Hej på er

zeina66, jag har också 8 tackor men två skall mest troligt inte lamma och en har ju redan gjort det. Det är en salig blandning, de flesta korsningar och en gotland, men alla får nog ett till två lamm. Ev. en stor tjockis som skulle kunna få tre. men hon har lammat två ggr tidigare och jag är inte oroad över henne. Det är det här med tillgången på betet jag funderar på. Kan ju vara smart att göra som du säger, inte utfodra med hö i hagen, utan göra det inne om jag väljer att ta in dem på kvällarna.
Birgit, jag förstår hur du menar och jag tycker också att kraftfoder under bete är lite slöseri. Men hur gör man då, är det bara plötsligt slut på kraftfoder eller bör man trappa ned? Och anledningen att jag oroat mig lite för den tjuvbetäckta tackan är att hon från början inte alls ville veta av lammet, hon hade en tuff lammning, men nu funkar det perfekt mellan dem. Jag känner dock att hon är rätt låg i rang och kanske får problem när hon kommer ut med de tuffa tanterna. Nu har hon ju dock efter ett par dagar visat fina modersegenskaper, så jag kanske inte skall oroa mig

Jag har liksom två problem i det hela, dels att jag känner att enbart betet (i välkomsthagen) kanske inte räcker till för att tillgodose behovet för tackorna. Jag bor i Luleå, vid älven och det tar ju ett tag innan växtligheten kommer igång på riktigt här, därför vill jag kunna ge något sorts tillskott, typ hö. Sedan börjar grovfodret tryta, så jag vill gärna att de skall få komma ut och slippa enbart knapra hö