromenad i regn och skog. Fötterna är härligt varma. Kul att läsa om dina skoexpriment. Om du skaffar eget företag och kan sälja sulmaterial så är jag definitivt en kund. Hur länga håller en sula?
Vet inte hur länge sulorna håller. Jag har nött två säsonger på mina H1:or och de är fortfarande inte slut. Dessutom ska tydligen Vibram-materialet nötas mindre än det billigare HK-Cell-gummit. Det som nöts är remmen, eller snarare knuten. Smältknappen har jag inte provat länge nog för att kunna uttala mig om ännu (men rent logiskt så borde den mycket mindre knappen hålla sämre än knuten). Sidofästena brukar inte ställa till problem.
Har själv halkmatta till båtar som är gjort på återvunnet bildäck och den är på 4mm tror jag eller 6mm och de har hållt i tre säsonger och verkar fortfarande inte så värst slitna. Men jag är lite tveksam till återvunnet bildäck.
Jag skrev redan tidigare i den här tråden att jag ville fixa ett par huaraches åt dig. ...som tack, inte som marknadsföringsploj. Tänkte skicka en bit av det tunnare bruna Vibram-gummit och remmar till, om det fungerar för dig. Det mjuka gummit borde ge dig finfin markkontakt. Helst av allt hade jag velat hälsa på, fika och tillverka sandalerna på plats, remning och allt. Målet med mitt utvecklingsarbete är att få till en sandal som håller och som man kan både tillverka och laga själv. Därför hade ett besök varit lärorikt, men man kan inte få allt. Tiden räcker helt enkelt inte till.
Även jag har varma fötter ikväll. Det är en skön känsla.
Dagens experiment handlar om hur man skulle kunna massproducera remmarna, smältknapp och allt. Klurar medan jag städar och tvättar: Sedan sätter jag mig med verktygen och testar. Än går det inte fort nog. Om jag börjar använda metervara för remmarna måste jag kunna fixa ägletten i andra änden också. Troligen blir det inte en hylsa utan på något sätt ska själva remmen smältas. Just nu går det inte särskilt bra med det, dock...