Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som inte värper (1-2 år gamla)  (läst 8114 gånger)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Höns som inte värper (1-2 år gamla)
« skrivet: 08 maj-11 kl 08:09 »
Våra isbarhöns, som är två år gamla, värper inte alls som de gjorde förra året. Vi får ett ägg om dagen plus ett som är väldigt litet, som ett vaktelägg ungefär. Ibland kommer det två fullstora ägg, men då är det ena ganska ojämnt och knöligt. Vår maranhöna som är ett år värper inte alls! Vad kan detta bero på? Vi hade en attack av en hund i mitten av februari, det var väldigt hemskt, fem hönor och tuppen strök med. Överlevarna flydde ut i trädgården. Är de fortfarande chockade av detta och därför inte värper? Men det var ju nästan tre månader sedan nu, kan en chock sitta i så länge? De fyra hönor som är kvar har fått en ny isbartupp som är väldigt bra. De går utomhus i gröngräset och får pellets och korn. Jag märker inte att de skulle vara traumatiserade, de beter sig precis som hönor ska, förutom då att de inte värper!
Höns, stickning och pelargoner

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Höns som inte värper (1-2 år gamla)
« Svar #1 skrivet: 08 maj-11 kl 08:14 »
Läste om någon av hönsraserna (minns inte vilken då jag har blandade sorter själv) att om man har värmelampa året runt och de lägger ägg året runt, kan äggproduktionen nästan helt sluta efter 1 år... Kan det vara så?? Mina höns har mest fokus just nu på att vara ute och skrutta runt att 2 hönor knappt lägger några, men de andra två nästan dagligen. Kanske om hönorna har en ny tupp och bildat ny flock att de mer upptas av detta än äggläggning just nu, eller också mer vill äta och vara ute och njuta?? om de är ute och går och äter och inte verkar stressade så borde det vara lugnt. Har den värpreden att lägga i som är i ett mindre och tryggare utrymme? Det vill de ha i vanliga fall, kanske ännu viktigare efter det som hände?? Hoppas det ordnar sig
Grangården

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 08:33 »
Vi har inte värmelampa, så det kan det inte vara. Hmm... då tror jag mer på teorin att de vill vara ute och skrutta runt (de rymmer oftast från sitt hägn). Kan de vara livsnjutare som tycker det är onödigt att värpa?  ::)   Men isbar, som ju är en värpras... och maranhönan som är så ung... konstigt ändå tycker jag. De värper i stort sett året runt, har bara haft uppehåll i december-januari. De har två värpreden. Kan de ha värpt klart, som du säger? Ahh, vad tråkigt i så fall...

Men jag kan nog avskriva chockteorin då kanske... Och se till att försöka få flocken mer samlad, tuppen blir ofta lämnad kvar i hägnet när fruarna rymmer. De verkar inte bry sig så jättemycket om honom, fast han försöker vara gentleman...

« Senast ändrad: 08 maj-11 kl 08:36 av yrian »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 08 maj-11 kl 08:41 »
Dom har definitivt inte värpt klart. Oregelbunden äggstorlek kan tyda på infektion i äggledaren. Det kan också vara så att dom gömmer äggen ute om dom går lösa. Ibland tar det dessutom lite tid innan det blir balans i en ny flock.

Jag skulle börja med att ha hönsen instängda  hönshus och hönsgård i en vecka eller två så att dom lär sig att värpa på rätt ställe  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 08 maj-11 kl 14:50 »
Suck, det blir inte lätt att hålla dem inne, då får vi bygga en störtsäker utegård...  :-\

Vi har letat efter ägg utomhus men inte hittat några. Vi har letat noga, även inne hos grannarna...

Hur märker man infektion i äggledaren? Alla hönorna verkar må ypperligt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 08 maj-11 kl 15:40 »
Det är inte alltid det märks så mycket. Infektioner i äggledaren kan vara alltifrån kraftiga med feber rinnande flytningar och mycket nedsatt allmäntillstånd till bara lätta utan andra symptom än att äggen blir lite konstiga ibland.

En annan orsak till äggbrist kan vara närvaro av Skator som Sonja på Slätten skrev... Skator kan bli notoriska äggtjuvar...

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annamax

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 08 maj-11 kl 21:50 »
Som en liten parentes kan jag nämna att min Maran-höna lade sitt första ägg när hon var ganska precis ett år gammal, de kan tydligen vara ganska sena, så att hon inte värper kan ju faktiskt bero på att hon helt enkelt inte har börjat än...

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
yellgar, HarshalJ

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser