Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hona eller drake  (läst 2516 gånger)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
Hona eller drake
« skrivet: 27 apr-11 kl 15:01 »
Jag blir inte klok på mina myskankor! Har hela tiden trott att det kunde vara en del honor i alla fall, men nu lutar det åt att alla sju är drakar.

Det går ju inte att ha sju drakar utan honor så det blir till att slakta en del av dem, men innan det vill jag vara helt säker så att jag inte behåller fel. Tänkte börja med att behålla tre stycken, två av dem är jag lite osäker på.

Jag skulle bli jätte glad om någon kunde lägga in bild på en typisk drake och en hona så att jag har något att jämföra med.

Sen får vi se vad det blir, leta ägg eller ällingar.

Mvh,
Helena

flax

• Halland
SV: Hona eller drake
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 20:43 »
Hur gamla är dom?
Jag kan gärna maila bilder, men det är ju på vuxna djur så det hjälper kanske inte så mycket.

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 23:00 »
drakarna är typ dubbelt så stora som honorna... skicka en bild till schaman på forumet så könsbestämmer han dem garanterat.. myskanksexperten på forumet..eller kika in på hans hemsida och jämför själv...
Fjäderfän och kaniner

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 23:40 »
Ännu roligare vore om du la upp bilder här då vi är flera här som tycker det är intressant att gissa kön på ankor  ;D

Rent generellt så brukar det vara enklare ju äldre de är och det faktum att du inte kan skilja dem åt talar för att det är samma kön. Precis som Grimbart nämner så skiljer sig hanar kraftigt i storlek i förhållande till honorna så det brukar vara ganska lätt att se när de är äldre än 4 veckor.

Men som sagt, bilder är uppskattat av många och ålder är också av intresse för den goda jämförelsens skull.  ;)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #4 skrivet: 28 apr-11 kl 00:35 »
Skit också! Då är det garanterat bara drakar för dom är snart året, lika stora och skiljer bara lite i utseendet runt ögonen.

Masslakt och grillad anka blir det på menyn i sommar alltså.

Tack för hjälpen.

Får leta reda på honor att köpa till de som jag bestämmer får överleva.

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-11 kl 09:23 »
Tänk om det bara är honor då! ;D

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #6 skrivet: 30 apr-11 kl 00:29 »
Tänkte samma tanke  :)

För myskhanar runt 1 år har ju bl.a. karunkel och ett beteende som är svårt att missa.

Dessutom vågar inte ens härdade jag föreställa mig om hur allt inte skulle fungera med såpass många könsmogna drakar, utan honor, på en och samma plats.

Så vem vet, det kanske är ett gäng honor ändå...  :)

Kan då enkelt besvaras om vi får se en bild eller två.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

anders 67

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 30 apr-11 kl 00:36 »
Men är det en hel flock med honor och de är nästan ett år borde det inte ha kommit ett eller annat ägg nu på vårkanten  :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-11 kl 18:49 »
Skit också! Då är det garanterat bara drakar för dom är snart året, lika stora och skiljer bara lite i utseendet runt ögonen.

Masslakt och grillad anka blir det på menyn i sommar alltså.

Tack för hjälpen.

Får leta reda på honor att köpa till de som jag bestämmer får överleva.

Hittat några bilder?
Vore kul att se om det är drakar eller honor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser