Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för kläckare o hur funkar den?  (läst 4029 gånger)

Misonten

• Västergötland
Vad är detta för kläckare o hur funkar den?
« skrivet: 24 apr-11 kl 09:29 »
Fick som påskägg en äggkläckare av en kompis mamma. Men det finns inget namn på den och hon hade inga instruktionsböcker kvar till den.

O jag är helt nybörjare på detta med kläckningsmaskin, så nu vänder jag mig till er på forumet som sitter innen med så mycket kunskap  ;D
Jag vill veta allt om denna maskin!!!
Tack på förhand /Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad är detta för kläckare o hur funkar den?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 12:21 »
Det är en Covatutto 6
Någon bruksanvisning har jag inte men det ska sitta en glödlampa i som ger värme. Hur många watt vet jag inte men jag tror att det finns någon här på forumet som har en sådan.

Äggen vänder man manuellt och förmodligen finns det någon liten kopp eller något som man ska fylla med vatten.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 13:27 »
Vi har en liknande fast lite större, Covatutto 16 eller vad den heter. Man fyller vatten i bottendelen. Den har problem att hålla jämn temperatur om rumstemperaturen varierar, antagligen för att den är så liten och illa isolerad. Bäst resultat har vi fått genom att stoppa den i en kartong. Kläckresultat har varierat mellan 0 och 100 procent.

mymlan65

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 13:51 »
Jag har en likadan, som jag mest kläcker i. Dvs jag ruvar äggen i en ruvmax, och de tre sista dagarna lyfter jag över äggen i covatutton med full fukt. Detta eftersom jag hela tiden har ägg i ruvmaxen med olika kläcktider. Du måste provköra den ett par dagar innan du lägger in ägg. Skaffa en digital termometer med sladd, finns överallt och kostar inte mycket, och pilla in avkännarsladden genom ett av lufthålen. Då får du bäst/säkrast mätning. Prova dig sedan fram till rätt temp genom att skruva på ställskruven på locket. När tempen håller sig hyfsat stabil där du vill ha den så kan du lägga in äggen. Dock har jag samma ledsamma erfarenhet som Ulric... Fukten håller den inte heller jättebra... Men, jag har kläckt fram en hel massa i den, kalkoner, höns o vaktllar. varierande resultat, men det funkar.  :)
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

• Småland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-11 kl 13:52 »
Kör med en vanlig 40W

Misonten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-11 kl 20:44 »
Nu har jag hällt i vatten i de 2 innersta ringarna i botten. satt i en 60W lampa då det var det enda jag hade hemma just idag. Termometern ligger just nu på 40,2. Min lampa håller på och släcker och tänder, ska den göra så eller är det något fel?
Någon skrev om en knapp att vrida på på locket, jag kan inte hitta någon knapp, var ska den sitta isf?
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

mymlan65

• Småland
« Svar #6 skrivet: 26 apr-11 kl 20:53 »
Där ska finnas en skruv...

Misonten

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 apr-11 kl 20:57 »
Och där är bara ett hål  :o
Vad exakt ställer jag med den, får se om jag kan koppla till en pinne..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 apr-11 kl 20:59 »
Min lampa håller på och släcker och tänder, ska den göra så eller är det något fel?

Lampan är kläckarens värmekälla. Termostaten tänder och släcker den för att det skall bli lagom varmt.

Misonten

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 apr-11 kl 21:02 »
Lampan är kläckarens värmekälla. Termostaten tänder och släcker den för att det skall bli lagom varmt.

Jag misstänkte just detta, bra att det funkar då :) och tempen ska ligga runt 38C eller hur?

mymlan65

• Småland
« Svar #10 skrivet: 26 apr-11 kl 21:35 »
Helst 37,5....
har du ingen ställskruv så är den förinställd....
Då får du nog prova med en svagare lampa iallafall...

Misonten

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 07:22 »
Japp ska kila iväg o köpa en lampa ik efter jobbet, men den verkar hålla temperaturen stadigt och luftfuktigheten med  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser