Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta ihop kycklingar  (läst 2586 gånger)

Hundligan

• Skåne
Sätta ihop kycklingar
« skrivet: 09 maj-11 kl 09:59 »
Helt ny med det här med kycklingar och äggkläckning
Nu har jag 6 Araucana 5v och 4 Isbar 4 veckor gamla ihop i lilla hönshuset.
I en stor kaninbur inne har jag 4 Sassez 3 veckor på onsdag och 5 Maran 1vecka gamla som går ihop.
Nu är Sussexen mycket större än Maran och min fråga är om jag kan ta ut de 4 Sussexen till lilla hönshuset där Araucanerna och Isbaren är? alla kläckta i maskin

Fråga 2
2 av mina hönor fick ägg i lördags som de ligger på, de beräknas klckas på tisdag. Kan jag ta in de hönsmammorna i lilla hönshuset till alla kycklingarna? ska jag bygga små "inhägnader" till dem då eller kan de gå ihop alla. Om jag ska bygga inhägnader ska de 2 vara tillsammans eller ha var sin inhägnad?

Tacksam för svar

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Sätta ihop kycklingar
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 21:58 »
Hej!

Jag håller också på och försöker reda ut hur jag ska blanda alla i olika åldrar. Men de har mammor. Hur har du gjort med kycklingarna? Mina mammor gick inte att blanda i en bur - de slogs och en kyckling blev hackad och en ihjältrampad efter två dagar...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 12:19 »
Du bör kunna sätta ihop sussex kycklingarna med de andra äldre.. Maranerna är dock lite små än ..

Mammorna kan du sätta i lilla hönshuset men ge dom varsin inhägnad till att börja med..
Det kan gå att ha dom ihop men oftast inte de första veckorna..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 16:46 »
Hej! Jag har 8st.  3v kindakycklingar och 2st.  6-7v. araucana/rir. Jag satte ihop dem igår och trots storlekskillnaden går det jättebra.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Hundligan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 maj-11 kl 10:39 »
Hej
Jag satte ut Suxxesen och så har jag hämtat 1 aurcana och en Isbar som är kanske 5 veckor. Så satte jag in alla till de äldre i det mindre hönshuset. Men de 4 Suzzesen ja de bara stod och mot den lilla Arucanan varmina större jätteduma mot och de 5 marorna som var kvar i buren blev liksom dämpade så allt åkte in igen. Men idag ska jag sätta ut dem i ett eget rum där de 2 hönsmammorna bor i var sitt rum. Sen tänkte jag då om 1-2 veckor sätta in dem till de andra i lilla hönshuset och när mammornas kycklingar är 8 veckor tar jag in dem oxo och sen i augusti när alla blivit lite stora så katterna inte tar dem ska jag sätta in alla i stora hönshuset.

Och så var det det med maten Läst här att ni sätter in både kycklingfodret och vuxna hönornas mat och att kycklingar rån 1 veckas ålder kan smaka på det, så då sätter jag in lite så de har att göra.
Nu tilläggsmatar jag dem med kokta ägg, falukorv som de älskar, keeso, havregryn och lite cornflakes

Har ni andra förslag oxo??

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser