Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadliv: På luffen i huaraches?  (läst 32900 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: På luffen i huaraches?
« Svar #120 skrivet: 23 jun-13 kl 23:49 »
Jag behöver er hjälp.

Folk i min omgivning köper sandaler av mig. Det hade jag inte räknat med. Det är så sällan någon är intresserad av det jag håller på med. Dessutom frågar andra efter var jag får tag i materialet så att de kan göra sandaler åt sig själva.

Så... Jo, jag funderar på att starta eget. Sälja material och enstaka färdiga sandaler.

Materialen går att få tag på om man har företag. Jag skulle kunna sälja lagom bitar av de olika sulmaterialen (och hjälpa till med remmarna) åt alla andra. 

Tillverkning av färdiga sandaler är knivigare. Den kunskap jag samlat går att tillämpa på varje par som jag ritar, klipper och remmar. Bättre passform, helt enkelt. De sätt jag remmar sandalerna på är nog rätt krångliga för den vanliga konsumenten, tror jag, men på plats fungerar de. Lilla Lycksele är inte direkt centralt placerat, så färdiga sandaler blir nog bara en pytteliten del av försäljningen, gissar jag.

Låter det vettigt? ...eller är jag ute och cyklar?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #121 skrivet: 26 jun-13 kl 18:48 »
Har varit ute och intervalltränat med resten av familjen. Fästmön har en app i sin mobil som verkar rätt ok. Tre av oss sprang i huaraches och det gick bra. Det duggade lite men det var bara skönt. Tre kilometer blev det, enligt appen. Flåsade ganska ordentligt men kom fram i alla fall... :)

Underlaget var helt vanlig grusväg med små lösa stenar ovanpå. Trampdynan fram pillrar lite och fötterna är varma. Det känns bra.

Köpte enkla shorts på en affär i sundvall och expediten kikade på mina sandaler. "Är det där..." sa han och såg ut att leta efter rätt ord. "...huaraches" fyllde jag på. Det visade sig så att han just nu höll på att läsa "born to run" och hade aldrig sett ett par såna sandaler i verkligheten. Det blev en trevlig pratstund.

Shortsen är av samma material som de t-shirts jag köpt på jula vilket får mig att fundera på om man ska stycka ett par av de äldsta och se om man kan sy ett par liknande själv. ...men det får bli en annan tråd
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #122 skrivet: 30 jun-13 kl 22:11 »
På lördagen så köpte vi lite enkla träningskläder till reapris på en stor sportkedja, som sagt. Fästmön köpte kläder i lila och neonrosa till min stora förvåning. ...och barnen tyckte att hon skulle ha matchande remmar på sina sandaler. Så blev det också. Hon föredrar de svarta (och lite bredare) remmarna, dock.

I morse var det dags för ytterligare en session med hennes app. 45 minuter rask gång eller joggning. Hon joggade hela biten och själv fick jag ta det lite i etapper. Men jag hängde med henne hela vägen! Det var varmt och min billigt hopplockade svarta utrustning fungerade som solfångare i det vackra vädret. Tur att det var motvind på hemvägen. Ändå hann vi till närmaste by (tre kilometer bort) innan vi vände. Hunden fick sig en bra runda samtidigt och slocknade lyckligt på en av soffkuddarna när vi återvänt till stugan.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #123 skrivet: 02 jul-13 kl 22:11 »
Dagens experiment
Kniv med "mattkroksblad" istället för sax. Huggpipa istället för håltång, Gick bra. :)
vattuvargs.blogspot.se

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #124 skrivet: 02 jul-13 kl 22:44 »
Kommer precis hem från en barfotapromenad i regn och skog. Fötterna är härligt varma. Kul att läsa om dina skoexpriment. Om du skaffar eget företag och kan sälja sulmaterial så är jag definitivt en kund. Hur länga håller en sula?

Har själv halkmatta till båtar som är gjort på återvunnet bildäck och den är på 4mm tror jag eller 6mm och de har hållt i tre säsonger och verkar fortfarande inte så värst slitna. Men jag är lite tveksam till återvunnet bildäck.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #125 skrivet: 04 jul-13 kl 00:25 »
Kommer precis hem från en barfotapromenad i regn och skog. Fötterna är härligt varma. Kul att läsa om dina skoexpriment. Om du skaffar eget företag och kan sälja sulmaterial så är jag definitivt en kund. Hur länga håller en sula?

Vet inte hur länge sulorna håller. Jag har nött två säsonger på mina H1:or och de är fortfarande inte slut. Dessutom ska tydligen Vibram-materialet nötas mindre än det billigare HK-Cell-gummit. Det som nöts är remmen, eller snarare knuten. Smältknappen har jag inte provat länge nog för att kunna uttala mig om ännu (men rent logiskt så borde den mycket mindre knappen hålla sämre än knuten). Sidofästena brukar inte ställa till problem.

Har själv halkmatta till båtar som är gjort på återvunnet bildäck och den är på 4mm tror jag eller 6mm och de har hållt i tre säsonger och verkar fortfarande inte så värst slitna. Men jag är lite tveksam till återvunnet bildäck.

Jag skrev redan tidigare i den här tråden att jag ville fixa ett par huaraches åt dig. ...som tack, inte som marknadsföringsploj. Tänkte skicka en bit av det tunnare bruna Vibram-gummit och remmar till, om det fungerar för dig. Det mjuka gummit borde ge dig finfin markkontakt. Helst av allt hade jag velat hälsa på, fika och tillverka sandalerna på plats, remning och allt. Målet med mitt utvecklingsarbete är att få till en sandal som håller och som man kan både tillverka och laga själv. Därför hade ett besök varit lärorikt, men man kan inte få allt. Tiden räcker helt enkelt inte till.

Även jag har varma fötter ikväll. Det är en skön känsla.

Dagens experiment handlar om hur man skulle kunna massproducera remmarna, smältknapp och allt. Klurar medan jag städar och tvättar: Sedan sätter jag mig med verktygen och testar. Än går det inte fort nog. Om jag börjar använda metervara för remmarna måste jag kunna fixa ägletten i andra änden också. Troligen blir det inte en hylsa utan på något sätt ska själva remmen smältas. Just nu går det inte särskilt bra med det, dock...  :P
vattuvargs.blogspot.se

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #126 skrivet: 04 jul-13 kl 18:52 »
Vill gärna ha ett par av dig :)

Du får gärna skicka dem.

Vill du ha adressen?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #127 skrivet: 08 jul-13 kl 16:18 »
Vill gärna ha ett par av dig :)

Du får gärna skicka dem.

Vill du ha adressen?

Först måste jag be om ursäkt för att jag höll dig på halster men lillasyrran gifte sig i helgen...

Skicka PM med adressen så skickar jag en lagom bit sulgummi och remmar med smältknappar.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #128 skrivet: 19 aug-13 kl 20:51 »
Lägger upp en liten version av ett vitt A4-ark som jag kluddade på under sista semesterveckan. Fråga om det är något som är fullkomligt obegripligt.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #129 skrivet: 14 sep-13 kl 21:05 »
Det är höst och det börjar bli svalare om fötterna. Mina huaraches är godkända att använda på mitt jobb så jag går hela dagarna i dem. Det är många som höjer på ögonbrynen men nej, jag fryser faktiskt inte om fötterna. Men det kyligare vädret gör att fästmön undrar hur hon ska hålla fötterna varma senare. Så jag har vänt mig till en tillverkare av ullsockor för att se vad vi tillsammans kan koka ihop. Det ser lovande ut.

Medan jag googlade för att lösa problemet med kalla fötter så sprang jag på ett sätt att få sockorna att motstå väta med hjälp av lanolin. Är det någon här som vet mer om det? Det verkar som om det ofta används med ullblöjor och fungerar det där så borde det fungera med ullsockor också. Hittade förresten en video på youtube där en överlevnadsexpert gick med genomvåta yllesockar över snön. Han påpekade att det nötte hemskt på sockorna och jag kunde inte hjälpa det men tanken kom upp att han skulle haft ett par huaraches att ha mot snön. Blir förresten intressant att se hur hala sulorna blir på snö och is. Det dröjer nog ett tag till, dock.

Dessutom fick jag tummen ur och beställde prover på bredare skosnören som jag hittat på nätet. Om de är flexibla på det sätt jag hoppas kommer fästmön (och andra) att bli lyckliga. Trodde faktiskt inte att det fanns att få tag på så breda remmar. Vill inte använda spännen och annat som kan gå sönder utan håller mig än så länge till att använda remmen som den är. En sula och en rem per sandal, alltså, inget annat.

Det hårdaste jag utsatt sandalerna för i år är att vara ute i skogen med dem. Det har blivit svamp- och bärplockning med familjen och stövlarna har fått stå kvar hemma...
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #130 skrivet: 02 nov-13 kl 13:41 »
Jobbar fortfarande på att få till en bra socka. För att säga sanningen så går det inte särskilt bra för mig. Mina misslyckanden (för små sockor, trots rätt storlek) fungerar dock alldeles bra för fästmöns fötter när hon löptränar med sina huaraches. Men det är bara att nöta på. Förr eller senare biter man genom och lyckas hitta lösningen.

Parallellt med sockorna funderar jag vidare på inomhussäsongens sandaler. Det går faktiskt bättre. :)
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #131 skrivet: 06 jul-14 kl 23:30 »
Lillan ska sammanstråla med den andra halvan av familjen och får då vara i huvudstaden med dem ett tag. Hon klagade på att hon inte hade huaraches nu när sommaren äntligen är varm så jag fick göra henne ett par. Hennes bonussyster får ett par likadana (fast med blå remmar). Bägge paren bör ses som prototyper inför nästa modell men borde fungera fint.
vattuvargs.blogspot.se

andtol

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 07 jul-14 kl 10:22 »
Fina!

Vad är det för material och hur får man tag i det?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #133 skrivet: 07 jul-14 kl 18:11 »
Vad är det för material och hur får man tag i det?

Just de här sommarsandalerna har sulor från Vibram. Det är en mjuk, puffad gummiblandning som kallas newflex. Tjockleken är 5,5mm. Färgen tror jag kallas cappuccino. Mönstret finns i flera varianter men jag föredrar det mönster som kallas Lisk. De organiska zickzack-vågorna har bra grepp i våta miljöer. Det har jag köpt för ganska länge sedan från en skomakargrossist. Troligen kan man få tag i bitar av det hos skomakare också.

Remmarna är hämtade från två katt/kanin-koppel som jag hittade till bra pris på Coop. Spännena fanns det två av men tack och lov hade jag kvar några nästan likadana som jag köpt på en mässa i Skottland hösten 2004. Remmen består av polyester (nylonremmar blir längre när de blir funktiga) och har en bredd på ungefär 8mm. Den ljusare randen är reflexremsa som redan satt på remmen. En ögla limmad med gummilim håller fast spännet vid remmen. (Det går antagligen bättre att strunta i spännena och knyta remmen direkt. Det var bara kul att prova.) Den andra öglan, mellan tårna, är den mest avancerade delen i konstruktionen. Ett skosnöre för vandringskängor (köpt på Sportringen eller möjligen Stadium förra sommaren) klipps i ungefär decimeterlånga längder som sedan viks dubbelt. Ändarna smälts ihop med varandra tills en droppe formas som sedan plattas till mot ett litet städ så att det blir en knapp. Ett trångt hål i sulan kombinerat med den ungefär sex millimeter stora smältknappen håller fast remmen i sulan. Tåöglan sitter fast i en ögla i början på huvudremmen. Den öglan är sydd (med vit polyestertråd).

Ganska onödigt krångliga om man ska sammanfatta det hela. Sandalerna är i Stockholm redan men jag har inte hört något från tjejerna ännu.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser