Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första säsongen med köksträdgård  (läst 8518 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Re:Första säsongen med köksträdgård
« Svar #20 skrivet: 31 jul-06 kl 20:02 »
I "Stora Bärboken" påpekas att skolkök för hemkunskap ofta står tomma under sommarlioven och helger - kanske det går att hyura in sig i ett sånti iBilleberga för en rimlig peng?

Richard

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 31 jul-06 kl 22:22 »
Vad är lättare att sälja? (Exotiska) plantor eller färdiga grönsaker. Någon som har erfarenhet?

Grönsaker är lätt att sälja men (Exotiska) plantor har en större marginal.

Vitis

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 09 aug-06 kl 23:17 »
Nu har det växt lite till och eftersom jag är glad i min kamera (gammal och skruttig måhända ... men ändå) så delar jag med mig lite till vare sig ni pallar kolla eller inte.

Den 26/7 såg stackars paprikan (Buran, ungersk sort) ut så här :

Paprika, Buran

Igår såg den ut såhär :
Paprika, Buran 08/08

Plantan har 7 knytnävsstora frukter och håller på att knäckas av tyngden. :) Det står ca 20 plantor till i samma land ... tur att jag hittade en gammal konserveringsapparat på loppisen.

Tomaterna gillar också klimatet i år.

Sungold F1, 26/7

Sungold F1, 05/8

Sungold F1, 08/8

Lilla tomatlandet frodas och har klarat sig nästan utan vattning trots den extrema torkan och värmen. Lite svårt att urskilja tomaterna bland allt det gröna men dom är där ... och dom är många !!

Lilla tomatlandet, 08/8

Lilla tomatlandet, 08/8

Tomater mot söderväggen, Sungold och Money Maker

Money Maker mot spaljé, 05/8

Tomater i balja, Outdoor Girl

Mangolden börjar bli lite förvuxen och naggad av larverna men jag har ändå tröttnat ganska ordentligt på manglod vid det här laget ... tvingar i mig en portion då och då dock.  

Mangold, 08/8

Jordärtskockorna börjar bli pampiga, dom har passerat 2m nu och jag börjar känna mig som i "Älskling, jag krympte barnen" när jag går mellan grönsaksbäddarna. :)

Jordärtskockor, 08/8

Kronärtskockorna är juvelerna i mina land, svårflörtade, resurskrävande, långsamma men ack så goda ....

Kronärtskockor att äta, 05/8

Kronärtskocka som ska få vara kvar att blomma, 08/8

Ser mycket fram emot att sockermajsen ska bli mogen, har smakat en omogen kolv som var god men liten och saknade allt vad konsistens heter ....

120 majs ... givakt !! 08/8

Lite översikt från baksidan av mitt hus :

Liten grönsaksdjungel

rosita51

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 10 aug-06 kl 19:59 »
Blir det bara en skocka eller fler på en planta?
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 10 aug-06 kl 20:23 »
Det blir en stor "huvudknopp" sen en lite mindre vid sidan av på en del av plantorna men inte på alla.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #25 skrivet: 10 aug-06 kl 20:36 »
3-5 skockor per planta har jag läst nånstans. Och större skörd får man ju äldre plantorna är, om man har perenna plantor, då...

Men men, det är ju inte jag som är experten här...  ::)
Höns, stickning och pelargoner

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 10 aug-06 kl 21:19 »
3-5 skockor per planta har jag läst nånstans. Och större skörd får man ju äldre plantorna är, om man har perenna plantor, då...

Men men, det är ju inte jag som är experten här...  ::)

Du ska inte tro på allt du läser ... borde du veta som har en bror på Aftonbladet ....  ;D

Men, jag har läst samma sak (antagligen i samma bok) men min bästa planta har två skockor och ett visset anlag till en tredje. Kanske beror det på sort eller så (mer troligt) har inte mina plantor inte lyckats växa sig stora nog. Plantorna var lite klena och misshandlade när jag satte ut dem och dom hade nog också gillat ännu lite mer gödning.

Tyvärr kan jag inte skylla på vädret i år ...

Men nästa år ... då jäklar ... ska be att få återkomma i frågan.  :-[

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #27 skrivet: 10 aug-06 kl 22:09 »
Du ska inte tro på allt du läser ... borde du veta som har en bror på Aftonbladet ....  ;D

pah! *fnyser*

Men nästa år ... då jäklar ... ska be att få återkomma i frågan.  :-[

tss... jaja...  :-*
Höns, stickning och pelargoner

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 16 aug-06 kl 13:54 »
Jag blir helt imponerad av vad du har åstadkommit. Jag passerade ditt hus häromveckan och insåg då att (efter vad jag såg) du inte har så värst mycket mark. En annan som går här (och har på tok för mycket mark)med massor av möjligheter, har inte hunnit med en tiondel av vad du
gjort :-[
I varje fall så är det tur att någon finns här att ge inspiration,
och färdiga plantor när en annan inte får tummarna loss att så i tide  ;D
Jag har skördat tomater från dina plantor som jag köpte uppe på träffen hos Marcus. De svarta var lite spännande, men inte så svarta som jag trodde. Gör man något med dem för att de ska bli svartare eller är de alltid så där röd/svarta ?
De är väldigt goda, jag upplever dem som lite sötare än vanliga, men kanske kan det vara så att jag luras av "det varma utseendet"  ;)

/skogstrollet

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser