Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag min myskanka att ruva?  (läst 2530 gånger)

guerini

• Västmanland
Hur får jag min myskanka att ruva?
« skrivet: 04 maj-11 kl 19:05 »
Kan man locka damerna att ruva genom att låta äggen ligga kvar eller lägger de sig när de bestämt sig? Är såååå sugen på små ällingar  ;D
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

Weasel

• Skåne
SV: Hur får jag min myskanka att ruva?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 19:20 »
Att låta äggen ligga kvar är ju liksom nästan ett krav... :P Hon lägger sig nog när hon tycker det är lagom många!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 19:53 »
De brukar samla ett tjugotal innan det är dags att lägga sig!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

guerini

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-11 kl 19:06 »
Åh! toppen, då ska jag låta äggen vara å hoppas på det bästa :)
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #4 skrivet: 05 maj-11 kl 19:16 »
Og selvfølgelig må de ha halm!

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-11 kl 20:29 »
Ja, det vore väl det mysigaste, men min hona brukar gömma sig under terassen och ruva bland gamla löv! ;D Det har gått finfint och hon har kommit fram med massor av ällingar!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-11 kl 22:12 »
myskankor är lättaste ankan att få att ruva..låt bara äggen vara så lägger de sig snart..när det börjar hamna dun runt äggen så är det nära ..mvh
Fjäderfän och kaniner

Anapse

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 maj-11 kl 06:27 »
Varför måste de ha halm? Vår ena hona lag sig fint i deras bo där det finns halm, men den andra har gått och gömt sig i traktordäcket bakom vattenbaljan som står i däcket (vi har det så för att kunna hålla lite mer rent runt deras badplats). Där finns verkligen ingen halm, utan bara jord och lera.

Vad händer sen när äggen kläcks? Lullar mamman iväg med de små till något säkert ställe? Hur brukar övriga myskankor behandla småttingarna? Ska jag akta dem från vår småvresiga drake och övriga honor?

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-11 kl 19:08 »
Som jag skrev tidigare har min hona aldrig krävt halm för att ruva. Hon har lagt sig stilla bland gamla höstlöv och nöjd med det. När ällingarna så har kläckts har hon stolt kommit fram med dom.
Hon skyddar dom bra själv. Vi i familjen får komma och ta vilka ällingar vi vill. Hunden ligger gärna mitt bland dom, men när dom är riktigt små håller honan undan hunden om han nosar för ivrigt på dom.
Vår drake är snäll och go mot ällingarna, men första dagarna brukar jag låta honan och ällingarna vara ifred.

Hönsen håller hon på det avstånd som behövs. I min flock är det ankorna som bestämmer.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #9 skrivet: 08 maj-11 kl 19:26 »
Halm er nok det beste å bygge rede av, det er enkelt å bygge med, og det isolerer godt. Når det gjelder andunger er jeg enig med flax, de er svært gode rugere og mødre. De kan gi opp ungene ganske tidlig, noe som jo er en fordel for oss mennesker, da det flere kull per år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser