Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väga får  (läst 4063 gånger)

Kira

• Småland
Väga får
« skrivet: 04 maj-11 kl 11:27 »
Hur väger man ett får, alla tips mottages. Till hästar finns ett speciellt måttband som man kan uppskatta vikten med inför avmaskning, finns det något liknande till får?

vallhunden

• Västergötland
SV: Väga får
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 11:42 »
Nej, det finns inget måttband till får...

Det absolut billigaste sättet är att ta djuret i famnen och ställa sig på badrumsvågen, läsa av och släppa djuren - och läsa av igen ;D lite substraktion och du är färdig. jag gjorde så i början av min fåraherdeskarriär och kontstaterade att jag kunde inte lyfta dom när de var slaktmogna, längre. Vilket inte heller behövdes, eftersom jag då visste att de vägde över 40 kg ;D ;D :-[

Annars så finns det en vågbåge man kan köpa som man hänger på en Saltzervåg och lägger fåret/lammet i, och läser av. Det fodrar dock stora krafter. Jag har en vågbur som djuret kliver in i som hänger i en våg, bara att läsa av. Detta är att rekommendera om det är många djur som ska vägas!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 22:57 »
Vi använder oxå vågbur. Finns både digitala och analoga..

Vill man inte lägga så mycket pengar kan man kanske testa få tag på en gammal vågbur till svin?! Borde väl funka fint och det måste ju stå många såna i oanvända gamla svinstallar och samla damm.. Nån som har testat nån gång?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 23:00 »
Vi använder oxå vågbur. Finns både digitala och analoga..

Vill man inte lägga så mycket pengar kan man kanske testa få tag på en gammal vågbur till svin?! Borde väl funka fint och det måste ju stå många såna i oanvända gamla svinstallar och samla damm.. Nån som har testat nån gång?
Jag köpte en för en 50 lapp på auktion, men det har inte blivit av att använda den ännu, är så intrimmad på vågbågen :-[
Återkommer med rapport i höst får då ska jag väl komma till skott och använda den :)                                                   
Ev. provar jag den på min Svea/Merino bagge för jag är nyfiken på vad han egentligen väger och honom klarar vi nog inte att lyfta i vågbågen ;) Men jag lurar på om inte grisvågen är för smal för honom, men det måste fungera bra med lammen...
                                                          Mvh
                                                     Charlotte
« Senast ändrad: 04 maj-11 kl 23:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-11 kl 22:55 »
Vet på Vidilab sa att ett gotlandsfår väger ca 70kg, stämmer det?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-11 kl 23:18 »
Vet på Vidilab sa att ett gotlandsfår väger ca 70kg, stämmer det?
En stor tacka eller bagge gör det, inte ett slaktlamm.

Jättekul med brottare på 80 kilo när man ska vända upp och ner på 100 stycken när det ska vaccineras.  :o
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-11 kl 23:23 »
En stor tacka eller bagge gör det, inte ett slaktlamm.

Jättekul med brottare på 80 kilo när man ska vända upp och ner på 100 stycken när det ska vaccineras.  :o
??? Var vaccinerar du dina får? Våra vaccinerades i sidan med en sprutpistol.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 10:14 »
70kg kan nog vara ett bra mått på ett Gotlandsfår. Har du stora "tack-as" så lägg till 10 kg på dom, så blir det nog bra!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser