Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg kan jag lägga under hönan?  (läst 3736 gånger)

nina77

• Hälsingland
Hur många ägg kan jag lägga under hönan?
« skrivet: 06 maj-11 kl 12:08 »
Jag har en höna som ligger på porslinsägg just nu, jag har 22 ägg i kläckaren 5 dvkochin och resten normalstora. Hönan som ska få kycklingarna är en stor dorking. Jag funderar på att ta ut äggen till henne för att slippa passning osv, jag ska nämligen resa bort vid kläckning och har hönsvakt. Som iof är lite insatt i det hela, men ändå... Hur många ägg tror ni hon skulle klara av att kläcka fram/hålla varma. Hönan ligger bergsäkert i egen bur. Har knappt klivit upp för att äta under sin ruvtid. Jag har även möjlighet att hänga dit en värmalampa om det blir trångt under hönan. Den förra dorkinghönan hade 20 kycklingar, som dock kläcktes i maskin, hon klarade att värma alla, när de var små. Hur skulle ni ha gjort?? Jag vet inte om hönan har haft kycklingar förut, men hennes systrar har kycklingar nu och de har nog inte haft innan, de är mkt goda mödrar.

J.palmgren

• Gäst
SV: Hur många ägg kan jag lägga under hönan?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 12:19 »
Hehe låter lite som pest eller kolera :P Jag tycker ju att hönan inte borde ha mer än ett tiotal ägg, alltså ett tiotal kycklingar sedan, eftersom hon ändå ska kunna värma dem medans de växer också. man kan ju inte räkna med att hon ska kunna värma över 20 stycken när de börjar växa som ogräs...

Hur länge ska du vara borta? I mitt stilla sinne tänker jag ut en plan: Du sätter in en värmelampa och sedan äggen, alla ägg, under hönan. sedan när du kommer tillbaka kan du ju se om de alla får plats eller inte. om de gör det låter du dem vara ifred, om de inte gör det så kanske någon annan höna kan tänka sig en adoption? eller så kan du ta några och uppfostra dem som du gör med maskinkläckta kycklingar.

jag skulle ha lagt en 10-14 ägg under hönan och behållt resten i maskinen, på så sätt så blir det inte många ägg som går till spillo om din hönsvakt inte gör som hon/han ska... dessutom får du många kycklingar som blir halvt naturruvade också ;)

Du får fråga om jag var otydlig, ibland åker hjärnan före fingrarna  :-[  :P

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 12:50 »
Hehe låter lite som pest eller kolera :P Jag tycker ju att hönan inte borde ha mer än ett tiotal ägg, alltså ett tiotal kycklingar sedan, eftersom hon ändå ska kunna värma dem medans de växer också. man kan ju inte räkna med att hon ska kunna värma över 20 stycken när de börjar växa som ogräs...

Hur länge ska du vara borta? I mitt stilla sinne tänker jag ut en plan: Du sätter in en värmelampa och sedan äggen, alla ägg, under hönan. sedan när du kommer tillbaka kan du ju se om de alla får plats eller inte. om de gör det låter du dem vara ifred, om de inte gör det så kanske någon annan höna kan tänka sig en adoption? eller så kan du ta några och uppfostra dem som du gör med maskinkläckta kycklingar.

jag skulle ha lagt en 10-14 ägg under hönan och behållt resten i maskinen, på så sätt så blir det inte många ägg som går till spillo om din hönsvakt inte gör som hon/han ska... dessutom får du många kycklingar som blir halvt naturruvade också ;)

Du får fråga om jag var otydlig, ibland åker hjärnan före fingrarna  :-[  :P

Jo det var lite så jag hade tänkt, gillar din plan. Jag ska faktiskt sälja en del direkt jag kommer hem (blir borta 1 v), men vet ju inte vilka än. De flesta som kommer kläckas är könsvisande och blir det mkt tuppkycklingar även denna gång så kommer jag eventuellt att låta avliva några av dom innan de blir stora och äter mig ur huset. Jag har även en till höna som ligger på ägg, som kommer kläckas runt den 22, hon har inte så många och kommer säkert kunna adoptera några av den som får maskinkycklingarna. Så i slutändan kommer det inte bli så många kycklingar för hönan. Jag har även två andra hönor som tillsammans har 17 kycklingar, de är nu ca 5 v.

Jag ska fundera lite hur jag ska göra....  om det blir plan 1 el 2 :-)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 23:02 »
Tänk på, att om hönan har för många kycklingar att kläcka under sig kan det mycket väl hända att hon lyckas trampa ihjäl flera. Dom är pyttesmå och hon är stor och tung. Många hönor vänder sig runt i redet allteftersom det piper. Hon ska kolla var.. och lyckas då få t.ex. en tå över halsen på en nykläckt... som snabbt dör. Tragiskt!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 07:12 »
Tänk på, att om hönan har för många kycklingar att kläcka under sig kan det mycket väl hända att hon lyckas trampa ihjäl flera. Dom är pyttesmå och hon är stor och tung. Många hönor vänder sig runt i redet allteftersom det piper. Hon ska kolla var.. och lyckas då få t.ex. en tå över halsen på en nykläckt... som snabbt dör. Tragiskt!

Ja, just det. Dom är ju lite klantiga. Jag tror att jag ska lägga ut hälften av äggen och kläcka resten i maskinen. Attans att jag inte kommer va hemma. Men så är det. Det var sista chansen att få kycklingar efter min dorkingtupp som jag fick lov att avliva. O då var resan redan beställd.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 19:22 »
Du måste N O G A instruera hönsvakten  (:)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-11 kl 21:14 »
Hönsvakten är hönsvan och bor här på gården. Hon har kläckt fram egna kycklingar i en hemmabyggd maskin, så hon ska nog klara av det.

Du måste N O G A instruera hönsvakten  (:)

nina77

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-11 kl 21:26 »
ok... hon fick 8, jag hann inte läsa ditt tips innan jag kastat in de 8 äggen  ;D

49 st, om hönan accepterar det, om den ej gör det ge den en snabb örfil och titta bort för att lura den, sen kasta in så många ägg du kan innan den vänt tillbaka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser