Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fliseldad ångpanna  (läst 3073 gånger)

ulvtass

• Gäst
Fliseldad ångpanna
« skrivet: 04 aug-06 kl 23:45 »
Hej!
Jag är på jakt efter en fliseldad ångpanna. Den ska även kunna värma tappvarmvatten och varmvatten till elementen. Men ånga skulle sitta fint för att värma ystkaren. Elpriset lär ju knappast sjunka...

Finns det någon sådan anläggning att få tag i? Det räcker med 50-100 kW så det är ju inte direkt något begagnat kommunalt värmverk jag är på jakt efter, utan något mycket mindre.

Vitis

• Skåne
Re:Fliseldad ångpanna
« Svar #1 skrivet: 06 aug-06 kl 16:40 »
Låter som en intressant lösning.

Är det nåt sånt här du tänker dig :

Ångpanna på Blocket

Effekten framgår inte av annonsen men den var ju hyfsat snygg och inte speciellt dyr.

ulvtass

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 aug-06 kl 21:02 »
Den såg ju fin ut. Ser misstänkt grön ut, lär ju härstamma från nåt överskottslager kanske. Det borde väl vara möjligt att koppla ihop den med en flis-förögn antar jag. Får npg slå en pling till annonsören. Tackar för länken!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 10 aug-06 kl 04:49 »
Den där används av fältkockarna, den genererar alltså het ånga till matlagning.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 aug-06 kl 07:35 »
Ja prylen på blocket är en lågtrycks ånpanna, som används i fältkök, lätt och enkel att hantera, vi eldade ibland med frusen ved på repmånaderna.
Den klarar att koka ett oljefat fyllt med potatis, genom att leda ångan igenom.

Till att värma dina ystkar, tror jag att den skulle duga till.

Vanligen användes den i fältköken så att man tillförde vatten under matlagningen, man ångade ärtorna och när de var väl kokta var soppan lagom tjock, men att värma genom värmeväxling är svårare, det går givetvis att konsturera ett sådant system och bygga till.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

28 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser