Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "För gammal get?"  (läst 1275 gånger)

arivle

• Halland
"För gammal get?"
« skrivet: 22 maj-11 kl 22:48 »
Hej,

jag har två getter som är cirka 2.5 år till hösten. De har aldrig haft killingar förut men jag undrar om det går att ta killingar till hösten endå? Eller hade det liksom varit bäst om de hade fått när de var yngre..? kanske..?  ;) En annan sak som jag har funderat på är om de blir mer mogna efter att de fått killingar? Nu är de ju ganska stimmiga, som de var när de var små. En get är ju inga väääldigt stillsamma djur om man säger så, :P men de kanske blir lite mer lugna menar jag.
mvh  :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "För gammal get?"
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 07:50 »
Kanske att riskerna ökar något jämfört med en välväxt ettåring, men om de är fullväxta och i lagom hull, så borde det vara betydligt mindre risk än för en liten ännu växande stackare.  Ju äldre de blir, desto mera växer ju "benringen" ihop, precis som på oss.

Kanske det kan vara läge att för säkerhets skull kolla med Din vetr hur hän ställer sig till ett eventuellt akut kejsarsnitt, och vad ett sådant i så fall skulle kosta.  Och förstås kolla motsvarande för "vanlig" förlossningshjälp.

Att det skulle bli lugnare i Din flock med ett tillskott på ett par, tre busiga killingar tillåter jag mig betvivla.  Om de Du har är livliga av sig, så är detta helt enkelt ett tecken på god hälsa!  (Den viktigaste förutsättningen för en lyckad förlossning utan assistens!!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser