Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betessläpp.. nästan  (läst 1961 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
Betessläpp.. nästan
« skrivet: 09 maj-11 kl 07:20 »
Hej på er! Tänkte höra om ni hade några tips till mig :)
Våra tackor har under vintern gått i ladugården med tillgång till utevistelse. Nu börjar det bli dags att släppa ut dem på betet. De går utomhus hela dagarna ändå och är bara i ladugården då de får hö. Förra året hade vi lammning ute på betet och så är tanken att det skall bli även i år. Det är kanske max en vecka till lammningen kommer igång.

Så jag funderar lite över hur man bör göra med foder? I hagen de skall flytta till är gräset fortfarande inte högt, men det har kommit och jag kan tänka mig att de kommer att kunna beta på bra på det späda fina vårgräset. Vi kommer att fortsätta ge dem hö, men känner inte för att dra bort kraftfodret. Givan är inte så stor, men det känns som ett bra tillskott av proteiner, vitaminer och mineraler.

Sedan har jag en liten tacka som blivit tjuvbetäckt och lammat tidigare än de andra. Hon går nu i egen box med sitt lamm, då jag inte tycker att lammet skall kunna gå ut i den numera rätt tråkiga och bajsiga vinterfållan. skall vi släppa ihop dem med flocken i ladugården eller är det bättre att vi släpper ihop alla på betet?

Jag har sett att vissa här släpper ut djuren under dagarna för att sedan ta in dem på kvällarna. Någon som gör så "mitt i lammningen" eller är det bara innan eller efter alla lammat klart? Det är typ 50 meter mellan hage och ladugård, så det är inga större problem att flytta dem mellan, funderar mest bara på om det funkar eller stör man djuren för mycket mitt i lammningen? 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

zeina66

• Värmland
SV: Betessläpp.. nästan
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 07:51 »
Hej. Jag skulle ha släppt ihop den "tjuvbetäckta" med de andra på bete... Vet ej vilken ras du har,hur många lamm dom får men jag skulle släppt ut dom ifall det fanns något att äta. Släppte ut mina  8 tackor + lamm igår och tog in på kvällen för det finns inte tillräckligt gräs än,jag fodrar inte i "välkomsthagen" enbart för att den vallen ska vara fri fr höbös/spill.

Du känner dina får bäst...gör som det är bekvämast med tanke på lammningen
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Birgit

« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 08:20 »
Genom att fortsätta med kraftfoder på bete, så kommer de inte kunna nyttja det supernyttiga betet maximalt. Kraftfodret blockerar näringsupptaget.
Dessutom är det väl ett extremt resursslöseri med kraftfoder under betessäsongen? Det är i växtligheten de största nyttigheterna för ett får finns.
Våra djur har betat i flera veckor nu. 2/3 lammat och djuren mår fantastiskt ute. Klart den tjuvbetäckta ska med ut. Varför inte, tycker du?

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 08:38 »
Hej på er :) zeina66, jag har också 8 tackor men två skall mest troligt inte lamma och en har ju redan gjort det. Det är en salig blandning, de flesta korsningar och en gotland, men alla får nog ett till två lamm. Ev. en stor tjockis som skulle kunna få tre. men hon har lammat två ggr tidigare och jag är inte oroad över henne. Det är det här med tillgången på betet jag funderar på. Kan ju vara smart att göra som du säger, inte utfodra med hö i hagen, utan göra det inne om jag väljer att ta in dem på kvällarna.

Birgit, jag förstår hur du menar och jag tycker också att kraftfoder under bete är lite slöseri. Men hur gör man då, är det bara plötsligt slut på kraftfoder eller bör man trappa ned? Och anledningen att jag oroat mig lite för den tjuvbetäckta tackan är att hon från början inte alls ville veta av lammet, hon hade en tuff lammning, men nu funkar det perfekt mellan dem. Jag känner dock att hon är rätt låg i rang och kanske får problem när hon kommer ut med de tuffa tanterna. Nu har hon ju dock efter ett par dagar visat fina modersegenskaper, så jag kanske inte skall oroa mig :)

Jag har liksom två problem i det hela, dels att jag känner att enbart betet (i välkomsthagen) kanske inte räcker till för att tillgodose behovet för tackorna. Jag bor i Luleå, vid älven och det tar ju ett tag innan växtligheten kommer igång på riktigt här, därför vill jag kunna ge något sorts tillskott, typ hö. Sedan börjar grovfodret tryta, så jag vill gärna att de skall få komma ut och slippa enbart knapra hö :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 10:24 »
skit också.. då knallar räven förbi mitt på ljusa dagen, 70 m från mig och hunden när jag står och gör ved. Inge kul med små-lamm. Kanske blir till att ta in om kvällen då.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 10:57 »
Hejsan! Det jag minns ifrån fåren är att om dom får gå ut på betet och man försökte ge dom hö där så åt dom inte det utan åt det lilla gräs eller annat dom kunde hitta istället dom ratade hellre höet... Så beror ju på hur dina gör... :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 12:30 »
Om tackorna lammar ute, så går de undar och håller sig borta tills tackan och lammet har knytit an till varandra - innan de beblandar sig med flocken igen. Jag hade inte stört den processen genom att ta in dom i storflocken (i fårhuset) innan ekipaget är redo för det... Bättre att lämna dom ute!
Att ge kraftfoder under lammningen gör inte jag, heller av samma anledning som ovan. Tackorna springer lätt ifrån sina lamm - till kraftfodret- och hittar inte tillbaka igen. Lammen kan komma vilse...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-11 kl 22:36 »
Håller med vallhunden..
När det gäller den tjuvbetäckta tackan - ifall hon är låg i rang klarar hon sig nog bättre i flocken ute,än inne; då alla intresserar sig mer för gräset...

Jag tar in mina på nätterna pga att jag ej har varken regnskydd eller bra solskydd i välkomshagen,samt klent med gräs. Dom äter gärna hö när jag tar in dom på kvällen
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser